• anina

Sambon förstår inte astman

Hej.

Min sambo har 2 barn, 13 och 18 år.

Mina föräldrar har en stuga i fjällen som vi tänkte åka till.

Både Jag, min pappa och min systerson har allergisk astma.

Min styvdotter har en pojkvän med hundar. Så jag och mina föräldrar har sagt att de inte får vara hos varandra veckan innan vi åker.

Detta tycker sambon är ett hemskt och omöjligt krav att ställa och skiter hellre i att åka då. Han tror inte på mig när jag säger att jag blir sjuk även om hon tar på sig rena kläder och duschar, men han tror inte på det. Han vill veta exakt vad det är som gör att man kan bli sjuk.

Finns det någon som kan förklara medicinskt Hur det funkar?

Är det ett dessutom ett rimligt beteende av sambon att reagera Så?

• Svar på tråden Sambon förstår inte astman
  • Anonym (sitterihuvudet)

Tycker precis som din man att det inte är ett rimligt krav. Dock förstår jag inte vad han överhuvudtaget gör med någon som säger sig vara så allergisk när han har en dotter som är med hundar. Då kan dottern aldrig vara hos er utan att du reagerar, du kan inte åka kommunalt eller träffa andra stora grupper av människor utan en stark reaktion. 

• anina

Tack för de flesta svaren.

Jo jag kan gå på bio osv. Det är en viss skillnad på att vistas runt människor i 1-2 timmar mot att sitta i samma bil som någon i 200 mil och dela på en stuga på 40 kvadrat. 

Jag håller på med nya utredningar och nya medicinförsök just nu, så jag hoppas på att bli bättre snart.

Ni som tror att det är psykiskt har uppenbarligen ingen erfarenhet av astma.

• Tremblement de Terre

Det är väl inte konstigt att man reagerar olika i olika miljöer. Det är lite grejen med astma. Och medicineringen kanske inte fungerar hundra procent i alla situationer osv osv även den BÖR göra det. Det enda jag kan komma på vad du kan göra är att förklara mer i detalj hur du mår, och kanske mötas halvvägs (ta två olika bilar, inte sova i samma rum osv)? Hoppas att det löser sig.

anina skrev 2018-01-29 14:11:31 följande:

Tack för de flesta svaren.

Jo jag kan gå på bio osv. Det är en viss skillnad på att vistas runt människor i 1-2 timmar mot att sitta i samma bil som någon i 200 mil och dela på en stuga på 40 kvadrat. 

Jag håller på med nya utredningar och nya medicinförsök just nu, så jag hoppas på att bli bättre snart.

Ni som tror att det är psykiskt har uppenbarligen ingen erfarenhet av astma.

Att sitta i en stängd lokal med 200 människor varav många gått direkt från att gosa med sina husdjur och har fullt med allergener på sig borde väl vara värre än någon som för ett dygn sedan träffade en hund och sedan dess duschat och bytt kläder?
  • anina
    Tremblement de Terre skrev 2018-01-29 14:17:05 följande:

Det är väl inte konstigt att man reagerar olika i olika miljöer. Det är lite grejen med astma. Och medicineringen kanske inte fungerar hundra procent i alla situationer osv osv även den BÖR göra det. Det enda jag kan komma på vad du kan göra är att förklara mer i detalj hur du mår, och kanske mötas halvvägs (ta två olika bilar, inte sova i samma rum osv)? Hoppas att det löser sig.

Tack. Jag ska försöka förklara mer. Igår blev det att han blev direkt arg och sa att vi skiter i resan. Så vi behöver en lugn diskussion. Hade hoppats på att hitta nåt vetenskapligt bevis på hur det fungerar. Men som du säger så fungerar det så olika med astma. Den påverkar olika människor på så många olika sätt. 
  • anina
    Anonym (sitterihuvudet) skrev 2018-01-29 14:20:03 följande:
    Att sitta i en stängd lokal med 200 människor varav många gått direkt från att gosa med sina husdjur och har fullt med allergener på sig borde väl vara värre än någon som för ett dygn sedan träffade en hund och sedan dess duschat och bytt kläder?
    Kanske teoretiskt. Jag kan bara prata från min egen erfarenhet. Klart ett rum med 30 pers (liten biograf här) inte är optimalt och att jag kan känna av det, men det är ändå skillnad när det handlar om 2 timmar.
    anina skrev 2018-01-29 14:27:52 följande:
    Kanske teoretiskt. Jag kan bara prata från min egen erfarenhet. Klart ett rum med 30 pers (liten biograf här) inte är optimalt och att jag kan känna av det, men det är ändå skillnad när det handlar om 2 timmar.
    "Kanske teoretisk".. Så på ett logiskt plan förstår du ändå till viss del att det inte riktigt stämmer, är det då så svårt att tro att det kanske sitter i ditt huvud? Det vore väl jättebra om det bara satt i huvudet och du alltså kunde bli av med det?

Det betyder inte att du inte har en allergi, hypokondriker har oftast en underliggande riktig problematik som startade sjukdomen t.ex.
  • anina

Jag lägger denna tråden. 
    Skapade den ifall någon hade en bra medicinsk förklaring att använda sig av. Inte att bli ifrågasatt min sjukdom jag har haft sen jag var 2. 
    Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig.
    Jag tror läkaren och jag är överens om att mina värden inte är psykiska. Inte heller mina anafylaktiska chocker när ansiktet är vitt och läpparna blå.
    Over and out.

• Anonym (funkar)
    anina skrev 2018-01-28 15:12:17 följande:

Hej.

Min sambo har 2 barn, 13 och 18 år.

Mina föräldrar har en stuga i fjällen som vi tänkte åka till.

Både Jag, min pappa och min systerson har allergisk astma.

Min styvdotter har en pojkvän med hundar. Så jag och mina föräldrar har sagt att de inte får vara hos varandra veckan innan vi åker.

Detta tycker sambon är ett hemskt och omöjligt krav att ställa och skiter hellre i att åka då. Han tror inte på mig när jag säger att jag blir sjuk även om hon tar på sig rena kläder och duschar, men han tror inte på det. Han vill veta exakt vad det är som gör att man kan bli sjuk.

Finns det någon som kan förklara medicinskt Hur det funkar?

Är det ett dessutom ett rimligt beteende av sambon att reagera Så?

Ja jag kan förklara medicinskt att det är mycket osannolikt att ni skulle bli sjuka om styvdottern duschar och tar på sig rena kläder efter att ha träffat hundar. Det är förmodligen bara inbillning att ni blir sjuka. Eller så är ni undermedicinerade och behöver göra andningsträning. Måste vara oerhört jobbigt att leva om ni tror er vara så himla känsliga. Kan ni åka buss? Vara i offentliga lokaler? Gå förbi en hund utomhus?

Jag skulle också skita i att åka med er till stuga om ni är så larviga och överkänsliga. Har själv ganska svår astma och svår allergi mot ett par saker, men jag behöver inte kräva av folk att de inte får träffa djur en vecka innan vi ses för sån känslighet finns inte. 

Kan du berätta vad exakt det är som gör att ni blir sjuka av en person som duschat och bytt till rena kläder?
  • Anonym (funkar)
    anina skrev 2018-01-29 14:49:56 följande:

Jag lägger denna tråden. 
    Skapade den ifall någon hade en bra medicinsk förklaring att använda sig av. Inte att bli ifrågasatt min sjukdom jag har haft sen jag var 2. 
    Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig.
    Jag tror läkaren och jag är överens om att mina värden inte är psykiska. Inte heller mina anafylaktiska chocker när ansiktet är vitt och läpparna blå.
    Over and out.

Jag är HELT säker på att du inte fått en anafylaktisk chock av att din styvdotter träffat hundar innan du träffar henne. 

Du har ingen lust att förklara dig, nej, så bekvämt då. Att bara kräva att omgivningen anpassar sig utan att reflektera över din del i det hela. 
Svar på tråden Sambon förstår inte astman