Inlägg från: AmericanMommy |Visa alla inlägg
  • AmericanMommy

Lucia i skolan

Är det vanligt att fortfarande fira religösa högtider i skolan i Sverige? Eller är detta en Kristen skola? I USA så får vi inte fira några religösa högtider i kommunal skola eftersom alla inte har samma religion. Konstigt att det fortfarande tillåts i Sverige, trodde ni var så före med allt PK?

• AmericanMommy
    oanonym skrev 2017-12-15 12:14:09 följande:

"7 States Where Atheists Can't Legally Run for Office": www.alternet.org/belief/7-states-where-atheists-cant-legally-run-office

USA har 50 stater med olika lagar. Det jag tar upp har inte med skolan att göra, men det visar att USA inte kommit så långt som du verkar tro.

Fast reglerna om att inte fira religösa högtider i skolan är under federal lag inte statlig. Federal lag slår alltid högre än statlig lag.

Med det har jag inte sagt att vi är före i USA för övrigt. Men just inom skolan verkar vi vara det. Vilket jag även påpekade att jag tyckte var ovanligt eftersom vi är efter med det mesta här i USA.

Med Vänlig Hälsning

A Democrat
  • AmericanMommy
    oanonym skrev 2017-12-15 12:40:34 följande:

Ok.

Hur har ni det med skolmat? Ingen religion som får speciell mat?

Ligger ni före eller efter där?

Om man vill ha speciell skolmat måste man ha ett intyg. Men skolmaten har inget med att fira religösa högtider på skolan att göra.
  • AmericanMommy
    oanonym skrev 2017-12-15 13:01:38 följande:

Vet att detta är off topic.

Ville bara veta hur det var/är i USA. Att ha intyg med säger ingenting. Intyg kan både nekas och godkännas,

Om du har intyg godkänns det självklart. I vårt distrikt räcker det med att föräldrarna intygar.
Svar på tråden Lucia i skolan