Inlägg från: Anonym (Si) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Si)

Att göra någon medvetet svartsjuk - Hur bra fungerar det egentligen?

Är nog oftast en väldigt osäker person på ett eller annat sätt som använder sig av den metoden. Osäker på sitt eget värde, osäker på om den andra gillar den etc. Jag tror att om någon verkligen gillar en person som gör så, så blir det mest sårande och avtändande. Får motsatt effekt. Om det istället gäller en person som kanske innan inte var så intresserad så kanske den kan bli mer intresserad av det beteendet. Men det skulle nog vara en viss typ av person, kanske omogen och osäker också. Som får bekräftelse av att vinna en tjej/kille vid konkurrans. Men den kärleken känns inte som så äkta utan bygger mer på andra saker. Slutsatsen är att vid oseriöst spel och lek kan det vara en vinst men finns äkta känslor och att det är seriöst, så är det mer av ett svek som förstör tilliten..

• Anonym (Si)

Tror det kan användas av människor som är sårade också. Alltså att de själva blivit eller känt sig dissade och sedan ska visa "hur lite de bryr sig" och att "de minsann gått vidare". Visa för den andra att den inte är viktig helt enkelt, men såklart är den ju just det för annars har man inte behovet av att hävda sig så.

Har själv varit den som gjort så men då var det för att jag inte insåg mitt självvärde och behövde "hävda" mig. "Titta på mig, jag kan också få någon". För att jag själv helt enkelt kände mig så dissad och ledsen. Det var inget försök till svartsjuka direkt utan jag visste redan det var kört, så var istället ett sätt för att behålla npgon slags värdighet och visa att jag inte behöver den. Typ "du dissa mig men se här jag har gått vidare och bryr mig inte ett dugg om dig". Man brukar ju säga att bästa revanschen är att vara lycklig själv och leva ett bra liv, så att det blir ett sätt att visa att man inte är ledsen längre och gått vidare. Att den andra inte betydde så mycket helt enkelt.

Antar just i det här fallet har att göra med väldigt sårade känslor bara..

• Anonym (Si)
    Anonym (Gjorde mig svartsjuk) skrev 2018-03-23 02:28:00 följande:

Ur ett manligt perspektiv. Jag var vansinnigt intresserad av en kvinna på jobbet. Vi pratade flörtade jobbade ihop. Hon var också väldigt intresserad. Man riktigt kände vibbarna i luften när vi stod nära varandra. Det var otroligt upphetsande. Det var otroligt nära en kyss och en dejt. Sedan helt plötsligt sa hon rodnande att hon hade jobbat ihop med en man vi båda kände. Då blev jag svartsjuk pga av att hon rodnade och sättet hon sa det på. Jag tänkte direkt att de hade varit älskare. Hon måste ju ha fattat att det var det jag tänkte. Jag var i chock varför sa hon det här hon måste ju ha sett hur förälskad jag var. Efter det här blev det sig aldrig likt från min sida. Jag var sårad. Hon försökte att släta över det. Hon pratade aldrig igen om någon annan. Men skadan var redan skedd. Till slut sa jag att jag att någon annan kvinna hade flörtat med mig och gett mig sitt visitkort. Efter det ville hon inte umgås längre. Fortfarande undrar jag varför hon ville såra mig eller förstod hon inte det eller hade någon gett henne rådet att göra så. Hon förstörde vår vackra förälskelse genom att försöka göra mig svartsjuk. Jag tycker i efterhand att det var jävligt elakt gjort av henne. Så henne var det bra jag slapp. Men då tyckte jag inte det. Jag var bara förvirrad över varför. Det är jag fortfarande.

Det låter verkligen som ett klassiskt sätt att göra någon svartsjuk. Hon visste väl vad du kände och ville se din reaktion. Förmodligen fanns inga tankar ens på den andra snubben. Omoget beteende. Tanken var nog inte att såra utan skulle nog vara mer flirtigt. Hon rodna förmodligen för att hon tyckte det var ett avslöjande om sina känslor för dig. Men finns ju andra sätt att visa det på. Människor är knäppa.
Svar på tråden Att göra någon medvetet svartsjuk - Hur bra fungerar det egentligen?