Inlägg från: Anonym (HV) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HV)

Varför så jobbigt med barn tätt? Vill ha tätt!

Ammyloulou skrev 2018-01-01 15:36:59 följande:

Jag och sambon har alltid velat ha barn tätt. Vår son är snart 6 mån och vi önskar väl ha 1-2 år mellan honom och ett syskon.

När jag läser alla ?skaffa tätt?-trådar är det så otroligt många som säger ?nej nej nej gör det inte!? och ?det är för jobbigt?. Vad är det mer konkret som är jobbigt? Och är det överdrivet?

Jag förstår att sömnbrist kan vara boven och jag vill inte underminera den och er som kämpat med det men när vi väntade ettan sa alla ?nu kommer ni aldrig få sova igen, livet kommer bli så jobbigt, kyss hejdå till sexliv och romantik? osv. Vi blev så överrösta av negativa uppmaningar så vi var helt inställda på att våra liv skulle gå i tusen bitar. Ut kom en liten kotte som sover hela nätter, gnäller nästan aldrig och vårt förhållande har aldrig varit mysigare och bättre än nu? Vi går liksom fortfarande och väntar på ?smällen? alla pratade om.

Så kan det vara samma sak som med att få syskon tätt? Att det är de som har haft de tufft som ?hörs mest?? Om man får barn tätt och som sover bra - vad är det då som är så överjordiskt kämpigt? Är det NÅGON som tyckte det va toppen att ha 1-2 år mellan kidsen?

Ja, det är väldigt jobbogt när båda barnen är under tre. Sen lugnar det ner sig. Jag tycker att det är bra att ha barnen tätt eftersom det ger bästa förutsättningar att skapa bra syskonrelationer. Var beredda på två tuffa år från det att andra barnet föds.
  • Anonym (HV)
    Glurphrp skrev 2018-01-01 15:45:46 följande:

Att syskontelationen blir bra beror på andra saker än ålder. Men vad gäller aktiviteter håller jag helt med!

Åldern spelar in. Det är mycket enklare att skapa bra syskonrelationer om det är 2 istället för åtta år emellan.
  • Anonym (HV)
    Glurphrp skrev 2018-01-01 16:08:12 följande:

Jag letade efter forskning en stund men hittade mest att det kräver mer av föräldrarna om det ska funka. Finns tydligen små, små ökade risker för funktionshinder hos det andra barnet om de kommer tätt. Har du något? Vill gärna läsa om du hittat!

Jag utgår från erfarenheter. Dock kräver det att de vuxna är pedagogiska med mindre åldersskillnad. Min erfarenhet är att de med minst åldersskillnad har främst möjligheter att få en riktigt bra relation men om föräldrarna inte har koll finns risken att syskonen istället blir ovänner för livet.
  • Anonym (HV)
    Anonym (S) skrev 2018-01-02 16:21:42 följande:

Fast vad din erfarenhet säger betyder ingenting.

Det var det dummaste jag har hört. Klart att erfarenheter, såväl mina som dina spelar. Den som inte klarar av att beakta det blir väldigt lätt hjärntvättad.

I övrigt så bekräftar det du säger det jag sade. Dvs att jämnåriga barn lätt konkurrerar och att det krävs föräldrar som klarar av att vända det till något positivt.

Att syskon med mindre åldrsskillnad har åldersfaktorn med sig på sikt säger sig självt. Människor har i regel jämnåriga vänner.
  • Anonym (HV)
    Anonym (S) skrev 2018-01-02 19:48:05 följande:

Fast nu hade du nog lite otur va? Tänk ett varv till..

Jag föreslår att du gör det...
Svar på tråden Varför så jobbigt med barn tätt? Vill ha tätt!