• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Frips
    Anonym (Fibonacho) skrev 2018-02-22 10:04:21 följande:

Hoppar in här jag med. Vi är också gravida, första barnet. Just nu i v8 (7+3) och lider av allehanda symptom. Ömma bröst, yrsel, hjärtklappning, illamående och huvudvärk.

Värsta är illamåendet som stegrats rejält denna vecka (tidigare gick det över/kändes bättre när jag åt något men nu är det konstant). Värst tycker jag att det är på kvällen, natten och morgonen (typ hela tiden med andra ord!) Någon som har samma? Hemma från jobbet andra dagen på raken idag.

Allt är fortfarande väldigt overkligt men svårt att ignorera då det känns så tydligt i kroppen.

Grattis till graviditeten! Här är en med starkt illamående också (är i v 6+3 idag) och har haft lika mycket illamående tidigare graviditeter. Det hjälper inte för min del att äta eller dricka, mitt illamående är konstant i stort sett hela dagarna. Jag har fått Lergian Comp utskrivet av MVC och som hjälper en hel del för min del, vissa dagar behöver jag bara ta en tablett och vissa är det 2-3 st beroende på hur kraftigt illamåendet är. Kika med din barnmorska om du kan få det utskrivet också. När jag väntade min dotter åt jag Postafen (receptfritt) men det gjorde mig bara ännu sömnigare (hur är det ens möjligt när man är så galet trött som nygravid ;) haha) och den hjälpte inte heller, så det äter jag inte efter den graviditeten. 

Utöver illamåendet har jag massor av symtom, ömma bröst, finnig, mycket molvärk i magen, tydliga ådror på brösten bl.a. Mina bröstvårtor är i stort sett styva hela dagarna, vilket de annars inte är och har dessutom blivit mycket större. Är väldigt väldigt trött också, men vissa dagar är jag lite lite piggare än andra. 
  • Annanosen
    Sooooofiee skrev 2018-02-21 02:03:56 följande:

Hej hej.

Plussade idag och enligt sista mens första dag så är jag beräknad 29/10.

Jag vet inte om jag är glad eller ledsen just nu. Jag och pappan till barnet gick isär i början av december. Har en son som är 9 månader ihop så vi har umgåtts och haft lite sex ändå. Exet kommer bli sååååå arg på mig även min familj, men jag klarar inte av att göra en abort då det är emot alla mina principer! Kommer garanterat få gå igenom allt själv, är det någon annan som vart/är i ungefär samma sits som mig?

Alltså, pappan har ju EXAKT samma ansvar som du! Han vet väl hur barn blir till, och vill han verkligen inte ha barn så vet han garanterat hur han skyddar sig från det. Män är så jääävla duktiga på att slå ifrån sig ansvar. Män har ETT tillfälle att se till att han inte blir pappa. ETT! Varför tar han inte vara på det!?

Med andra ord: lägg INTE skulden på dig själv, ni är två om detta. Se till att han tar sitt ansvar, gjorde han det inte vid samlaget så får han ta konsekvenserna nu. Punkt! Är så trött på män som behandlar kvinnor som skräp (nu menar jag generellt alltså). Blir han arg på dig är han ett arsle. Ta hand om dig!
  • Anonym (Fibonacho)
    Frips skrev 2018-02-22 10:25:44 följande:

Grattis till graviditeten! Här är en med starkt illamående också (är i v 6+3 idag) och har haft lika mycket illamående tidigare graviditeter. Det hjälper inte för min del att äta eller dricka, mitt illamående är konstant i stort sett hela dagarna. Jag har fått Lergian Comp utskrivet av MVC och som hjälper en hel del för min del, vissa dagar behöver jag bara ta en tablett och vissa är det 2-3 st beroende på hur kraftigt illamåendet är. Kika med din barnmorska om du kan få det utskrivet också. När jag väntade min dotter åt jag Postafen (receptfritt) men det gjorde mig bara ännu sömnigare (hur är det ens möjligt när man är så galet trött som nygravid ;) haha) och den hjälpte inte heller, så det äter jag inte efter den graviditeten. 

Utöver illamåendet har jag massor av symtom, ömma bröst, finnig, mycket molvärk i magen, tydliga ådror på brösten bl.a. Mina bröstvårtor är i stort sett styva hela dagarna, vilket de annars inte är och har dessutom blivit mycket större. Är väldigt väldigt trött också, men vissa dagar är jag lite lite piggare än andra. 

Grattis till er också! Tack för tipset om Lergian Comp, ska kolla med barnmorskan. Tycker det är svårt att komma i kontakt med vården men har inskrivning snart så tänker ta upp det då.

Finnig kan jag skiva under på också, man känner sig inte på topp direkt. :S
  • Anonym (DG)

Hej alla??! Nu är jag inne i vecka 8 (7+1), jag kan fortfarande inte fatta att jag ska bli mamma!? Jag som inte ens trodde att jag kunde bli gravid, iaf inte utan hjälp!?

På tisdag ska jag till MVC och bli inskriven. Något som är sjukt jobbigt för mig är sömnen, jag vaknar superpigg 3-4 gånger/natt och det ger mig enormt trötta dagar:(, inte lätt att sköta sitt jobb när man inte får sova, mina tarmar är så svullna att jag har fått sätta gummisnoddar på byxorna redan och brösten ska vi inte ens prata om, dom är så svullna och gör sjukt ont! Och som toppen på isberget så slutade jag ju tvärt att snusa när jag plussade och det gör mig totalt galen!

Hoppas att jag får sova bättre snart????

• Jossan91

Vi plussade den 14/2 för första gången på 7 år. Det ör fortfarande väldigt svårt att ta in & jag oroar mig varje dag för missfall Enligt vår app är vi i vecka 6 idag & bf har vi den 24/10 Jag vill gärna komma med i den hemliga gruppen om Bf oktober 2018 på Facebook. Vill någon bjuda in mig? Jag heter Josefin Jonette Svensson på Fb

• Anonym (Fibonacho)
    Anonym (DG) skrev 2018-02-22 13:28:40 följande:

Hej alla??! Nu är jag inne i vecka 8 (7+1), jag kan fortfarande inte fatta att jag ska bli mamma!? Jag som inte ens trodde att jag kunde bli gravid, iaf inte utan hjälp!?

På tisdag ska jag till MVC och bli inskriven. Något som är sjukt jobbigt för mig är sömnen, jag vaknar superpigg 3-4 gånger/natt och det ger mig enormt trötta dagar:(, inte lätt att sköta sitt jobb när man inte får sova, mina tarmar är så svullna att jag har fått sätta gummisnoddar på byxorna redan och brösten ska vi inte ens prata om, dom är så svullna och gör sjukt ont! Och som toppen på isberget så slutade jag ju tvärt att snusa när jag plussade och det gör mig totalt galen!

Hoppas att jag får sova bättre snart????

Känner igen mig i vad du skriver. Jag vaknar också på natten, dock inte "pigg" men illamående och omöjligt att somna om. Sömnen är verkligen superviktig för måendet/allmäntillståndet och speciellt för att orka med arbetet. Lyssna på kroppen och stanna hemma om du behöver, eller om möjligheten finns att vila en stund på jobbet. Du kan också prova att lägga dig tidigare på kvällarna, och vila direkt efter jobbet. Försöka "skrapa ihop" sömn spritt över dagen. (Kanske inte samma kvalité på sömnen men bättre än inget)

Vi har inskrivning om ca 1 vecka.
  • Butterfly88

Träffade mitt livs kärlek för 2 år sen, tog ut p-staven för 1 år sen och i måndags plussade vi! Kunde inte tro att det var sant så gjorde ett till i tisdags som också var postivit. Gjorde ytterligare ett i onsdags och även det var postivit Hade nästan börjat ge upp. Jag är 30, sambon 35 och detta är första för oss bägge. Enligt gravid-appen har vi beräknad BF 28/10.

• Längtarefterdighelatiden
    Den som väntar skrev 2018-02-16 16:39:04 följande:

Jag mår också toppen och skulle gärna ha mer symtom för att förstå att det händer något i kroppen... Lite yrsel då och då och en släng av illamående ibland men inte mer än så. Jag är gravid genom äggdonation och äter extra hormoner just nu så vet inte om det påverkar symtomen. Efter några graviditetsförsök med egna ägg och 2 MF som följd gav jag upp och gick denna väg istället. Du får gärna berätta hur det går på inskrivningen nästa vecka så är jag lite förberedd.

Igår var vi på inskrivning, dag 7+2. Mår fortfarande för bra enligt mig. Barnmorskan sa att det är så olika med symtom men förstod min oro efter missfall.

Jag hade fått ett formulär hemskickat som vi gick igenom. Det handlade om min och sambons hälsa, tidigare graviditeter osv. Fick där fylla i ett formulär om alkoholvanor. Hon pratade om kost och träning. Jag bör komma igång och röra mer på mig, jag har i all noja tom varit rädd för det...

Jag ska då göra ultraljud om 2,5 vecka (för min oro skull) kub om 3,5 vecka och vi bokade till och med in rul i maj! Känns overkligt!

När ska du på inskrivning? Var det nästa vecka?
  • Bergljung
    Jossan91 skrev 2018-02-22 20:49:35 följande:

Vi plussade den 14/2 för första gången på 7 år. Det ör fortfarande väldigt svårt att ta in & jag oroar mig varje dag för missfall Enligt vår app är vi i vecka 6 idag & bf har vi den 24/10 Jag vill gärna komma med i den hemliga gruppen om Bf oktober 2018 på Facebook. Vill någon bjuda in mig? Jag heter Josefin Jonette Svensson på Fb

Du och jag har precis samma bf, är i vecka 5+1 idag ?? Kul att se när vi får!
  • Anonym (DG)
    Anonym (Fibonacho) skrev 2018-02-22 22:41:16 följande:

Känner igen mig i vad du skriver. Jag vaknar också på natten, dock inte "pigg" men illamående och omöjligt att somna om. Sömnen är verkligen superviktig för måendet/allmäntillståndet och speciellt för att orka med arbetet. Lyssna på kroppen och stanna hemma om du behöver, eller om möjligheten finns att vila en stund på jobbet. Du kan också prova att lägga dig tidigare på kvällarna, och vila direkt efter jobbet. Försöka "skrapa ihop" sömn spritt över dagen. (Kanske inte samma kvalité på sömnen men bättre än inget)

Vi har inskrivning om ca 1 vecka.

Problemet är att jag är chef så det är väldigt svårt att vara borta från jobbet och sover jag på jobbet så sover resten också:/

I natt vaknade jag bara en gång, hade svårt att somna om men till slut gick det, superskönt!

Är så orolig i mellanåt, är verkligen rädd för att något ska gå fel och samtidigt vet jag att jag inte kan göra något åt det.

Min sambo är underbar i allt detta, mins känslor är överallt och han är bara lugn:) känns skönt!
Svar på tråden BF oktober 2018