anina skrev 2018-01-29 19:58:37 följande:
Nej inte alls. men just nu har jag bara hört "jag har aldrig träffat någon som är så allergisk så det stämmer inte" eller "jag har svår astma och jag reagerar inte så, så det stämmer inte".
Inga medicinska bevis till att det inte kan stämma. Alla reagerar olika och bara för att vissa inte reagerar på det ena så betyder det inte att alla fungerar så. Jag vet själv hur jag har mått i 29 år, så jag är inte ute efter att veta hur andra inte mår. Är du däremot en astmaläkare med många år av patientkontakt så skulle jag så klart ta åt mig, men inte utifrån hur du eller dina vänner mår.
Det handlar inte om att ifrågasätta vad du känner. Jag vet att du till 100% känner och tror på att det är allergin. Det är så hypokondriker fungerar, allting känns 100% äkta. Men du förstod ju själv att det inte lät så logiskt med mitt exempel, och du förstår nog själv att det inte låter så logiskt att en människa som duschat+bytt till rena kläder efter att ha träffat en hund för ett dygn sedan skulle ha dessa allergener för dig att reagera så starkt på?
Det är inget smutsigt eller fel att det sitter i hjärnan. Det gör inte dig till någon som är galen eller en lögnare. Det betyder inte att du inte har astma alls utan bara att din hjärna kanske kan få dig att reagera överdrivet.