Inlägg från: Lilla Götet |Visa alla inlägg
  • Lilla Götet

Hur vet man om ens barn är begåvat?

Hej

Jag har misstänkt att det är något särskilt med min dotter sen hon var ca 9 månader och man sa att maten var varm så blåste hon på den. Hon kunde runt 1 års ålder gå fram och trösta när någon var ledsen och be om ursäkt om hon slagit någon. Det var lite sånna signaler nu är hon 1 1/2 år och har ett stort ordförråd för sin ålder (ett par hundra ord tror jag till skillnad på min son som kanske kunde 12 ord i den åldern). Men allt man kan läsa på nätet om begåvade barn stämmer inte inte in på henne, hon säger inte så många 2 ords meningar än till exempel. Men jag märker iallafall att hon är väldigt skärpt för sin ålder. Idag sa dagis att hon kan namnen på alla barn och fröknar, runt 20 st och hon började dagis i november. Jag undrar om det finns något mer man kan göra för att stötta henne? Annat än att läsa dagligen.

• Svar på tråden Hur vet man om ens barn är begåvat?
  • Lilla Götet

Jag har bara två barn och inte så mycket att jämföra med haha. Men koppla att maten är varm, vad det innebär och hur man ska agera för att få den att svalna fortfare och utföra handligen själv vid 9 månaders åldrr tycker jag är extraordinärt. Men det ju inte enbart en handling som definerar begåvning. Tidig empati och förståelse för sociala sammanhang är också ett tecken. Men det finns nog inget som säger att antingen är fu begåvad eller så är du inte det måste väl finnas en skala. Jag har inte försökt räkna med henne, det kanske jag borde. Sjunga sånger kan hon redan.

Din 4 åring som var tidig, hur har ni anpassat er för att stötta?

• Lilla Götet

Anledningen till att jag ställer frågan är självklart inte för att skryta om min dotter som begåvad utan för att jag vill veta hur jag bäst ska hjälpa henne i hennes utveckling. Min son är ett helt vanligt barn så det har aldrig varit några frågetecken där.

• Lilla Götet
    Amidina skrev 2017-12-22 09:17:16 följande:

Egentligen är det ju bara att ge henne vad hon behöver utvecklingsmässigt, alltså böcker, utmaningar mm, anpassat till hennes nivå. Som man gör med alla barn.  Det är viktigt att man inte bromsar dem, utan stöttar och uppmuntrar på de vis man kan.

Jag räknas in bland högbegåvade och stötte på vägg efter vägg i skolan, och hamnade till sist efter då jag blev tvingad att anpassa mig efter alla andras takt trots att jag egentligen låg långt före.

Det ledde till att jag tappade intresset för skolan helt, och än idag klarar jag inte av skolmiljöer för att de är för begränsande. Plugga på distans eller av eget privat intresse går alldeles strålande för att jag äntligen fått kläm på det där med studieteknik och jag har väldigt lätt för att lära.

Lite mer handfasta råd: ge henne saker som kanske egentligen är anpassade för lite lite äldre barn, och kolla hur hon tar sig an dem. Alltid under översyn såklart, och funkar det inte så är det inte hela världen. Hon kommer dit.

Tack!! Precis sånt man vill veta även för framtiden i skolan osv. Hon gillar att leka med storebrors playmobil grejer men det är ju för ålder 5-7 år och det är smådelar där dom gör mig nervös.

@viseversa jag tänker att det är lätt hänt att barnet blir understimulerat och inte når sin fulla potential. Man kanske inte byter ut deras leksaker i den takten de hade behövt osv. Men ni har ju fler barn och då kanske det inte är så lätt anpassa allt till alla. Jag hinner knappt med mina två och huset som det är.
  • Lilla Götet
    nytt eller gammalt skrev 2017-12-22 09:12:09 följande:

Min son (nu tonåring) är så kallat särskilt begåvad. Det som var tydligt från att han var väldigt liten (mindre än 6 mån) var ett helt enormt intresse för saker inom hans "begåvningsområden". Han lekte väldigt lite med vanliga leksaker när han var 1-2 år utan ville hålla på med annat.

Han var väldigt intresserad av böcker från bara några månaders ålder -att jag skulle läsa med honom i knät. Han ville aldrig suga eller tugga på böcker som många små barn gör. Just detta har jag läst nånstans är typiskt för begåvade barn.

Han skiljde sig rejält från andra barn i samma ålder, vilket skapat massor av tråkigheter under uppväxten. Framförallt har vuxna haft svårt att bemöta honom på ett ok sätt. Det finns tillfällen där jag trott att andra barn varit lågbegåvade eller haft någon lindrig form av utvecklingsstörning för att jag trodde min son var helt vanlig. Haha, jag kan skratta åt det i efterhand...som tur är, är jag en taktfull person som tycker om alla barn så jag har inte sårat nån förälder.

Jag skulle inte önska någon att vara särskilt begåvad. Det bästa för ett enkelt och lyckligt liv i vårt samhälle är att vara medelmåttig på alla vis.

Hahaha man blir lätt hemmablind! Speciellt om det är ditt första barn! Min dotter har alltid älskat böcker, vi har nog läst 10-40 böcker om dagen sedan hon var 7 månader.
  • Lilla Götet
    viseversa skrev 2017-12-22 09:26:49 följande:

Hon har MILJONER leksaker men just nu är det mest rita som gäller för henne. Eller skriva. På förskolan är hon enligt dom väldigt duktig och alltid en bra och omtänksam vän. Hjälper sina kompisar med det dom itne kan själva. Hon är en väldigt kavat framåt tjej. Att susselsätta sig själv har aldrig varit några problem för henne.

Vet inte om det är en fördom men känns som tjejerna är lite lättare? Min son är oftast duktig säger dom men han hittar på hyss och bus ganska ofta med sin bästis. Mycket bus hela tiden tycker jag. Hoppas att tösen blir lite mer ordentlig. Haha
  • Lilla Götet
    nytt eller gammalt skrev 2017-12-22 09:12:09 följande:

Min son (nu tonåring) är så kallat särskilt begåvad. Det som var tydligt från att han var väldigt liten (mindre än 6 mån) var ett helt enormt intresse för saker inom hans "begåvningsområden". Han lekte väldigt lite med vanliga leksaker när han var 1-2 år utan ville hålla på med annat.

Han var väldigt intresserad av böcker från bara några månaders ålder -att jag skulle läsa med honom i knät. Han ville aldrig suga eller tugga på böcker som många små barn gör. Just detta har jag läst nånstans är typiskt för begåvade barn.

Han skiljde sig rejält från andra barn i samma ålder, vilket skapat massor av tråkigheter under uppväxten. Framförallt har vuxna haft svårt att bemöta honom på ett ok sätt. Det finns tillfällen där jag trott att andra barn varit lågbegåvade eller haft någon lindrig form av utvecklingsstörning för att jag trodde min son var helt vanlig. Haha, jag kan skratta åt det i efterhand...som tur är, är jag en taktfull person som tycker om alla barn så jag har inte sårat nån förälder.

Jag skulle inte önska någon att vara särskilt begåvad. Det bästa för ett enkelt och lyckligt liv i vårt samhälle är att vara medelmåttig på alla vis.

Shit läste det sista du skrev om att vara medelmåttig för att vara lycklig. Och det är så jäkla sant egentligen hahaha. Många gånger jag och min man tänker om vi bara hade varit liiite dummare så hade vi varit mycket lyckligare. Alla verkar vara så jäkla lyckliga, helt ovetande om alla problem och all idioti i det här landet.
  • Lilla Götet
    LejonSa skrev 2017-12-22 10:04:37 följande:

Jag tänker att barn är olika med olika intressen och snappar upp och lär sig därefter. Dessutom är ditt barn yngre syskon och har ett äldre syskon att härma/ta efter, vilket är väldigt vanligt och ger en extra boost i utvecklingen än ensambarn eller äldre syskon som inte får den stimulansen dagligen i sitt hem.

Tycker det låter framåt att veta att man ska blåsa på maten vid 9 mån ålder. Och trösta också! Språket låter normalt. Finns ett stort spann där.

Min son är nog ganska framåt språkligt. Han är förvisso 2 år 2 mån nu men har sedan ca 1 års ålder varit väldigt framåt i språket. Och då var han ändå inte bland de första bland hans jämnåriga kompisar att babbla och sa mamma/pappa sent i jämförelse. Men en dag bara lossnade det. Kunnat räkna till 10 klanderfritt sen han var ca 1,5 år. Sa och kunde peka ut siffror (inte alla) vid 1 års ålder, kunde peka ut och benämna vissa färger vid 1,5 års ålder. Talar idag i främst 3 ords meningar men inte sällan i 4-5 ords meningar. Kan räkna till 20 (missar nr 13 o ibland 14 dock). Kan benämna ca 20-25 ord på engelska (lampa, bord, anka, hund, äpple, apelsin osv).

Säger alfabetet nästan helt. Men i sång. Säger bokstäverna a, b, c, d, e, f, g med ?engelsk? accent. Kan former och kunnat dom sen ca 1 års ålder. Kunde inte benämna dom då men om jag frågade efter cirkel så pekade han på cirkel t ex. Benämner sen strax innan 2 års ålder olika känslor. Typ; mamma är glad/ledsen och kan imitera dessa känslor.

Alltid gillat böcker. Och som en ovan nämnde aldrig suttit och bitit i dom eller slitit i dom utan genuint tittat, pekat, bläddrat och kollat nyfiket på oss föräldrar så vi kan berätta vad det är osv. Först nu som böcker inte är lika intressanta som annat som upptäckts men älskar att hoppa

Upp i soffan med 2-3 böcker innan läggdags som vi ska läsa.

Däremot är min son något sen grovmotoriskt. Började gå sent och är väl än inte ikapp sina jämnåriga där. Klättrar inte så mkt t ex. Springer inte, även om han är väldigt snabb i sin gångstil osv. Har fått inlägg nu i skor och inneskor pga plattfothet. Får se om det hjälper.

Allt har sin tid. De fokuserar på olika saker tänker jag.

Men jag är också en sån som försöker fånga upp mitt barns nyfikenhet och anpassa därefter. Mkt böcker, mkt med siffror och alfabet osv då han gillar det och jag märker att han snappar upp det. Så det är mitt råd till dig, fånga upo hennes intresse och spinn vidare på det.

Lycka till. Det är kul och spännande med dessa små och deras utveckling

Vilken duktig kille! Han kan mycket mer än de flesta 4-5 åringar jag känner!

Ni har inspirerat mig nu så jag ska ta henne till bibblan själv idag utan storebror så vi i lugn och ro kan klura ut tillsammans vad hon vill lära sig mer om!
  • Lilla Götet
    Cala skrev 2017-12-22 10:55:39 följande:

Vet inte om det är något som är utmärkande för särskilt begåvade barn. Hur vet man? Har en 3-åring som tdigt verkat förstå och snappat upp mycket från omgivningen. Även där blåsa på maten och trösta och liknande från tidig ålder. Hon pratade tidigt och mycket, "läste" för oss vuxna från ca 1,5 år(alltså memorerade böcker och återberättade med boken i knäet). Idag bokstaverar och skriver hon sitt namn, vet vad som är vänster och höger (utan något hjälpmedel), verkar kunna läsa vissa ord(eller om det är att hon känner igen dem), får ihop väldigt enkla additioner och subtraktioner.

Har alltid tänkt att hon möjligen är lite tidigare med vissa saker än andra, men inte mer än så.

Det låter absolut som att din dotter är begåvad! Det är extremt ovanligt att kunna läsa och matte vid 3 års ålder!
  • Lilla Götet
    sonnyy skrev 2017-12-23 11:30:09 följande:

Det låter mer som om du önskar att ditt barn är begåvat. Det du beskriver är inte särskillt speciellt, det är exakt samma som min yngsta är nu.

Jag önskar henne absolut brains och all lycka i livet! Det gör väl alla föräldrar! =D men jag är lycklig över att se hennes utveckling.
Svar på tråden Hur vet man om ens barn är begåvat?