Inlägg från: Bunny on speed |Visa alla inlägg
  • Bunny on speed

Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

Åh vad jag lider med flickan. Jon är godkänd i allt och det är inte bra nog enligt hennes föräldrar. Jon är godkänd , hon har klarat det hon ska klara. Inse att det är nytt system och det kan inte jämföras med något gammalt. E betyder att hon uppfyllt alla kunskapskrav.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Bunny on speed
    EnAnonumius skrev 2017-12-22 09:35:23 följande:

Ja det var EXAKT det "streck" betydde med det betygssystemet jag växte upp med.

Streck var samma som att man inte hade tillräckligt med kunskaper för att ens få en etta.

Ja erkännas att det krävdes en hel del för att få streck i stället för lägsta betyget 1.

Betygsskalan gick från 5-1. Där 5 var det bästa betyget,  3 var "medel betyg" och 1 var det lägsta betyget och sedan då "streck". Streck när jag gick i skolan satte man när eleverna hade hög frånvaro och/eller eleven varit närvarand men ändå struntat i att göra läxor/prov och att sysslat med annat under lektionen (läs struntat i att lyssna på läraren och stört undervisningen i sig).. 

Och du  att få 5  eller 1 "på min tid" var också något som var riktigt svårt att få. Då de hade något så korkat som "procentsatser" på betyg som att det var max 7% av eleverna i en klass som kunde få 5 eller 1.

Att det var så att bara några kunde få ett visst betyg var ren bullshit. Missförstånd från lärarna kanske. Eller lathet. Tanken var att över befolkningen skulle betygen visa en kurva, När alla fått det betyg de förtjänade.
  • Bunny on speed
    EnAnonumius skrev 2017-12-22 18:19:15 följande:

Jasså. Då är det många lärare från OLIKA delar i landet som hade samma missförstådda då. Enligt dig ett missförstånd...

Det fanns faktiskt lärare som INTE följde procentsats systemet (som fanns faktiskt även om du inte vill kännas vid det som var till för att bilda den kurvan du talar om),  och satt de betygen de ansåg skulle vara det rätta, för att de tyckte det var direkt löjligt med denna s.k "procentsatsen" som skulle till också.

Jag är medveten om att det såg ut så, men jag vet också vad jag läst om det systemet
Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(