Inlägg från: Cansu |Visa alla inlägg
  • Cansu

Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

Ja du.....trist att du tycker att det är dåligt att hon har fått et E. Jag tycker det låter alldeles utmärkt som ett första betyg. Jag är lärare och jag höjde mina barn till skyarna förra året när de fick E i nästan allt. 

Varför gjorde jag det och inte som många andra föräldrar (som du t.ex.) och blev besviken av detta betyg. 

1. Det är godkänt. 
    2. Ett E är en bred skala, du kan inte jämföra det med förr i tidens 1:a. En 1:a var förr dagens F skulle man kunna säga. Fast det är dumt att ens jämföra de gamla betygssystemen då kriterierna inte ens går att jämföra. 
    3. Att eleven har E kan betyda att vissa delmål faktiskt ligger på C och till och med A. Men den sammanvägda bedömningen har trots det blivit E som har varit i majoritet. Din dotter kan alltså ligga mycket högre i vissa delmål än E.
    4. Men även om hon inte gör det så är hon faktiskt bara 12 år gammal. Och hon har blivit godkänd. Hon har mer än 3 år på sig att höja sina betyg. Det är trots allt nians betyg som räknas i slutänden. Vad hon har idag är ganska oväsentligt för framtiden. Det som är viktigt är att hon sakta men säkert förbereds på att få in en rutin med bra studieteknik och klarar av de ökade utmaningar som hon kommer att ställas inför. Låt tekniken sjunka in, stressa inte ditt barn. Ge henne enorm uppmuntran för hennes E för det räcker med de andra barnen i klassen och övriga runt henne som har samma inställning som du har till betyget E. Det finns barn som gråter när de inte får A och blir enormt ledsna för att de får ett E. Detta är inte rimligt. Barnen och föräldrarna bör känna sig nöjda och uppmuntra och berömma barnet som faktiskt blivit godkänt rakt igenom i alla ämnen första gången hen får betyg. 

Säg för guds skull inte att ett E är ett dåligt betyg till ditt barn. Låt henne känna sig stolt att hon har nått målen för godkänt. Låt henne bli så glad att hon känner tillit till sig själv att lyckas ännu bätttre. 

Hon och ni måste känna att hon har lyckats, och då vet hon att hon kan lyckas även med att få ett D, sen ett C och till slut kanske även A. 

Tilltron till sin egen förmåga är viktigare här. Riv inte ner den genom att säga att hennes E är dåligt. 

• Cansu
    EnAnonumius skrev 2017-12-21 18:46:25 följande:
    Du det "gamla" betygssystemet hade faktiskt 1-5, och även "streck". Där 5 var det högsta betyget. "streck" fick man om lärare inte ansåg att man inte förtjänade att ens få en etta i betyg. 
    Och? Du kan ändå inte jämföra det med den nya. 
Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(