LejonSa skrev 2017-12-22 10:04:37 följande:
Jag tänker att barn är olika med olika intressen och snappar upp och lär sig därefter. Dessutom är ditt barn yngre syskon och har ett äldre syskon att härma/ta efter, vilket är väldigt vanligt och ger en extra boost i utvecklingen än ensambarn eller äldre syskon som inte får den stimulansen dagligen i sitt hem.
Tycker det låter framåt att veta att man ska blåsa på maten vid 9 mån ålder. Och trösta också! Språket låter normalt. Finns ett stort spann där.
Min son är nog ganska framåt språkligt. Han är förvisso 2 år 2 mån nu men har sedan ca 1 års ålder varit väldigt framåt i språket. Och då var han ändå inte bland de första bland hans jämnåriga kompisar att babbla och sa mamma/pappa sent i jämförelse. Men en dag bara lossnade det. Kunnat räkna till 10 klanderfritt sen han var ca 1,5 år. Sa och kunde peka ut siffror (inte alla) vid 1 års ålder, kunde peka ut och benämna vissa färger vid 1,5 års ålder. Talar idag i främst 3 ords meningar men inte sällan i 4-5 ords meningar. Kan räkna till 20 (missar nr 13 o ibland 14 dock). Kan benämna ca 20-25 ord på engelska (lampa, bord, anka, hund, äpple, apelsin osv).
Säger alfabetet nästan helt. Men i sång. Säger bokstäverna a, b, c, d, e, f, g med ?engelsk? accent. Kan former och kunnat dom sen ca 1 års ålder. Kunde inte benämna dom då men om jag frågade efter cirkel så pekade han på cirkel t ex. Benämner sen strax innan 2 års ålder olika känslor. Typ; mamma är glad/ledsen och kan imitera dessa känslor.
Alltid gillat böcker. Och som en ovan nämnde aldrig suttit och bitit i dom eller slitit i dom utan genuint tittat, pekat, bläddrat och kollat nyfiket på oss föräldrar så vi kan berätta vad det är osv. Först nu som böcker inte är lika intressanta som annat som upptäckts men älskar att hoppa
Upp i soffan med 2-3 böcker innan läggdags som vi ska läsa.
Däremot är min son något sen grovmotoriskt. Började gå sent och är väl än inte ikapp sina jämnåriga där. Klättrar inte så mkt t ex. Springer inte, även om han är väldigt snabb i sin gångstil osv. Har fått inlägg nu i skor och inneskor pga plattfothet. Får se om det hjälper.
Allt har sin tid. De fokuserar på olika saker tänker jag.
Men jag är också en sån som försöker fånga upp mitt barns nyfikenhet och anpassa därefter. Mkt böcker, mkt med siffror och alfabet osv då han gillar det och jag märker att han snappar upp det. Så det är mitt råd till dig, fånga upo hennes intresse och spinn vidare på det.
Lycka till. Det är kul och spännande med dessa små och deras utveckling
Vilken duktig kille! Han kan mycket mer än de flesta 4-5 åringar jag känner!
Ni har inspirerat mig nu så jag ska ta henne till bibblan själv idag utan storebror så vi i lugn och ro kan klura ut tillsammans vad hon vill lära sig mer om!