• Daimstruten

Parkeringsbot. Betala för att dom ska visa bevis?

Jag fick häromdagen hem en påminnelse om obetald parkeringsbot. Jag vet mycket väl om denna parkering och jag är rätt övertygad om att jag använt min parkeringsbricka eftersom jag vet hur fula parkeringsvakterna är på just denna parkering. Det satt alltså ingen bot på min bil denna dag och jag var borta från bilen max 30 minuter.

Jag överklagade boten (påminnelsen) till p-bolaget och skrev till dom att jag vill se fotot på min tomma parkeringbrickhållare samt beskrev exakt var den sitter i vindrutan. Nu får jag brev från bolaget som säger att jag ska betala 70 spänn för att dom ska maila (e-post alltså) till mig. I övrigt ska jag betala min avgift inom 8 dagar.

Nu undrar jag verkligen om det går till så här. Dom påstår utan bildbevis som jag bett om att jag inte använt brickan. Så för att se bildbevis ska jag betala och i övrigt är jag bara allmänt skyldig. Om jag begär ut bildbeviset och jag har rätt så står det ingenting om att dom även återbetalar kostnaden för bilden. 

Får dom begära pengar för att bevisa att jag gjort fel?

• Svar på tråden Parkeringsbot. Betala för att dom ska visa bevis?
  • Anonym (Hundkoja)

Hade nog blivit så arg på avgiften om 70 kr att jag varit beredd att ta saken till tingsrätten.

• Daimstruten

Visste inte att detta tillvägagångssätt var möjligt av p-bolagen dvs jag överklagar med motivering att jag använt brickan och tänker mig att dom då faktiskt måste motbevisa mitt påstående men istället skriver dom att dom inte godtar min motivering och för att få bevis ska jag betala. Och dessutom vet man att många p-bolag jobbar provisionsbaserat vilket ytterligare borde betyda att dom direkt tar fram bevisen dom har eftersom det finns ekonomiska incitament för att blåsa folk.

Nu är detta så klart inte polisiärt men vilken bra rättsstat vi skulle ha ifall det var omvänd bevisning som gällde för brottslighet. Med en tillagd prislapp ifall polisen själva kan ha bevis för din oskuld.

• Anonym (Hundkoja)
    Daimstruten skrev 2017-12-21 06:41:15 följande:

Visste inte att detta tillvägagångssätt var möjligt av p-bolagen dvs jag överklagar med motivering att jag använt brickan och tänker mig att dom då faktiskt måste motbevisa mitt påstående men istället skriver dom att dom inte godtar min motivering och för att få bevis ska jag betala. Och dessutom vet man att många p-bolag jobbar provisionsbaserat vilket ytterligare borde betyda att dom direkt tar fram bevisen dom har eftersom det finns ekonomiska incitament för att blåsa folk.

Nu är detta så klart inte polisiärt men vilken bra rättsstat vi skulle ha ifall det var omvänd bevisning som gällde för brottslighet. Med en tillagd prislapp ifall polisen själva kan ha bevis för din oskuld.

Väck en negativ fastställelsetalan och begär edition :)
  • Anonym (Qpark)

Lika dant för mig. Q-park vill ha 50:- för att avskriva ärendet, Min P-lapp var inte tillräckligt synlig, en gammal P-lapp hade lagt sig lite över av vinden när vi slog igen dörren.
    Erbjudandet om 50:- kom efter att jag hade begärt bildbevis av dom, vilket antagligen inte fanns.

• Anonym (Så trött på dem!!!!!)

Jag har noll förtroende för P-lisor... Härom veckan så var jag hemma hos min pojkvän, vi skulle bara springa upp snabbt och lämna två saker i hans lägenhet. Försökte betala i appen men den krånglade och eftersom vi bara skulle upp och sedan ner igen så sket jag tillslut i det hela då var klockan 17:28. Parkeringen var TOM förutom min bil. Vi springer upp i lägenheten, dumpar av det vi skulle lämna, tittar ut genom fönstret och ser att en p-lisa står och lappar min bil. Sliter upp fönstret och säger att jag försökt få igång appen men den kärvade och eftersom vi bara skulle lämna saker så var vi inte där ens 10 min. P-lisan säger att hon minnsan har stått där sedan 17:20 och sett mig stå där innan hon kom och nu har hon redan skrivit ut min bot... Jag försöker förklara att jag inte ens varit där när hon kom varpå hon svarar att jag skall bevisa det... sedan garvar hon hoppar in i sin bil och åker sin väg! Jag kommer ner till bilen och klockan visar då 17:34! Jag var arg så jag kokade!!! Så hutlöst! Och så överdrivet tydligt att det var provision hon var ute efter.... Controlla i Göteborg var detta...

Dessutom använder de appen Easy park... Toppen det är ju jättebra att betala med app... förutom att deras app 9 gånger av 10 kärvar... Sen ALLA andra som använder app har att det är billigare att parkera med den än i automaten... Men inte Easypark inte... Nej de lägger på så istället för 3kr timmen så kostar det 5.50 timmen!!!!!!! och vill jag har kvitto mailat till mig så kostar det extra!!!! Hutlöst!!! 

Enda som är värre var ett företag som hade sms-parkering i västra Göteborg... Stod där en halvtimme, skulle gå på 5 kr... får faktura på över 70 kr för faktureringsavgift!! något som det inte står ett ORD om på skylten på parkeringsplatsen!!!!!!!!

• Daimstruten

Känns verkligen som att p-bolagen borde styras upp så nån får koll på dom och kan stänga ner verksamheten om dom är för oseriösa.

Tänker i alla fall börja med att skaffa mig en elektronisk p-skiva så dom inte kan köra det här tricket med mig igen. Ska bli mycket intressant att se fotot. Är jag glömsk eller filar dom sig? Vad gör man om dom roat sig med att ta fotot så att min p-skiva inte kommer med avsiktligt? Kommer självklart ta upp det med p-bolagets uppdragsgivare men för övrigt?

• Anonym (??)
    Anonym (Qpark) skrev 2017-12-21 10:38:56 följande:

Lika dant för mig. Q-park vill ha 50:- för att avskriva ärendet, Min P-lapp var inte tillräckligt synlig, en gammal P-lapp hade lagt sig lite över av vinden när vi slog igen dörren.

Erbjudandet om 50:- kom efter att jag hade begärt bildbevis av dom, vilket antagligen inte fanns.

När var detta? Aldrig hört talas om och jag arbetar för Q-park.
  • Anonym (??)
    Anonym (Qpark) skrev 2017-12-21 10:38:56 följande:

Bildbevis finns näst intill alltid. Är dåligt insatt i just överklagandedelen av arbetet och ska definitivt höra mig för om den summa du anger att du anger att du betalat, för att stilla min egen nyfikenhet.
Svar på tråden Parkeringsbot. Betala för att dom ska visa bevis?