• anina

Sambon förstår inte astman

Hej.

Min sambo har 2 barn, 13 och 18 år.

Mina föräldrar har en stuga i fjällen som vi tänkte åka till.

Både Jag, min pappa och min systerson har allergisk astma.

Min styvdotter har en pojkvän med hundar. Så jag och mina föräldrar har sagt att de inte får vara hos varandra veckan innan vi åker.

Detta tycker sambon är ett hemskt och omöjligt krav att ställa och skiter hellre i att åka då. Han tror inte på mig när jag säger att jag blir sjuk även om hon tar på sig rena kläder och duschar, men han tror inte på det. Han vill veta exakt vad det är som gör att man kan bli sjuk.

Finns det någon som kan förklara medicinskt Hur det funkar?

Är det ett dessutom ett rimligt beteende av sambon att reagera Så?

• Svar på tråden Sambon förstår inte astman
  • anina
    Anonym (Från en astmatiker till en annan) skrev 2018-01-29 19:12:57 följande:
    Så länge ingen päls kommer in i stugan via kläder, att de rena kläderna är danmade och man rullat av hundhåret med roller så kan ingen hundallergi infinna sig. Det krävs partiklarna i pälsen och att pälsen finns på t.ex kläder för att sprida sig.

Jag vet en i skolan jag gick. Som började skrika och gråta när hon såg en katt på 20 meters avstånd utomhus. Detta var bara psykiskt. Du kan inte känna av päls utomhus på långt avstånd det måste kunna sprida sig i luften och att luften är begränsad, det är den inte utomhus.

Så TS du kanske ändå ska fundera, om det är rädslan för astman som utlöser det.
    Tack för dina inlägg och tips. =)
    Har funderat på det där med psykiska biten allmänt hos folk med astma. Så jag brukar tänka tvärtom att jag inte kommer reagera.
  • Anonym (sitterihuvudet)
    anina skrev 2018-01-29 19:58:37 följande:
    Nej inte alls. men just nu har jag bara hört "jag har aldrig träffat någon som är så allergisk så det stämmer inte" eller "jag har svår astma och jag reagerar inte så, så det stämmer inte". 
    Inga medicinska bevis till att det inte kan stämma. Alla reagerar olika och bara för att vissa inte reagerar på det ena så betyder det inte att alla fungerar så. Jag vet själv hur jag har mått i 29 år, så jag är inte ute efter att veta hur andra inte mår. Är du däremot en astmaläkare med många år av patientkontakt så skulle jag så klart ta åt mig, men inte utifrån hur du eller dina vänner mår.
    Det handlar inte om att ifrågasätta vad du känner. Jag vet att du till 100% känner och tror på att det är allergin. Det är så hypokondriker fungerar, allting känns 100% äkta. Men du förstod ju själv att det inte lät så logiskt med mitt exempel, och du förstår nog själv att det inte låter så logiskt att en människa som duschat+bytt till rena kläder efter att ha träffat en hund för ett dygn sedan skulle ha dessa allergener för dig att reagera så starkt på?

Det är inget smutsigt eller fel att det sitter i hjärnan. Det gör inte dig till någon som är galen eller en lögnare. Det betyder inte att du inte har astma alls utan bara att din hjärna kanske kan få dig att reagera överdrivet. 
  • elmadumle

Även om de nu duschar och tar på sig rena kläder så kan det finnas allergener i kläderna då de finns överallt i bostaden där det finns pälsdjur, är själv astmatiker och förstår mycket väl ts.

• Glinda från Oz

Ja, du ställer ett helt orimligt krav om de duschar och tvättar håret och har rena kläder finns det i princip inga allergener kvar, de finns de som reagerar på väldigt lite allergen dessa människor kan inte åka kollektivt eller vara på platser där det finns djur, men är du så känslig kommer inte en vecka utan hunden spela någon roll det tar betydligt längre tid för allergenerna att försvinna.

• Tow2Mater

Hur funkar det annars när hon kommer till er efter att ha träffat pojkvännen? Kan det vara hennes tvättmedel/duschkräm du också reagerar på?

• DeathByPickles

Jag undrar också vad den där "extra veckan" ska spela för roll? Är kläderna tvättade så är de, det blir väl inte mindre allergener i dem för att de får ligga i garderoben en vecka till innan ni reser? O_o 

Detsamma med flickan, hon blir väl inte renare för att hon duschar fem gånger till? 

Helt obegripliga krav, oavsett astman. Det finns helt enkelt ingen logisk anledning till att hon inte ska få umgås med pojkvännen och hundarna. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Från en astmatiker till en annan)
    anina skrev 2018-01-29 20:01:13 följande:

Tack för dina inlägg och tips. =)

Har funderat på det där med psykiska biten allmänt hos folk med astma. Så jag brukar tänka tvärtom att jag inte kommer reagera.

Fast du har redan tänkt ut i förväg att du kommer reagera du har ju målat upp skräckscenariot och kommit med jättekonstigt resonemang bortom all medicinsk logik som existerar så det märks att du är väldigt mentalt orolig för eventuell astma-attack i en omöjlig sits som inte kan hända, så nej du måste nog inse att du skrämt upp dig själv långt långt i förväg. Detta kan utlösa stresspåslag som gör att du får ett astmatiskt anfall så lugna ner dig, ta stress på allvar. Ta att måla upp skräckscenarion på allvar och lugna dig. Som det ser ut löper du ingen risk att reagera på hundhår, men på din oro för hundhår.
  • Anonym (Från en astmatiker till en annan)
    Tow2Mater skrev 2018-01-29 21:40:26 följande:

Hur funkar det annars när hon kommer till er efter att ha träffat pojkvännen? Kan det vara hennes tvättmedel/duschkräm du också reagerar på?

Känns inte sannolikt att reagera på doften från ett tvättmedel i ett plagg, möjligtvis sköljmedel om hon är fysiskt nära flickan.
  • Novus

Hej!

Jag är själv allergiker (även om jag ej är såå känslig mot just djur) och känner många som är det. Många med exv kattallergi kan inte vara i ett hus där katt fanns för två år sedan ens. Detta är inte ett dugg ovanligt och SJÄLVKLART måste de ta hänsyn till ett så grundläggande behov av att kunna andas.

Problemen kan vara fyra som jag ser det. 1) De förstår inte alls - varken hur astma känns eller hur det utlöses. Kanske hade det underlättat om de träffade och verkligen pratade med fler med allvarlig astma för att skapa förståelse? Förklara att andningen är ett grundläggande behov. Förstår de inte det? 2) De saknar grundläggande empati. Då måste du vara övertydlig och sätta in dem själva i exempel på situationer där de inte får tillräckligt med luft. 3) De är nonchalanta och slarviga. Där påverkar även ett och två, men kan också vara ett vanligt problem. Då förstår man inte kanske hur saker fungerar på mikronivå. 4) De väger fel saker mot varandra och jämställer behov av att andas med behov av att bestämma vad man gör själv. Prata om det med det som utgångspunkt. Jämför drastiskt så att de förstår att det de gör är som om du höll för deras munnar när de sover. Man kan inte jämföra det med personlig frihet. Andningen avgör allt!

Sedan har han sin rätt att avstå resan, men vad skickar han för signaler då? Att din hälsa är helt oviktig bara barnen får bestämma? Att du skall straffas p g a ett handikapp? Det är ju vad det är. Sedan måste du vara tydlig med d i n empati med och säga att du förstår att det är jättejobbigt för henne att inte få träffa sin pojkvän. Kanske kan ni kompensera på något vis? Bjuda henne och pojkvännen på en egen myshelg eller annat?

Lycka till!

Svar på tråden Sambon förstår inte astman