• Anonym (Jag)

Jag känner alltid att ingen bryr sig

Hej, tänkte först berätta lite hurudan jag är, ifall det har någon inverkan i kommande text. Jag är en lite blyg, snäll tjej. Jag har svårt för att säga nej eller att svika folk. Jag tackar ofta ja till allt fastän jag ibland inte egentligen orkar. Kan inte svika någon alltså. Jag ska ofta vara folk till lags. Men vem bryr sig om mig då? Det är min fråga.

Jag känner oftare och oftare att ingen egentligen bryr sig. Jag har en bra familj med bra uppväxt, så inget sånt. Men nuförtiden känner jag att jag har ingen talan i något. Det spelar ingen roll vart jag befinner mig. Vänner, familjen, jobbet...

Ibland när jag vill inputta något i en diskussion eller berätta något som jag vill säga så känner jag mig dum innan jag ens sagt något, eller att ingen kommer ändå bry sig i det jag ska säga.

Nuförtiden hänger ju de flesta på whatsapp och där är jag med i några gruppchatter. I såna situationer känner jag också att ingen bryr sig i det jag skriver. Ibland ser jag också tecken på att ingen bryr sig.

Ett exempel: Någon i en chatt vill boka en träff med hela gänget, en person ger ett datum som förslag. Alla skriver att det passar. Någonstans därimellan skriver jag att det inte passar för mig då jag jobbar just den kvällen. Ingen säger något, folk bara fortsätter skriva att det passar en efter en.

Jag förstår att det inte alltid kan passa alla, men det var det första datumet som blivit sagt. Kan man inte ens testa ett annat datum som förslag? Eller kanske SVARA något, oj det var synd, eller vadsomhelst! Jag vet iallafall att jag hade sagt ?okej då kanske vi inte ska ta det den kvällen då?. Men... det är väl jag som är för snäll då...

Samma sak då någon i min familj försöker boka något, t.ex. en överraskningsfest till någon. Känns som att jag inte ens behöver säga vad jag tycker för varför skulle de ändra på något för att JAG har en åsikt. Dom bestämmer allt ändå, jag får hänga på bara...

Jag är totalt överkörd :( Vad ska jag ta mig till?? Detta gör mig så ledsen. :(

• Svar på tråden Jag känner alltid att ingen bryr sig
  • Rockelina

Testa vara den drivande partnern som kommer med förslaget - då bestämmer du.
    Det kan vara svårt att bryta mönster i samma grupper som är van vid att du är passiv så öva på att utveckla nya sidor bland människor du inte känner.

Jag drog utomlands själv när jag var ung. Utvecklade mig - var som jag ville vara. Kände just att jag vill utveckla mig själv.

• Anonym (Jag)
    Rockelina skrev 2017-12-14 21:56:15 följande:

Testa vara den drivande partnern som kommer med förslaget - då bestämmer du.

Det kan vara svårt att bryta mönster i samma grupper som är van vid att du är passiv så öva på att utveckla nya sidor bland människor du inte känner.

Jag drog utomlands själv när jag var ung. Utvecklade mig - var som jag ville vara. Kände just att jag vill utveckla mig själv.

Mjo, ibland har jag försökt ge förslag och ibland lyckas det men ofta känner jag mig bara dum.

Ja, jag har varit utomlands på andra sidan jorden och det förstärkte mitt självförtroende då, för mig själv, men vi var en grupp på 4 och visst blev jag personen som inte riktigt hade några önskemål som gick igenom där med :( Vet inte vad jag ska göra
  • Lost93

Du kanske kan testa att säga ifrån? Säg "Nu känner jag mig överkörd och skulle också vilja vara med och planera." 
    Om ingen lyssnar på det skulle jag tyvärr vilja påstå att de inte är äkta vänner.

• Anonym (Jag)
    Lost93 skrev 2017-12-14 22:10:15 följande:

Du kanske kan testa att säga ifrån? Säg "Nu känner jag mig överkörd och skulle också vilja vara med och planera." 

Om ingen lyssnar på det skulle jag tyvärr vilja påstå att de inte är äkta vänner.

Ja, det kanske man skulle kunna.. och ibland blir jag så sur så att jag har lust att lämna gruppen jag då chattar i. Kan man göra så? Eller kommer de bara tycka jag är barnslig och konstig då?
  • Anonym (Bee)

Människor är flockdjur, den rollen du har i gruppen blir viktig för gruppens dynamik, därför har ingen intentioner att ändra på din roll så du syns lika mycket som andra.

I grupper blir gruppen starkare genom att utesluta andra, du är den som stärker gruppen genom att man utesluter dig. Du reagerar inte på det, då stigmatiseras detta och blir grupp- överenskommelsen. Att du själv vet att det är såhär men ändå inte gör något för att kliva ur den rollen gör att andra tror du accepterat det och gör att din självbild fäster sig vid att du "är" den personen.

Jag säger det klassiska, om du ska klaga, försök göra något åt situationen först.

Att du ignorerar gruppen stärker också gruppen genom att du utesluter dig själv så det löser ingenting.

Mitt förslag är att du tänker att du ska skådespela en utåtriktad drivande person som kräver att bli sedd och hörd, och hur hade den tjejen sett ut? Byt stil. Hur hade den tjejen sminkat sig? Hur hade den tjejen rört sig? Hur hade den tjejen pratat? Bygg den karaktär du önskar vara. Tillslut blir du henne - fast det är du, dig själv.

• Anonym (förstår dig)

Känner igen mig i din historia. Dock har jag aldrig kännt mig ensam i min familj men mina vänner har betett sig som dina. De bjuder mig inte ens på fest. Om de gör det är datum redan satt och ingen har kollat om jag kunde. De har kollat med varandra och sen är det spikat. Så det är tydligen inte viktigt att jag är med känns det som. 

Jag har börjat ta avstånd från såna vänner. Jag har sagt ifrån till och med. Dock så har det mest resulterat i att de tyckt jag varit löjlig och de har inte alls förstått varför jag kännt mig utanför. 

Jag kunde inte säga nej förut till vänner. Jag läste en bok en gång. "Säg nej med gott samvete" hette den. Läs den. 
    Efter många år när jag märkte hur många som sa nej till mig och aldrig hjälpte mig när jag behövde det med skitdåliga bortfökrlaringar så har jag slutat att vara alla till lags jag också.

Det känns dock trist då jag tycker att det kan vara roligt att vara till hjälp och känna att man finns där för varandra. Men många är tyvärr inte som man är själv är och det är bara att acceptera. Om jag vore du skulle jag lägga krutet på att få din familj att förstå först och främst, de är viktigare än dina vänner tror jag. 
    Kram och hoppas att du hittar bättre vänner! 

• Rockelina

Och för att slippa konflikt så övar du först i nya grupper helt själv. Stärk dig själv före konflikt.

• Anonym (förstår dig)
    Anonym (Bee) skrev 2017-12-14 22:22:44 följande:

Människor är flockdjur, den rollen du har i gruppen blir viktig för gruppens dynamik, därför har ingen intentioner att ändra på din roll så du syns lika mycket som andra.

I grupper blir gruppen starkare genom att utesluta andra, du är den som stärker gruppen genom att man utesluter dig. Du reagerar inte på det, då stigmatiseras detta och blir grupp- överenskommelsen. Att du själv vet att det är såhär men ändå inte gör något för att kliva ur den rollen gör att andra tror du accepterat det och gör att din självbild fäster sig vid att du "är" den personen.

Jag säger det klassiska, om du ska klaga, försök göra något åt situationen först.

Att du ignorerar gruppen stärker också gruppen genom att du utesluter dig själv så det löser ingenting.

Mitt förslag är att du tänker att du ska skådespela en utåtriktad drivande person som kräver att bli sedd och hörd, och hur hade den tjejen sett ut? Byt stil. Hur hade den tjejen sminkat sig? Hur hade den tjejen rört sig? Hur hade den tjejen pratat? Bygg den karaktär du önskar vara. Tillslut blir du henne - fast det är du, dig själv.

Din teori har jag aldrig hört. Men det låter ju intressant. Jag sitter i samma sits som TS där vänner håller mig utanför beslut som t.ex. datum för fester. Jag höll tyst länge och kände mig ofta utanför. Till slut sa jag ifrån och de tyckte bara jag var löjlig och menade att man kan ju inte alltid säga till alla man känner när det är fest osv. Inget har dock förändrats sen jag sa till. Så hur menar du att TS bör ändra sätt? Gruppen verkar ju inte vilja ha henne med, precis som min grupp. Hur man än vrider och vänder på sin person så har de ju bestämt sig verkar det som. I allafall min grupp.
  • Lost93
    Anonym (Jag) skrev 2017-12-14 22:13:42 följande:
    Ja, det kanske man skulle kunna.. och ibland blir jag så sur så att jag har lust att lämna gruppen jag då chattar i. Kan man göra så? Eller kommer de bara tycka jag är barnslig och konstig då?
    Nej tycker inte det vore konstigt. Alla har rätt att säga sin åsikt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (förstår dig) skrev 2017-12-14 22:57:19 följande:

Känner igen mig i din historia. Dock har jag aldrig kännt mig ensam i min familj men mina vänner har betett sig som dina. De bjuder mig inte ens på fest. Om de gör det är datum redan satt och ingen har kollat om jag kunde. De har kollat med varandra och sen är det spikat. Så det är tydligen inte viktigt att jag är med känns det som. 

Jag har börjat ta avstånd från såna vänner. Jag har sagt ifrån till och med. Dock så har det mest resulterat i att de tyckt jag varit löjlig och de har inte alls förstått varför jag kännt mig utanför. 

Jag kunde inte säga nej förut till vänner. Jag läste en bok en gång. "Säg nej med gott samvete" hette den. Läs den. 

Efter många år när jag märkte hur många som sa nej till mig och aldrig hjälpte mig när jag behövde det med skitdåliga bortfökrlaringar så har jag slutat att vara alla till lags jag också.

Det känns dock trist då jag tycker att det kan vara roligt att vara till hjälp och känna att man finns där för varandra. Men många är tyvärr inte som man är själv är och det är bara att acceptera. Om jag vore du skulle jag lägga krutet på att få din familj att förstå först och främst, de är viktigare än dina vänner tror jag. 

Kram och hoppas att du hittar bättre vänner! 

Jag Kånner igen mig i din text, kanske för att du är med om det också och vet hur det är. Jag anser också att de bara tycker man är löjlig då man försöker säga till om något. Man ska liksom aldrig säga till då blir det bråk eller dåligt istället. Jag har flyta på ytan vänskaper, ska alltid vara bra och säg aldrig något negativt...
Svar på tråden Jag känner alltid att ingen bryr sig