Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Hur vet man om ens barn är begåvat?

Förlåt men jag tycker hon låter som ett vanligt barn. Ja bortsätt från språket då. Vissa barn talar tidigare än andra men det betyder inte att dom är underbarn heller.

Att en 9 mån blåser på maten när man säger att den är varm är inte heller spektakulärt. Inte att dom tröstar heller. Det gör min 15 mån också och gjorde även vid ett år. Han är väldigt omtänksam. 

Hade hon räknat lätta tal och börjat läsa bokstäver hade jag tyckt det var ovanligt tidigt men inte nu nej. Jag har 5 barn själv.

Min 4 åring var tidig med allt. Gick vid 8mån och sjöng blinka lilla stjärna vid 1,5 år och kan idag som 4 åring skriva korta ord och räknar.

Och hon ritar fjärilar,flickor med långt hår fingrar ögonfransar,dinosarier,hästar,monster med tänder mm mm mm. Alltså inte "bara" huvudfotingar. Jag tror itne hon är ett underbarn ändå. Snarare intresse för bokstäver siffror och att rita. 

• viseversa
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 09:06:26 följande:
    Jag har bara två barn och inte så mycket att jämföra med haha. Men koppla att maten är varm, vad det innebär och hur man ska agera för att få den att svalna fortfare och utföra handligen själv vid 9 månaders åldrr tycker jag är extraordinärt. Men det ju inte enbart en handling som definerar begåvning. Tidig empati och förståelse för sociala sammanhang är också ett tecken. Men det finns nog inget som säger att antingen är fu begåvad eller så är du inte det måste väl finnas en skala. Jag har inte försökt räkna med henne, det kanske jag borde. Sjunga sånger kan hon redan.

Din 4 åring som var tidig, hur har ni anpassat er för att stötta?
    Vi behandlar henne som det barn hon är. Låter henne utvecklas i den takt hon vill. Vad skulle vi göra annorlunda. Vill hon rita är det fritt fram. Hon kan plocka fram papper och pennor själv. 
  • viseversa
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 09:24:20 följande:
    Tack!! Precis sånt man vill veta även för framtiden i skolan osv. Hon gillar att leka med storebrors playmobil grejer men det är ju för ålder 5-7 år och det är smådelar där dom gör mig nervös.

@viseversa jag tänker att det är lätt hänt att barnet blir understimulerat och inte når sin fulla potential. Man kanske inte byter ut deras leksaker i den takten de hade behövt osv. Men ni har ju fler barn och då kanske det inte är så lätt anpassa allt till alla. Jag hinner knappt med mina två och huset som det är.
    Hon har MILJONER leksaker men just nu är det mest rita som gäller för henne. Eller skriva. På förskolan är hon enligt dom väldigt duktig och alltid en bra och omtänksam vän. Hjälper sina kompisar med det dom itne kan själva. Hon är en väldigt kavat framåt tjej. Att susselsätta sig själv har aldrig varit några problem för henne.
  • viseversa
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 09:36:45 följande:
    Vet inte om det är en fördom men känns som tjejerna är lite lättare? Min son är oftast duktig säger dom men han hittar på hyss och bus ganska ofta med sin bästis. Mycket bus hela tiden tycker jag. Hoppas att tösen blir lite mer ordentlig. Haha
    Nja min 9 åring(också flicka) var INTE ett lätt barn=)
Svar på tråden Hur vet man om ens barn är begåvat?