Inlägg från: Lilla Götet |Visa alla inlägg
  • Lilla Götet

Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

Bara en tanke, men du och din man skulle kunna diskutera studieteknik och lägga upp en plan tillsammans utan henne eller parallelt vid sidan av utan att hon känner att du tvingar dig in i deras samtal. På så vis känner du dig ändå delaktig.

Jag vill bara nämna att det vanligaste felet som både jag och min man såg i skolan var att tjejerna presaades jättehårt och pressterade över förväntan i lågstadiet. Sen när högstadiet väl kom och betygen "spelade roll" så var många många tjejer extremt skoltrötta och utbrända. Det kan vara värt att tänka på redan nu så man inte skapar mer problem i framtiden.

Lycka till!

• Lilla Götet
    BurningDiamond skrev 2017-12-22 01:19:00 följande:

Ett E är väl ett ganska OK ingångsläge beroende på barnets faktiska förmåga och kapacitet.

Vissa ungar kan plugga sig blå och ändå aldrig prestera bättre än ett E, andra behöver inte öppna en bok och åka räkmacka till ett B, och åter andra kan 'räkmacka' sig till ett D/E och plugga sig till ett A/B.

Vad ovan skriver. Därför ska man belöna ansträngingen inte prestationen. De barn som belönas för sin anstränging under sin uppväxt löste enligt en studie jag läst fler och mer komplexa matteproblem under tester/prov jämför med barn som belönades gör prestation. Detta för att barn som belönas för prestation inte ansträngde sig att lösa problem de inte var säkra de visste svaren till.
Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(