• kolabönan73

Vi som gör äd 2018!

BlåLilja skrev 2018-06-19 18:19:03 följande:
    Spännande! När har du testdag?
    Den 26/6 Tyst
  • kolabönan73
    myran skrev 2018-06-17 22:55:47 följande:
    Grattis till ruvning!

Lutinus ja...urk... Jag tar min sista ikväll efter över tre månaders användning, hurraaaa!!! Jag kan inte ha trosskydd jämt utan att få klåda, så jag har haft tvättlappar i tyg i trosorna till vardags. Funkar för mig. Menskopp skulle jag inte våga ha.

Vad det gäller restriktioner är det väl bra att leva sunt, först i v 11 tror jag som moderkakan tar över helt och det mamman får i sig går över i barnet. Men varför chansa? Jag har för mig att man är mycket känsligare som gravid för olika bakterier etc pga immunförsvaret. Inte kul att bli sjuk när man ruvar! Kolla på livsmedelsverket, där tror jag det finns en lista på mat man bör undvika. Dra ner på svart te och kaffe också, gärna helt. Jag undviker även hårt besprutade grejer som jordgubbar, vindruvor, potatis etc eller väger eko. Lista finns på nätet om du googlar.

Lycka till!
    Tack för tips!
    Det jag tänker på med restriktioner är framförallt om det är något som gör det svårare för ägget att fästa? Eller om det bara är så att det fäster och kickar igång om det är livsdugligt. Och det inte spelar någon roll om man dricker en eller fyra koppar kaffe, t.ex.
  • kolabönan73
    Flowerpower skrev 2018-06-19 21:37:11 följande:

Stort grattis till ruvningen! Fick du ett eller 2 embryo insatta? Hur mår du utöver det psykiska galenskapen som är att ruva?

Jag har fått olika "restriktioner" vid varje klinik. De som verkar vara lika är att inte bada varken i pool, sjö eller badkar tills man får resultatet. Inget samlag under den tiden heller och ingen träning heller. Därefter går bra att leva som vanligt.

Tack så mycket! Det verkar som om bakterierna är det farliga, och det kan man ju förstå. Stress är väl aldrig bra heller tänker jag. 

Jag fick ett embryo insatt, i Danmark sätter de alltid in ett vid äggdonation,. Jag tror inte att de får sätta in fler enligt dansk lag. När vi gjorde IVF satte de in två, men nu alltså bara ett. Jag har ett kvar, och ett som var av lite halvbra kvalitet.
    Jag har precis fått sommarlov, så det passar väldigt bra! Försöker ta det så lugnt som möjligt och äta bra. 

När har du testdag? Jag har den 26/6
  • kolabönan73
    UndrandeSökare skrev 2018-06-19 20:08:56 följande:
    Ja, om det finns några baciller i livmodern, eller polyper, myom, död vävnad etc där inne så blir det mycket svårare för embryot att fästa och då kan det bli minus eller missfall av det. Eller om embryot har ett kromosomfel så kan det endera ha svårt att fästa, elller så fäster det och blir missfall.

Jag har själv problem med Intralipiddropp som är en näringslösning (medicin) som tas för att lugna överaktivt immunförsvar som jag har. Det ingår i immunmedicineringen som Dr D i Aten använder.

Tar jag INTE droppet så blir jag ALLTID gravid men missfall.

Tar jag droppet så blir jag ALDRIG gravid. Det funkar helt enkelt som P-Piller för mig.

Så det krävs rätt miljö i livmodern för att embryot ska fästa, är det fel miljö så blir det inget barn.

Men man kan göra Mensblodtest via ivfSerum hemifrån för att kolla så man inte har bacillerr, har man det får man en lång antibiotikakur (både mannen ich kvinnan måste ta kuren) och det går att göra hysto för att städa livmodern och då ökar msn chanserna att lyckas sen.
    Okej, då hoppas jag på en bra miljö i min livmoder! Jag har två barn sedan tidigare, men det är 11 år sedan sist, så det kan ju ha ändrats mycket sedan dess. 

Jag har läst om immunutredningar lite grann, men det är inte aktuellt för oss. Om det inte funkar nu i Danmark så lägger vi ner. Jag fyller 45 i höst, och så orkar jag inte mera nu känner jag. Tre Ivf under förra året, och så en eller kanske två äggdonationer nu, det är tillräckligt. Så det är bara att hoppas!

Supertack för info!! Lycka till!!
  • kolabönan73
    Lovsan skrev 2018-06-20 17:15:24 följande:
    Spännande med ruvning! Håller tummarna att allt går bra:)

Vilken klinik i Danmark går du hos? Varför föll valet på dansk dem? Blev du tvungen att dela på äggen med ett till mottagarpar? Vi gjorde en behandling på Fertinova i Finland i maj, plussade och ska nästa vecka på första UL. Nervöst! Vi valde mellan att göra behandlingen antingen i Danmark eller Finland, det är ju ungefär samma pris men för oss var det avgörande att Finland garanterade oss alla äggen från donatorn, oavsett 5 eller 20. Vi hade tur och fick 11 ägg som alla befruktades och vi fick totalt 6 blastocyster. Egentligen hade iaf jag hellre valt Danmark då jag är blandad svensk/dansk. Men båda de två danska klinikerna som vi pratade med sa att de delar på äggen om det blir många, typ fler än 8-10. För ca 80 000 SEK kände vi att vi ville maxa chanserna till flera försök på en donation. Hade det inte varit för det hade vi nog valt Danmark.
    Vi har gjort 3 st. Ivf:er på Vitanova och orkade inte börja om med en ny klinik eller nytt land, helt enkelt. Vi kände dem på Vitanova, och de känner oss, så det kändes tryggt helt enkelt. Så valet var naturligt för oss. 

Angående om vi får alla äggen, så tror jag det. Det var så mycket information, så jag är inte helt säker. Vi fick dock väldigt få ägg, bara tre befruktade varav ett är av dålig kvalitet. Vet inte vad det beror på. 
  • kolabönan73
    Flowerpower skrev 2018-06-21 09:49:30 följande:

Jag har testdag den 29/6 men IOM att labbet har stängt på fredagar, jag fick OK att ta den 28/6 istället.

Hur mår du? Hur känns det? Har du några "symptom"?

Jag mår bra, men jag har inga symtom alls, lite spänd i brösten bara. 
    Skulle gärna känna något mera, men så är det inte.
  • kolabönan73

Har fått väldigt ont i huvudet, något jag drabbas av rätt ofta. Alvedon brukar inte hjälpa, vågar jag ta något annat? Ipren eller diklofenak t.ex.

När jag ruvade efter en IVF fick jag också ont i huvudet och frågade då kliniken, och det var okej att ta en Treo eller liknande enligt dem. Det är bara en gång jag tar då såklart, inget återkommande. 

Men nu känns det lite mer viktigt på något sätt. Någon som har erfarenhet? 

• kolabönan73
    Flowerpower skrev 2018-06-23 17:43:30 följande:
    Jag hade världens starkaste huvudvärk igår men som tur är försvann efter 2-3 timmar av sig självt. Är det bättre nu?

Har du tjuvtestat? Ska du göra det?
    Faktiskt så gick det över efter Alvedon novum, normal dos. Så det var otroligt skönt.
    Jag har inte tjuvtestat, jag vågar inte... Jag har testdag på torsdag (28/6), men jag kanske provar på onsdag, för mannen åker bort på onsdag... 
  • kolabönan73
    Flowerpower skrev 2018-06-21 09:49:30 följande:

Jag har testdag den 29/6 men IOM att labbet har stängt på fredagar, jag fick OK att ta den 28/6 istället.

Hur mår du? Hur känns det? Har du några "symptom"?

Nu såg jag att jag har skrivit fel tidigare, 28/6 har jag testdag. Då har vi samma! Cool
  • kolabönan73
    Anonym (ÄD2018) skrev 2018-06-27 07:08:59 följande:

Hur har det gått kolabönan? Själv började jag blöda igår så det vore trevligt att höra positiva resultat från andra håll :)

Svar på tråden Vi som gör äd 2018!