• Ammyloulou

Varför så jobbigt med barn tätt? Vill ha tätt!

Jag och sambon har alltid velat ha barn tätt. Vår son är snart 6 mån och vi önskar väl ha 1-2 år mellan honom och ett syskon.

När jag läser alla ?skaffa tätt?-trådar är det så otroligt många som säger ?nej nej nej gör det inte!? och ?det är för jobbigt?. Vad är det mer konkret som är jobbigt? Och är det överdrivet?

Jag förstår att sömnbrist kan vara boven och jag vill inte underminera den och er som kämpat med det men när vi väntade ettan sa alla ?nu kommer ni aldrig få sova igen, livet kommer bli så jobbigt, kyss hejdå till sexliv och romantik? osv. Vi blev så överrösta av negativa uppmaningar så vi var helt inställda på att våra liv skulle gå i tusen bitar. Ut kom en liten kotte som sover hela nätter, gnäller nästan aldrig och vårt förhållande har aldrig varit mysigare och bättre än nu? Vi går liksom fortfarande och väntar på ?smällen? alla pratade om.

Så kan det vara samma sak som med att få syskon tätt? Att det är de som har haft de tufft som ?hörs mest?? Om man får barn tätt och som sover bra - vad är det då som är så överjordiskt kämpigt? Är det NÅGON som tyckte det va toppen att ha 1-2 år mellan kidsen?

• Svar på tråden Varför så jobbigt med barn tätt? Vill ha tätt!
  • halfbaked

Beror nog på vad man får för sorts barn. Vi fick ett extremt aktivt kolikbarn som aldrig behövt mycket sömn men väntar tvåan nu och kommer få 22 månader emellan så jag är inte alltför avskräckt.

• Anonym (H)

Mellan mig och mitt syskon är det 14 månader och mina föräldrar har alltid varit supernöjda med det.

Jag vill också helst bara ha ett år mellan mina barn om jag kan välja. Det verkar mycket mer praktiskt när man ska hitta på aktiviteter som passar alla och dessutom har de mer glädje av varandra och kan leka mer på samma nivå om de är nära i ålder.

• Glurphrp

Iom att första verkar lugn och sover bra har ni ju rätt bra förutsättningar. Råden om att inte få barn tätt utgår från genomsnittsbarn och värstascenarion. Men det är också med omsorg om kvinnans hälsa. Det sliter bla på bäckenbottenmuskulaturen att få barn.

Jag mådde väldigt dåligt under och ett bra tag efter min andra graviditet. Det kan vara bra att ha med i beräkningen att det kan bli så. Vårt äldsta barn var då 3,5. Vi fick en hel del hjälp från omgivningen men har man dessutom barnen tätt kan det vara bra med ännu mer hjälp och att den finns på nära håll.

• Anonym (HV)
    Ammyloulou skrev 2018-01-01 15:36:59 följande:

Jag och sambon har alltid velat ha barn tätt. Vår son är snart 6 mån och vi önskar väl ha 1-2 år mellan honom och ett syskon.

När jag läser alla ?skaffa tätt?-trådar är det så otroligt många som säger ?nej nej nej gör det inte!? och ?det är för jobbigt?. Vad är det mer konkret som är jobbigt? Och är det överdrivet?

Jag förstår att sömnbrist kan vara boven och jag vill inte underminera den och er som kämpat med det men när vi väntade ettan sa alla ?nu kommer ni aldrig få sova igen, livet kommer bli så jobbigt, kyss hejdå till sexliv och romantik? osv. Vi blev så överrösta av negativa uppmaningar så vi var helt inställda på att våra liv skulle gå i tusen bitar. Ut kom en liten kotte som sover hela nätter, gnäller nästan aldrig och vårt förhållande har aldrig varit mysigare och bättre än nu? Vi går liksom fortfarande och väntar på ?smällen? alla pratade om.

Så kan det vara samma sak som med att få syskon tätt? Att det är de som har haft de tufft som ?hörs mest?? Om man får barn tätt och som sover bra - vad är det då som är så överjordiskt kämpigt? Är det NÅGON som tyckte det va toppen att ha 1-2 år mellan kidsen?

Ja, det är väldigt jobbogt när båda barnen är under tre. Sen lugnar det ner sig. Jag tycker att det är bra att ha barnen tätt eftersom det ger bästa förutsättningar att skapa bra syskonrelationer. Var beredda på två tuffa år från det att andra barnet föds.
  • Glurphrp
    Anonym (H) skrev 2018-01-01 15:42:42 följande:

Mellan mig och mitt syskon är det 14 månader och mina föräldrar har alltid varit supernöjda med det.

Jag vill också helst bara ha ett år mellan mina barn om jag kan välja. Det verkar mycket mer praktiskt när man ska hitta på aktiviteter som passar alla och dessutom har de mer glädje av varandra och kan leka mer på samma nivå om de är nära i ålder.

Att syskontelationen blir bra beror på andra saker än ålder. Men vad gäller aktiviteter håller jag helt med!
  • Anonym (ööö)

Det beror ju helt på. Jag har tätt, 13 månader. Inga problem när de var små (mer än att det var lit intensivt ibland) men nu när de är tonåringar har det varit mkt jobbigt. Diagnoser som vi inte visste att barnen hade när de var små tex. Det märktes inte förrän i puberteten. Det hade nog varit bra mkt lättare om de inte varit så tätt i ålder utan mer att man hade kunnat fokusera på en i taget när alla problem dök upp.

Har en släkting som har barn lika tätt som jag. Det äldsta barnet föddes 8 veckor för tidigt, fick en hjärnskada och har gått på särskola hela livet.  Hon blev oplanerat gravid snabbt efter det och valde att behålla. Det har gått bra för barn nr 2 men det har varit så supertufft eftersom barn 1 behövde så mkt stöd. När barnen var små fick mormor hjälpa till otroligt mycket och haft barnen hemma hos sig periodvis också, när mamman helt enkelt inte orkat (pappan var inte så mkt att hänga i julgranen och de separerade). Tror inte hon insåg hur jobbigt det skulle bli för då hade hon nog helst väntat med ett barn till.

Vissa får kolikbarn som skriker i flera månader. Då kan det vara otroligt jobbigt att ha två små. Eller någon annan "värre" sjukdom.

Kontentan är att måste man så klarar man väl av det, men hur livskvaliteten blir är en annan femma. 

• Anonym (HV)
    Glurphrp skrev 2018-01-01 15:45:46 följande:

Att syskontelationen blir bra beror på andra saker än ålder. Men vad gäller aktiviteter håller jag helt med!

Åldern spelar in. Det är mycket enklare att skapa bra syskonrelationer om det är 2 istället för åtta år emellan.
  • lövet2

2 år mellan är en sak, men 1 år mellan är en helt annan. Din kropp behöver återhämta sig mellan graviditeterna. En gammal tumregel är att det ska gå en hel sommar utan graviditet och utan amning. Då hinner kroppen vila upp sig och komma i kapp. Den tumregeln har funkat mycket bra för mig.

• Glurphrp

Måste bara säga att jag är så fascinerad av er som får barn med bara ett år mellan. För mig tar det nästan ett år innan mensen kommer tillbaka... Häftigt att kroppar funkar så olika. Ursäkta sidospår, men det är ju fascinerande!

Svar på tråden Varför så jobbigt med barn tätt? Vill ha tätt!