Inlägg från: Anonym (förstår dig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstår dig)

Jag känner alltid att ingen bryr sig

Känner igen mig i din historia. Dock har jag aldrig kännt mig ensam i min familj men mina vänner har betett sig som dina. De bjuder mig inte ens på fest. Om de gör det är datum redan satt och ingen har kollat om jag kunde. De har kollat med varandra och sen är det spikat. Så det är tydligen inte viktigt att jag är med känns det som. 

Jag har börjat ta avstånd från såna vänner. Jag har sagt ifrån till och med. Dock så har det mest resulterat i att de tyckt jag varit löjlig och de har inte alls förstått varför jag kännt mig utanför. 

Jag kunde inte säga nej förut till vänner. Jag läste en bok en gång. "Säg nej med gott samvete" hette den. Läs den. 
    Efter många år när jag märkte hur många som sa nej till mig och aldrig hjälpte mig när jag behövde det med skitdåliga bortfökrlaringar så har jag slutat att vara alla till lags jag också.

Det känns dock trist då jag tycker att det kan vara roligt att vara till hjälp och känna att man finns där för varandra. Men många är tyvärr inte som man är själv är och det är bara att acceptera. Om jag vore du skulle jag lägga krutet på att få din familj att förstå först och främst, de är viktigare än dina vänner tror jag. 
    Kram och hoppas att du hittar bättre vänner! 

• Anonym (förstår dig)
    Anonym (Bee) skrev 2017-12-14 22:22:44 följande:

Människor är flockdjur, den rollen du har i gruppen blir viktig för gruppens dynamik, därför har ingen intentioner att ändra på din roll så du syns lika mycket som andra.

I grupper blir gruppen starkare genom att utesluta andra, du är den som stärker gruppen genom att man utesluter dig. Du reagerar inte på det, då stigmatiseras detta och blir grupp- överenskommelsen. Att du själv vet att det är såhär men ändå inte gör något för att kliva ur den rollen gör att andra tror du accepterat det och gör att din självbild fäster sig vid att du "är" den personen.

Jag säger det klassiska, om du ska klaga, försök göra något åt situationen först.

Att du ignorerar gruppen stärker också gruppen genom att du utesluter dig själv så det löser ingenting.

Mitt förslag är att du tänker att du ska skådespela en utåtriktad drivande person som kräver att bli sedd och hörd, och hur hade den tjejen sett ut? Byt stil. Hur hade den tjejen sminkat sig? Hur hade den tjejen rört sig? Hur hade den tjejen pratat? Bygg den karaktär du önskar vara. Tillslut blir du henne - fast det är du, dig själv.

Din teori har jag aldrig hört. Men det låter ju intressant. Jag sitter i samma sits som TS där vänner håller mig utanför beslut som t.ex. datum för fester. Jag höll tyst länge och kände mig ofta utanför. Till slut sa jag ifrån och de tyckte bara jag var löjlig och menade att man kan ju inte alltid säga till alla man känner när det är fest osv. Inget har dock förändrats sen jag sa till. Så hur menar du att TS bör ändra sätt? Gruppen verkar ju inte vilja ha henne med, precis som min grupp. Hur man än vrider och vänder på sin person så har de ju bestämt sig verkar det som. I allafall min grupp.
  • Anonym (förstår dig)
    Anonym (Jag) skrev 2017-12-15 05:33:52 följande:
    Jag Kånner igen mig i din text, kanske för att du är med om det också och vet hur det är. Jag anser också att de bara tycker man är löjlig då man försöker säga till om något. Man ska liksom aldrig säga till då blir det bråk eller dåligt istället. Jag har flyta på ytan vänskaper, ska alltid vara bra och säg aldrig något negativt...

Ja det känns som en del vill ha oproblematiska vänskapsrelationer och vänskap ska ge energi så när man börjar må dåligt av det så kanske det är dags att tänka efter huruuvida det är värt? 
    Jag brukar altid tänka att är detta ett beteende man skulle vilja att ens barn utsätts för? För mig är det ett stort nej iallafall. Men det är svårt att bryta med sina vänner, men man kan göra det successivt och inte låta de få för stor makt över ens välbefinnande samtidigt som man försöker hitta nya vänner. 

Nu vet jag inte hur gammal du är men jag tror du är mycket yngre än mig och då kanske du har tillfällen att träffa nya vänner i framtiden i skolan och på olika program osv. 

• Anonym (förstår dig)
    Anonym (Jag) skrev 2017-12-15 08:04:15 följande:
    Nu är det ju dock så att jag inte har många vänner, har typ två som jag kan umgås med varav den ena pluggar i ett annat land och är hemma ibland och den andra hör aldrig av sig, (jag har försökt höra av mig). Så jag vet inte om det är läge att bryta upp med dom enda man har?

( Några av gruppchatterna jag pratade om innehåller andra personen, t.ex. kusiner som ska träffas osv. )

Jag är 24 år så mina skolår och liknande är över. Det jag gör är att jag jobbar och så umgås jag med min pojkvän och familjer. Så många nya bekantskaper hittar jag inte. Bara jobbkompisar men det är det de är...jobbkompisar.
    Jag vet, jag har samma problem. Men jag orkar inte längre och tycker inte att jag blir glad av deras vänskap. Men funderar över samma som du. Bryter jag med dessa jag har kvar nu så blir jag helt ensam och måste träffa nya vänner om jag inte vill bli helt ensam.... samtidigt känner jag mig ändå ensam i de här relationerna i och med att jag blir medbjuden i snitt två gånger om året om ens det. Det kan jag liksom klara mig utan. Sms får jag men vad ska man med det till...
    Jag vet inte. Har inget bra förslag på lösning....:( 
  • Anonym (förstår dig)
    Anonym (Jag) skrev 2017-12-15 21:06:55 följande:
    Jamen precis, har inte heller någon lösning. Ensam är man stark? Jag har dock så många gånger sörjt över att jag knappt har några vänner... drömmer om en såkallad ?BFF? .
    Ja....jag tror man måste börja hitta nya vänner när man känner så här. Man behöver inte bryta upp helt man kan ta det man behöver tills man hittar folk som får en att må bra. 
  • Anonym (förstår dig)
    Anonym (Jag) skrev 2017-12-15 21:06:55 följande:
    Jamen precis, har inte heller någon lösning. Ensam är man stark? Jag har dock så många gånger sörjt över att jag knappt har några vänner... drömmer om en såkallad ?BFF? .
    Ja det är ju det, men man behöver socialt umgänge också. En kort tid kan man vara ensam det vet jag men ibland behöver man vänner. Jag tror man måste hitta nya vänner när man känner så här. Man behöver inte bryta med de gamla men successivt så kan man flytta över sig till en annan bekantskap förhoppningsvis. Jag vet inte hur, jag själv sitter där jag sitter just nu och borde väl försöka hitta nya kompisar men jag känner mig mest ledsen och trött just nu. Men när jag kommit på fötter igen så ska jag försöka som en del ger som råd här i tråden att hitta nya miljöer och bli social mot andra. 
Svar på tråden Jag känner alltid att ingen bryr sig