Inlägg från: Anonym (Hundkoja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hundkoja)

Parkeringsbot. Betala för att dom ska visa bevis?

Hade nog blivit så arg på avgiften om 70 kr att jag varit beredd att ta saken till tingsrätten.

• Anonym (Hundkoja)
    Daimstruten skrev 2017-12-21 06:41:15 följande:

Visste inte att detta tillvägagångssätt var möjligt av p-bolagen dvs jag överklagar med motivering att jag använt brickan och tänker mig att dom då faktiskt måste motbevisa mitt påstående men istället skriver dom att dom inte godtar min motivering och för att få bevis ska jag betala. Och dessutom vet man att många p-bolag jobbar provisionsbaserat vilket ytterligare borde betyda att dom direkt tar fram bevisen dom har eftersom det finns ekonomiska incitament för att blåsa folk.

Nu är detta så klart inte polisiärt men vilken bra rättsstat vi skulle ha ifall det var omvänd bevisning som gällde för brottslighet. Med en tillagd prislapp ifall polisen själva kan ha bevis för din oskuld.

Väck en negativ fastställelsetalan och begär edition :)
  • Anonym (Hundkoja)
    Anonym (??) skrev 2017-12-21 16:36:41 följande:

Nu har jag kollat upp det. Kan man bevisa att man haft en giltig biljett alt. Annat giltigt tillstånd så ts en administrativ avgift ut i samband med makulationen.I dagsläget finns inga bolag som jobbar provisionsbaserat. Bolag anslutna till Svepark FÅR INTE provisionsbaserade löner.

Provisionsbaserade löner och "10 min" regeln är total myt.

Tas den administrativa avgiften utan BARA under dessa förutsättningar?

I så fall vet man ju att man har ett säkert case när man får fakturan.
  • Anonym (Hundkoja)
    Anonym (??) skrev 2017-12-22 19:15:12 följande:
    För att du är skyldig att hålla biljetten väl synlig.

Det sitter x antal människor i kundtjänst och handlägger ärenden, både av slaget i ts samt andra ärenden som har med t ex. P platser och biljettautomater in/utsläpp ur garage osv.

Svaret: Eftersom du har varit oaktsam med att uppvisa tillstånd att parkera.

Egentligen kan man vidhålla kontrollavgiften (som i detta fall) men bilder tas ju inte bara som BEVIS för att ett fel begåtts utan också som skydd för parkören (lapplisor är också människor) .

Man betalar helt enkelt för den tid det administrativa arbetet krävt.
    Men vet du hur det ligger till med detta?

Tas den administrativa avgiften utan BARA under förutsättning " att man haft en giltig biljett alt. Annat giltigt tillstånd"? (Se ditt inlägg #12)

I så fall vet man ju att man har ett säkert case när man får fakturan.

Det verkar ju fullständigt galet att bli avkrävd administrativ avgift om man inte har gjort något fel (alternativt om parkeringsbolaget har gjort något misstag). 
  • Anonym (Hundkoja)
    Anonym (??) skrev 2017-12-22 20:00:48 följande:
    Låt oss säga att du som i ts fall erlägger avgift i ba. Du fäster biljetten i en biljetthållare men kontrollerar inte att biljetten är väl synlig dvs. Att kl slag samt datum är avläsbara ( kanske täcker en gammal biljett den nya giltiga).

När du kommer tillbaka, har du fått en prydlig gul lapp på rutan :(

Du överklagar enligt anvisningar eftersom du ju har haft giltig biljett och tycker att den gula lappen var otroligt onödig. Vid samtal med kundtjänst tar dom fram ditt ärende där all info finns, förseelse plats tid samt bilder. Dom ser att du inte anbringar giltig biljett på bilder.

Kan du då skicka in bild för att verifiera att du haft en giltig biljett så kan dom avskriva lappen mot att du betalar för den tid handläggare lagt på att ordna med ditt ärende.

Har du inte uppfyllt villkoren för att parkera i fallet avgift/ tillstånd ( i detta fall dold biljett) ja då har ju du som parkör inte säkerställt att p vakten kan avläsa din biljett. I det fallet kan p bolaget hjälpa dig då du begått ett misstag men kan påvisa att du erlagt avgiften.

Om jag gör fel när jag är ute och parkören hör av sig till kundtjänst ( t ex fel reg nr fel adress) då tas kontrollavgiften bort, i vissa fall informerad jag om att jag gjort fel för att säkerställa typ att jag har rätt info eller om jag behöver glasögon;)

Ibland utfärdas en lapp men parkören får aldrig ens reda på det för att jag tar in den för att få den makulerad (jag har då själv uppmärksammat mitt fel) alternativt uppmärksammar någon i kundtjänst mitt fel och ser till att avskriva den direkt.

Du åker inte på en administrativ avgift om det är vi som gjort fel.
    Det var en oväntad generös praxis. Tack för infon och lägger den på minnet för framtiden.

Det innebär alltså att om biljetten har ramlat ner på golvet (eller om jag får låna en biljett av parkören i rutan bredvid som täcker tiden man faktiskt stått utan biljett) så kan man få boten avskriven för en femtiolapp? 
Svar på tråden Parkeringsbot. Betala för att dom ska visa bevis?