• Lilla Götet

Hur vet man om ens barn är begåvat?

Hej

Jag har misstänkt att det är något särskilt med min dotter sen hon var ca 9 månader och man sa att maten var varm så blåste hon på den. Hon kunde runt 1 års ålder gå fram och trösta när någon var ledsen och be om ursäkt om hon slagit någon. Det var lite sånna signaler nu är hon 1 1/2 år och har ett stort ordförråd för sin ålder (ett par hundra ord tror jag till skillnad på min son som kanske kunde 12 ord i den åldern). Men allt man kan läsa på nätet om begåvade barn stämmer inte inte in på henne, hon säger inte så många 2 ords meningar än till exempel. Men jag märker iallafall att hon är väldigt skärpt för sin ålder. Idag sa dagis att hon kan namnen på alla barn och fröknar, runt 20 st och hon började dagis i november. Jag undrar om det finns något mer man kan göra för att stötta henne? Annat än att läsa dagligen.

• Svar på tråden Hur vet man om ens barn är begåvat?
  • viseversa

Förlåt men jag tycker hon låter som ett vanligt barn. Ja bortsätt från språket då. Vissa barn talar tidigare än andra men det betyder inte att dom är underbarn heller.

Att en 9 mån blåser på maten när man säger att den är varm är inte heller spektakulärt. Inte att dom tröstar heller. Det gör min 15 mån också och gjorde även vid ett år. Han är väldigt omtänksam. 

Hade hon räknat lätta tal och börjat läsa bokstäver hade jag tyckt det var ovanligt tidigt men inte nu nej. Jag har 5 barn själv.

Min 4 åring var tidig med allt. Gick vid 8mån och sjöng blinka lilla stjärna vid 1,5 år och kan idag som 4 åring skriva korta ord och räknar.

Och hon ritar fjärilar,flickor med långt hår fingrar ögonfransar,dinosarier,hästar,monster med tänder mm mm mm. Alltså inte "bara" huvudfotingar. Jag tror itne hon är ett underbarn ändå. Snarare intresse för bokstäver siffror och att rita. 

• Lilla Götet

Jag har bara två barn och inte så mycket att jämföra med haha. Men koppla att maten är varm, vad det innebär och hur man ska agera för att få den att svalna fortfare och utföra handligen själv vid 9 månaders åldrr tycker jag är extraordinärt. Men det ju inte enbart en handling som definerar begåvning. Tidig empati och förståelse för sociala sammanhang är också ett tecken. Men det finns nog inget som säger att antingen är fu begåvad eller så är du inte det måste väl finnas en skala. Jag har inte försökt räkna med henne, det kanske jag borde. Sjunga sånger kan hon redan.

Din 4 åring som var tidig, hur har ni anpassat er för att stötta?

• Lilla Götet

Anledningen till att jag ställer frågan är självklart inte för att skryta om min dotter som begåvad utan för att jag vill veta hur jag bäst ska hjälpa henne i hennes utveckling. Min son är ett helt vanligt barn så det har aldrig varit några frågetecken där.

• nytt eller gammalt

Min son (nu tonåring) är så kallat särskilt begåvad. Det som var tydligt från att han var väldigt liten (mindre än 6 mån) var ett helt enormt intresse för saker inom hans "begåvningsområden". Han lekte väldigt lite med vanliga leksaker när han var 1-2 år utan ville hålla på med annat.

Han var väldigt intresserad av böcker från bara några månaders ålder -att jag skulle läsa med honom i knät. Han ville aldrig suga eller tugga på böcker som många små barn gör. Just detta har jag läst nånstans är typiskt för begåvade barn.

Han skiljde sig rejält från andra barn i samma ålder, vilket skapat massor av tråkigheter under uppväxten. Framförallt har vuxna haft svårt att bemöta honom på ett ok sätt. Det finns tillfällen där jag trott att andra barn varit lågbegåvade eller haft någon lindrig form av utvecklingsstörning för att jag trodde min son var helt vanlig. Haha, jag kan skratta åt det i efterhand...som tur är, är jag en taktfull person som tycker om alla barn så jag har inte sårat nån förälder.

Jag skulle inte önska någon att vara särskilt begåvad. Det bästa för ett enkelt och lyckligt liv i vårt samhälle är att vara medelmåttig på alla vis.

• viseversa
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 09:06:26 följande:
    Jag har bara två barn och inte så mycket att jämföra med haha. Men koppla att maten är varm, vad det innebär och hur man ska agera för att få den att svalna fortfare och utföra handligen själv vid 9 månaders åldrr tycker jag är extraordinärt. Men det ju inte enbart en handling som definerar begåvning. Tidig empati och förståelse för sociala sammanhang är också ett tecken. Men det finns nog inget som säger att antingen är fu begåvad eller så är du inte det måste väl finnas en skala. Jag har inte försökt räkna med henne, det kanske jag borde. Sjunga sånger kan hon redan.

Din 4 åring som var tidig, hur har ni anpassat er för att stötta?
    Vi behandlar henne som det barn hon är. Låter henne utvecklas i den takt hon vill. Vad skulle vi göra annorlunda. Vill hon rita är det fritt fram. Hon kan plocka fram papper och pennor själv. 
  • Amidina

Egentligen är det ju bara att ge henne vad hon behöver utvecklingsmässigt, alltså böcker, utmaningar mm, anpassat till hennes nivå. Som man gör med alla barn. Glad Det är viktigt att man inte bromsar dem, utan stöttar och uppmuntrar på de vis man kan.

Jag räknas in bland högbegåvade och stötte på vägg efter vägg i skolan, och hamnade till sist efter då jag blev tvingad att anpassa mig efter alla andras takt trots att jag egentligen låg långt före.
    Det ledde till att jag tappade intresset för skolan helt, och än idag klarar jag inte av skolmiljöer för att de är för begränsande. Plugga på distans eller av eget privat intresse går alldeles strålande för att jag äntligen fått kläm på det där med studieteknik och jag har väldigt lätt för att lära.

Lite mer handfasta råd: ge henne saker som kanske egentligen är anpassade för lite lite äldre barn, och kolla hur hon tar sig an dem. Alltid under översyn såklart, och funkar det inte så är det inte hela världen. Hon kommer dit.

• Lilla Götet
    Amidina skrev 2017-12-22 09:17:16 följande:

Egentligen är det ju bara att ge henne vad hon behöver utvecklingsmässigt, alltså böcker, utmaningar mm, anpassat till hennes nivå. Som man gör med alla barn.  Det är viktigt att man inte bromsar dem, utan stöttar och uppmuntrar på de vis man kan.

Jag räknas in bland högbegåvade och stötte på vägg efter vägg i skolan, och hamnade till sist efter då jag blev tvingad att anpassa mig efter alla andras takt trots att jag egentligen låg långt före.

Det ledde till att jag tappade intresset för skolan helt, och än idag klarar jag inte av skolmiljöer för att de är för begränsande. Plugga på distans eller av eget privat intresse går alldeles strålande för att jag äntligen fått kläm på det där med studieteknik och jag har väldigt lätt för att lära.

Lite mer handfasta råd: ge henne saker som kanske egentligen är anpassade för lite lite äldre barn, och kolla hur hon tar sig an dem. Alltid under översyn såklart, och funkar det inte så är det inte hela världen. Hon kommer dit.

Tack!! Precis sånt man vill veta även för framtiden i skolan osv. Hon gillar att leka med storebrors playmobil grejer men det är ju för ålder 5-7 år och det är smådelar där dom gör mig nervös.

@viseversa jag tänker att det är lätt hänt att barnet blir understimulerat och inte når sin fulla potential. Man kanske inte byter ut deras leksaker i den takten de hade behövt osv. Men ni har ju fler barn och då kanske det inte är så lätt anpassa allt till alla. Jag hinner knappt med mina två och huset som det är.
  • Lilla Götet
    nytt eller gammalt skrev 2017-12-22 09:12:09 följande:

Min son (nu tonåring) är så kallat särskilt begåvad. Det som var tydligt från att han var väldigt liten (mindre än 6 mån) var ett helt enormt intresse för saker inom hans "begåvningsområden". Han lekte väldigt lite med vanliga leksaker när han var 1-2 år utan ville hålla på med annat.

Han var väldigt intresserad av böcker från bara några månaders ålder -att jag skulle läsa med honom i knät. Han ville aldrig suga eller tugga på böcker som många små barn gör. Just detta har jag läst nånstans är typiskt för begåvade barn.

Han skiljde sig rejält från andra barn i samma ålder, vilket skapat massor av tråkigheter under uppväxten. Framförallt har vuxna haft svårt att bemöta honom på ett ok sätt. Det finns tillfällen där jag trott att andra barn varit lågbegåvade eller haft någon lindrig form av utvecklingsstörning för att jag trodde min son var helt vanlig. Haha, jag kan skratta åt det i efterhand...som tur är, är jag en taktfull person som tycker om alla barn så jag har inte sårat nån förälder.

Jag skulle inte önska någon att vara särskilt begåvad. Det bästa för ett enkelt och lyckligt liv i vårt samhälle är att vara medelmåttig på alla vis.

Hahaha man blir lätt hemmablind! Speciellt om det är ditt första barn! Min dotter har alltid älskat böcker, vi har nog läst 10-40 böcker om dagen sedan hon var 7 månader.
  • viseversa
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 09:24:20 följande:
    Tack!! Precis sånt man vill veta även för framtiden i skolan osv. Hon gillar att leka med storebrors playmobil grejer men det är ju för ålder 5-7 år och det är smådelar där dom gör mig nervös.

@viseversa jag tänker att det är lätt hänt att barnet blir understimulerat och inte når sin fulla potential. Man kanske inte byter ut deras leksaker i den takten de hade behövt osv. Men ni har ju fler barn och då kanske det inte är så lätt anpassa allt till alla. Jag hinner knappt med mina två och huset som det är.
    Hon har MILJONER leksaker men just nu är det mest rita som gäller för henne. Eller skriva. På förskolan är hon enligt dom väldigt duktig och alltid en bra och omtänksam vän. Hjälper sina kompisar med det dom itne kan själva. Hon är en väldigt kavat framåt tjej. Att susselsätta sig själv har aldrig varit några problem för henne.
Svar på tråden Hur vet man om ens barn är begåvat?