• kolabönan73

Vi som gör äd 2018!

Bappen skrev 2018-02-26 08:21:20 följande:

Hej!

Vi ska nu sätta igång med äd i vår, finns det någon som vill följas åt?

Hej! Hoppar in i tråden! Är i startgroparna för en ÄD på Vitanova, Köpenhamn. Var på konsultation där igår, och är nu på väntelistan! 
    Var gör ni era ÄD någonstans? Har ni öppen eller anonym donator? Varför? 
    Hoppas ni vill dela med er av funderingar!
  • kolabönan73
    Bappen skrev 2018-03-10 11:53:24 följande:
    Hej och välkommen!

Vi kör oxå i Ava Riga. I Lettland är donationen alltid anonym. Känns ok.
    Tack! 
    Vad spännande! Var det någon speciell anledning till att ni  valde Riga? 
    Vi valde anonym donator, det kändes rätt för oss. Men det är intressant att höra hur andra har resonerat, det finns så många infallsvinklar känner jag.
  • kolabönan73
    Fröken lillasyster skrev 2018-03-11 11:17:26 följande:

Hej på er!
    hoppar in här för att följa er då även jag efter flertalet misslyckade IVF har börjat ta tag i det här med ÄD. Hur valde ni klinik? Det känns som en djungelSkäms Någon med erfarenheter av olika klinikers inställning till immunbehandling?

Är lite extra intresserad av dina erfarenheter "Kolabönan" då jag funderar på VitaNova. Var hos dem och gjorde immuntester för ett år sedan och har precis gjort en förfrågan ang ÄD till dem. Hur lång är deras väntetid och varför valde du dem?

Hej!
    Vi har gjort 3 IVF:er på Vitanova och kände oss väldigt nöjda med bemötandet där, så det var helt naturligt att göra ÄD där också. Plus att de har alla provsvar där redan.
    Från början valde vi Vitanova för att det låg centralt i Köpenhamn, vilket har visat sig vara bra. Vi har både åkt tåg och flyg, och det ligger på gångavstånd från Centralstationen, eller fem minuter med buss. 
    De har en väntetid på 2-3 månader för ÄD, för IVF ingen väntetid alls. 
    Jag har ingen erfarenhet alls av immunbehandling, vet inte vad det är faktiskt.. Foten i munnen Berätta gärna! Glad
  • kolabönan73

Hej igen alla!
    Nu har vi stått på väntelistan i två månader, och det finns en donator till oss! Vi är inte synkade i våra cykler, så de kommer att befrukta äggen och frysa in dem, och sedan åker jag ner när jag har ägglossning, tror jag.... Ska äta Progynol från mensdag 2. 
    Det känns väldigt spännande att det rör på sig nu.
    Vi går hos Vitanova i Köpenhamn.
    Någon som är i samma läge?

• kolabönan73
    BlåLilja skrev 2018-05-21 00:12:03 följande:
    Spännande! Jag inväntar också donator på Vitanova. Vilka uppgifter har du fått veta om din donator? Jag vill helst ha en donator som redan har egna barn men det verkar som de mest har yngre och studerande donatorer, så jag får nog vänta ett tag.
    Hej! Vad spännande! Vi har fått veta att hon uppfyller våra önskemål om längd och hårfärg, hennes ålder och att hon är frisk. Sedan så hade hon ett friskt barn, så det är ju ett plus känns det som.
  • kolabönan73

Hej alla igen!
    Nu börjar det dra ihop sig! På torsdag åker jag till Vitanova i Köpenhamn för insättning. 
    Undrar på vilken dag sedan man tar grav-test? Det är ju midsommar och semester som kommer nu, och det vore skönt att veta var man är i processen då. 
    Något annat man ska tänka på när man ruvar...?

• kolabönan73
    UndrandeSökare skrev 2018-06-10 21:15:04 följande:
    Lycka till med insättningen i Köpenhamn.

Testa med urintest tidigast ruvardag 10, testar man för tidigt kan det bli negativt fastän det senare visar att man är gravid, onödigt att testa för tidigt och bli ledsen.

Jag rekommenderar Clearblue digitala med veckoindikator på dem står det Gravid eller inte gravid med bokstäver, istället för de med otydliga streck som det är svårt att tyda.

Hcgblodprov är säkrare än urintest, de kan du ta hos Werlabs.se eller Blodkollen.se använder du rabattkoden"LCHF" så blir det billigare hos Werlabs.

Men om du inte har möjlighet att ta blodprov så ta ett Clearblue digitalt på cd10 eller senare.

Lycka till !
    Tack för svar! Jag antar att jag får en testdag av kliniken, men är nyfiken på att veta på ett ungefär.
  • kolabönan73
    UndrandeSökare skrev 2018-06-10 23:04:53 följande:
    Ja, man brukar bli tillsagd av kliniken att testa ett visst datum (klinikens testdag) och det datumet kan vara allt från ruvardag 12 till ruvardag 21 av vad jag har hört. Så det kan vara väldigt varierande, olika från klinik till klinik. Men om du testar på ruvardag 10 så kan du nog lita på svaret. Däremot kan man inte lita på svaret om du skulle testa redan på tex ruvardag 3 eller 4.

Men testa på den dagen kliniken vill också, oftast vill klinikerna att man ska ta blodprov och mäta hcg då. Men vissa kliniker är ok om man istället tar 1 eller flera Clearblue digitala stickor istället om man inte har nån möjlighet till blodprov. De brukar oftast inte gilla att man testar med de billigaste stickorna för de kan visa fel (ja alla urinstickor kan ju vara felaktiga egentligen, så det är väl därför de egentligen helst vill ha blodprov).

Lycka till med resan och testandet, spännande !
    Okej, tusen tack! Får se hur jag gör, om jag kan hålla mig till klinikens testdag...
  • kolabönan73

Jag var på Vitanova för transfer i fredags, allt gick jättebra. Vi hade inte så många befruktade ägg dock, bara tre av nio ägg. Så det känns sådär faktiskt... Men de som var befruktade såg bra ut sa de, så det får man lita på.

Så nu ruvar jag... Shit vad jobbigt det är, bara en lång väntan. Jag känner ingenting, det har jag inte gjort vid IVF heller i och för sig. Men då har det inte funkat, så jag hade gärna haft några symptom.

Jag har inte fått några restriktioner, så jag undrar också om det är någon som har en lista på vad man får och inte får? Jag är rätt försiktig, dricker inte, äter nyttigt osv.

Sedan undrar jag hur alla gör med Lutinus-äcklet?! Kletigt klegg som kommer när som helst! Jag har binda eller trosskydd, men det känns inte helt bra att ha det hela tiden! Kan man använda sin menskopp? Någon som har tips?
  • kolabönan73
    UndrandeSökare skrev 2018-06-17 11:21:15 följande:

Kolabönan - Håller med om att Lutinus är rinnigt och kladdigt, Byt till Utrogestan istället, det är små runda bollar, mycket mindre än Lutinus och kladdar inte.

Utrogestan finns som 200mg och 100mg, kan tas oralt eller vaginalt. Men man kan bli lite yr om man tar det oralt.

Finns inte i Sverige, men i de flesta länder utomlands som tex Tyskland, Lettland, Spanien, Grekland. I Spanien och Grekland vet jag att de säljs receptfritt på Apoteken.

Så kolla med din klinik om de kan skicka till dig med posten. Annars kanske du har nån kompis som ska till Spanien eller Grekland på semester snart som kan handla åt dig ?

Tack för tipset! Glad
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!