Inlägg från: Anonym (sitterihuvudet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sitterihuvudet)

Sambon förstår inte astman

Tycker precis som din man att det inte är ett rimligt krav. Dock förstår jag inte vad han överhuvudtaget gör med någon som säger sig vara så allergisk när han har en dotter som är med hundar. Då kan dottern aldrig vara hos er utan att du reagerar, du kan inte åka kommunalt eller träffa andra stora grupper av människor utan en stark reaktion. 

anina skrev 2018-01-29 14:11:31 följande:

Tack för de flesta svaren.

Jo jag kan gå på bio osv. Det är en viss skillnad på att vistas runt människor i 1-2 timmar mot att sitta i samma bil som någon i 200 mil och dela på en stuga på 40 kvadrat. 

Jag håller på med nya utredningar och nya medicinförsök just nu, så jag hoppas på att bli bättre snart.

Ni som tror att det är psykiskt har uppenbarligen ingen erfarenhet av astma.

Att sitta i en stängd lokal med 200 människor varav många gått direkt från att gosa med sina husdjur och har fullt med allergener på sig borde väl vara värre än någon som för ett dygn sedan träffade en hund och sedan dess duschat och bytt kläder?
    anina skrev 2018-01-29 14:27:52 följande:
    Kanske teoretiskt. Jag kan bara prata från min egen erfarenhet. Klart ett rum med 30 pers (liten biograf här) inte är optimalt och att jag kan känna av det, men det är ändå skillnad när det handlar om 2 timmar.
    "Kanske teoretisk".. Så på ett logiskt plan förstår du ändå till viss del att det inte riktigt stämmer, är det då så svårt att tro att det kanske sitter i ditt huvud? Det vore väl jättebra om det bara satt i huvudet och du alltså kunde bli av med det?

Det betyder inte att du inte har en allergi, hypokondriker har oftast en underliggande riktig problematik som startade sjukdomen t.ex.
    anina skrev 2018-01-29 14:49:56 följande:

Jag lägger denna tråden. 
    Skapade den ifall någon hade en bra medicinsk förklaring att använda sig av. Inte att bli ifrågasatt min sjukdom jag har haft sen jag var 2. 
    Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig.
    Jag tror läkaren och jag är överens om att mina värden inte är psykiska. Inte heller mina anafylaktiska chocker när ansiktet är vitt och läpparna blå.
    Over and out.

Så din utgångspunkt var att du hade rätt och du ville få någon medicinsk förklaring att trycka upp i hans ansikte? Och när det visar sig inte finnas någon medicinsk förklaring, att det är mentalt och att han har rätt blir du sur och lämnar istället för att ta det till dig? Mm.. låter som hur dessa människor brukar reagera när deras villfarelser ifrågasätts.
    anina skrev 2018-01-29 19:58:37 följande:
    Nej inte alls. men just nu har jag bara hört "jag har aldrig träffat någon som är så allergisk så det stämmer inte" eller "jag har svår astma och jag reagerar inte så, så det stämmer inte". 
    Inga medicinska bevis till att det inte kan stämma. Alla reagerar olika och bara för att vissa inte reagerar på det ena så betyder det inte att alla fungerar så. Jag vet själv hur jag har mått i 29 år, så jag är inte ute efter att veta hur andra inte mår. Är du däremot en astmaläkare med många år av patientkontakt så skulle jag så klart ta åt mig, men inte utifrån hur du eller dina vänner mår.
    Det handlar inte om att ifrågasätta vad du känner. Jag vet att du till 100% känner och tror på att det är allergin. Det är så hypokondriker fungerar, allting känns 100% äkta. Men du förstod ju själv att det inte lät så logiskt med mitt exempel, och du förstår nog själv att det inte låter så logiskt att en människa som duschat+bytt till rena kläder efter att ha träffat en hund för ett dygn sedan skulle ha dessa allergener för dig att reagera så starkt på?

Det är inget smutsigt eller fel att det sitter i hjärnan. Det gör inte dig till någon som är galen eller en lögnare. Det betyder inte att du inte har astma alls utan bara att din hjärna kanske kan få dig att reagera överdrivet. 
Svar på tråden Sambon förstår inte astman