oanonym skrev 2017-12-15 13:05:15 följande:
Det bästa är alltså att göra Lucia till en svårare uppgift? Kanske lägga in krav på solosång, hålla tal m.m,. Då skulle inte alla klara av det, och enligt din logik så skulle en röstning vara befogad?
Det är ju ett sätt att se det, ett annat är att låta det vara en lätt uppgift och lotta eftersom alla gör uppgiften lika bra.
Men absolut, om det skulle vara väldigt stor skillnad på vem som gjorde det, med som du säger långa tal och solosång så är det ju mer logiskt att rösta.
Men, eftersom de flesta uppgifter i skolan redan är ganska svåra, elever gör dem på olika sätt (tex elevkårsordförande, övriga roller inom elevkåren, "valedictorian", alltså den elev som håller tal på avslutningen osv) kan det ju vara bra att det finns en enda roll på skolan som faktiskt alla kan göra lika bra och där alla har samma chans. Det är inte ofta man har den chansen så det kan vara bra att ta tillvara de enstaka tillfällen som ges.
Jag tycker oftast, till de flesta roller, att det är bra och logiskt med röstning. Jag tycker att elever, och alla människor, ska lära sig kämpa, stå upp för sig själva, vara starka och ta sig igenom de motstånd de möter på livets väg. Det ska vara så, och det är så i skolan. Inte bara omröstningar till elevkåren, utan även andra saker som tex nationella prov, gymnasiet osv.
Lär er hantera motgångar, men det ska vara bra berikande motgångar som ger en något. Vad ger det att få noll röster som luciakandidat? Inget konstruktivt, är min upplevelse med de jag talat med. Och att det finns små oaser i skolan och livet, saker där alla faktiskt är lika bra - det är sällsynt och värt att tas tillvara.