Inlägg från: Glurphrp |Visa alla inlägg
  • Glurphrp

Varför så jobbigt med barn tätt? Vill ha tätt!

Iom att första verkar lugn och sover bra har ni ju rätt bra förutsättningar. Råden om att inte få barn tätt utgår från genomsnittsbarn och värstascenarion. Men det är också med omsorg om kvinnans hälsa. Det sliter bla på bäckenbottenmuskulaturen att få barn.

Jag mådde väldigt dåligt under och ett bra tag efter min andra graviditet. Det kan vara bra att ha med i beräkningen att det kan bli så. Vårt äldsta barn var då 3,5. Vi fick en hel del hjälp från omgivningen men har man dessutom barnen tätt kan det vara bra med ännu mer hjälp och att den finns på nära håll.

• Glurphrp
    Anonym (H) skrev 2018-01-01 15:42:42 följande:

Mellan mig och mitt syskon är det 14 månader och mina föräldrar har alltid varit supernöjda med det.

Jag vill också helst bara ha ett år mellan mina barn om jag kan välja. Det verkar mycket mer praktiskt när man ska hitta på aktiviteter som passar alla och dessutom har de mer glädje av varandra och kan leka mer på samma nivå om de är nära i ålder.

Att syskontelationen blir bra beror på andra saker än ålder. Men vad gäller aktiviteter håller jag helt med!
  • Glurphrp

Måste bara säga att jag är så fascinerad av er som får barn med bara ett år mellan. För mig tar det nästan ett år innan mensen kommer tillbaka... Häftigt att kroppar funkar så olika. Ursäkta sidospår, men det är ju fascinerande!

• Glurphrp
    Anonym (HV) skrev 2018-01-01 15:46:54 följande:

Åldern spelar in. Det är mycket enklare att skapa bra syskonrelationer om det är 2 istället för åtta år emellan.

Jag letade efter forskning en stund men hittade mest att det kräver mer av föräldrarna om det ska funka. Finns tydligen små, små ökade risker för funktionshinder hos det andra barnet om de kommer tätt. Har du något? Vill gärna läsa om du hittat!
  • Glurphrp
    Anonym (H) skrev 2018-01-01 16:20:53 följande:

Jag skrev dock inte om relationen, utan om leknivå.

Du har rätt. Jag läste slarvigt.
  • Glurphrp
    Anonym (HV) skrev 2018-01-01 16:39:03 följande:

Jag utgår från erfarenheter. Dock kräver det att de vuxna är pedagogiska med mindre åldersskillnad. Min erfarenhet är att de med minst åldersskillnad har främst möjligheter att få en riktigt bra relation men om föräldrarna inte har koll finns risken att syskonen istället blir ovänner för livet.

Ok. Låter rimligt.
Svar på tråden Varför så jobbigt med barn tätt? Vill ha tätt!