• Lillifee

    Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

    Första gången nu som hon får betyg. Känner mig verkligen som en misslyckad förälder. Min man har hjälpt vår dotter jättemycket med skolarbetet, minst en timme varje vardag, och ändå har det inte givit nåt vidare resultat. han atr detta coolt och menar bara lugnt att då får hon jobba hårdare nästa termin. Jag har erbjudit min hjälp till vår dotter men hon vill bara att hennes pappa hjälper henne. Jättefrustrerande! Jag har tex ofta frågat henne om jag ska förhöra henne, skriva "prov" till henne men hon vägrar. Hur ska min man/(jag) hjälpa henne få bättre studieteknik? Tror att det handlar om det eftersom hon ägnar rätt mycket tid iaf åt skolarbetet uppfattar jag det som. För min del känns det såklart också jättetråkigt att jag är så pass exkluderad. Känner nästan att jag vill ge upp och överlåter allt till min man så får jag fokusera på hennes syskons skolarbete istället...

  • Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(
  • Lilla Götet
    BurningDiamond skrev 2017-12-22 01:19:00 följande:

    Ett E är väl ett ganska OK ingångsläge beroende på barnets faktiska förmåga och kapacitet.

    Vissa ungar kan plugga sig blå och ändå aldrig prestera bättre än ett E, andra behöver inte öppna en bok och åka räkmacka till ett B, och åter andra kan 'räkmacka' sig till ett D/E och plugga sig till ett A/B.


    Vad ovan skriver. Därför ska man belöna ansträngingen inte prestationen. De barn som belönas för sin anstränging under sin uppväxt löste enligt en studie jag läst fler och mer komplexa matteproblem under tester/prov jämför med barn som belönades gör prestation. Detta för att barn som belönas för prestation inte ansträngde sig att lösa problem de inte var säkra de visste svaren till.
  • AndreaBD
    vampyria2 skrev 2017-12-22 11:12:26 följande:
    Så var det förr i tiden, inte längre som tur är.

    Att få ett e är lika svårt som det var förr att f en 3:a, det är väl ett helt okej betyg faktiskt.

    Den här videon visade vi tidigare på min skoa för föräldrarna för att de skulle kunna förstå det nya beygsystemet, den är väldigt tydlig så ta er tiden om ni udrar över detta :)
    Bra video! Den kan man ju rekommendera till föräldrar som inte förstår. Den svarar på dem flesta frågorna - även på den hur det blir om man inte avverkar alla kunskapskrav på en termin. Lite motsägelsefullt dock. Det sägs att man ska använda hela betygsskalan varje termin - och det är det som jag som lärare jobbar efter. Och om man inte har haft med alla kunskapskrav så bedömer man efter dem som man har jobbat med (dock ska man egentligen undvika att hamna där).

    Om era barn har en lärare som sätter E för säkerthets skull, för att man inte har jobbat med alla kriterier än, så gör de egentligen fel.
  • pumptermos
    Jag läste om betyg för ett tag sedan och där stämde ingenting från min uppväxt. Jag har haft betyg från årsk 2 och varenda år. Det har varit med spänning och längtan jag varje år fått det, dessutom varje termin. Även fast betygen i många ämnen verkligen inte varit något att skryta med och inga föräldrar som hjälpt mej så har jag ändå alltid längtat efter att se hur det gått. För min egen del även som vuxen skulle jag ärligt säja att utan betyg skulle jag aldrig lära mej något. Varför pressa sej när man inte får något att visa upp???
  • EnAnonumius
    Bunny on speed skrev 2017-12-22 09:42:42 följande:
    Att det var så att bara några kunde få ett visst betyg var ren bullshit. Missförstånd från lärarna kanske. Eller lathet. Tanken var att över befolkningen skulle betygen visa en kurva, När alla fått det betyg de förtjänade.
    Jasså. Då är det många lärare från OLIKA delar i landet som hade samma missförstådda då. Enligt dig ett missförstånd...

    Det fanns faktiskt lärare som INTE följde procentsats systemet (som fanns faktiskt även om du inte vill kännas vid det som var till för att bilda den kurvan du talar om),  och satt de betygen de ansåg skulle vara det rätta, för att de tyckte det var direkt löjligt med denna s.k "procentsatsen" som skulle till också.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Bunny on speed
    EnAnonumius skrev 2017-12-22 18:19:15 följande:

    Jasså. Då är det många lärare från OLIKA delar i landet som hade samma missförstådda då. Enligt dig ett missförstånd...

    Det fanns faktiskt lärare som INTE följde procentsats systemet (som fanns faktiskt även om du inte vill kännas vid det som var till för att bilda den kurvan du talar om),  och satt de betygen de ansåg skulle vara det rätta, för att de tyckte det var direkt löjligt med denna s.k "procentsatsen" som skulle till också.


    Jag är medveten om att det såg ut så, men jag vet också vad jag läst om det systemet
    Bunnies, it must be bunnies!
  • AndreaBD
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 11:33:02 följande:
    Vad ovan skriver. Därför ska man belöna ansträngingen inte prestationen. De barn som belönas för sin anstränging under sin uppväxt löste enligt en studie jag läst fler och mer komplexa matteproblem under tester/prov jämför med barn som belönades gör prestation. Detta för att barn som belönas för prestation inte ansträngde sig att lösa problem de inte var säkra de visste svaren till.
    Om man skulle belöna prestationen, inte resultatet, så skulle en svag elev med ett arbete som knappt uppfyller kriterierna för godkänd få samma goda betyg som en toppenelev? Eller t.o.m. bättre för att mönstereleven inte har behövt anstränga sig så mycket? Hur ska då en framtida arbetsgivare veta om någon passar för ett jobb?

    Och då fortsätter det så i arbetslivet? Det spelar ingen roll vad hen åstadkommer, bara hen anstränger sig?
  • tvillingmammaVastmanland
    AndreaBD skrev 2017-12-22 20:18:02 följande:

    Om man skulle belöna prestationen, inte resultatet, så skulle en svag elev med ett arbete som knappt uppfyller kriterierna för godkänd få samma goda betyg som en toppenelev? Eller t.o.m. bättre för att mönstereleven inte har behövt anstränga sig så mycket? Hur ska då en framtida arbetsgivare veta om någon passar för ett jobb?

    Och då fortsätter det så i arbetslivet? Det spelar ingen roll vad hen åstadkommer, bara hen anstränger sig?


    Jag tror man menade att föräldrarna skall berömma och belöna ansträngningen, inte resultatet. Skolan måste naturligtvis sätta objektiva betyg. Men föräldrarna kan hjälpa barnet att utveckla ett gott självförtroende och en förmåga att kämpa som kan vara mer givande för livet än ett toppbetyg.
  • Cansu
    EnAnonumius skrev 2017-12-21 18:46:25 följande:
    Du det "gamla" betygssystemet hade faktiskt 1-5, och även "streck". Där 5 var det högsta betyget. "streck" fick man om lärare inte ansåg att man inte förtjänade att ens få en etta i betyg. 
    Och? Du kan ändå inte jämföra det med den nya. 
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-12-22 20:23:08 följande:
    Jag tror man menade att föräldrarna skall berömma och belöna ansträngningen, inte resultatet. Skolan måste naturligtvis sätta objektiva betyg. Men föräldrarna kan hjälpa barnet att utveckla ett gott självförtroende och en förmåga att kämpa som kan vara mer givande för livet än ett toppbetyg.
    Som förälder absolut! Jag missförstod.
Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(