Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Lucia i skolan

Det var ett jävla gnäll på Lotta. Låt Lotta vara Lucia om hon nu vill.

• oanonym
    BossHoss skrev 2017-12-14 12:57:11 följande:

Vem är Lotta?

Jag skojade bara.... ( Lotta som i "att lotta")

En ordlek, helt enkelt!
  • oanonym
    AmericanMommy skrev 2017-12-15 12:00:03 följande:

Är det vanligt att fortfarande fira religösa högtider i skolan i Sverige? Eller är detta en Kristen skola? I USA så får vi inte fira några religösa högtider i kommunal skola eftersom alla inte har samma religion. Konstigt att det fortfarande tillåts i Sverige, trodde ni var så före med allt PK?

"7 States Where Atheists Can't Legally Run for Office": www.alternet.org/belief/7-states-where-atheists-cant-legally-run-office

USA har 50 stater med olika lagar. Det jag tar upp har inte med skolan att göra, men det visar att USA inte kommit så långt som du verkar tro.
  • oanonym
    Valeriais skrev 2017-12-15 12:32:12 följande:

Det är nog olika på olika skolor, om man firar lucia eller ej. De skolor jag jobbat på har inte varit kristna (tror inte det är så vanligt med kristna skolor i Sverige) men där har det ofta varit så att musikläraren anordnat luciatåget och sedan har de varit antingen på skolan eller i en kyrka. 

I "min" skola får en viss religion speciell mat. Det är mycket värre än Luciafirande några dagar per år. Dessutom är det ofta deras föräldrar som är religiös, inte barnen.
  • oanonym
    AmericanMommy skrev 2017-12-15 12:38:19 följande:

Fast reglerna om att inte fira religösa högtider i skolan är under federal lag inte statlig. Federal lag slår alltid högre än statlig lag.

Med det har jag inte sagt att vi är före i USA för övrigt. Men just inom skolan verkar vi vara det. Vilket jag även påpekade att jag tyckte var ovanligt eftersom vi är efter med det mesta här i USA.

Med Vänlig Hälsning

A Democrat

Ok.

Hur har ni det med skolmat? Ingen religion som får speciell mat?

Ligger ni före eller efter där?
  • oanonym
    AmericanMommy skrev 2017-12-15 12:55:09 följande:

Om man vill ha speciell skolmat måste man ha ett intyg. Men skolmaten har inget med att fira religösa högtider på skolan att göra.

Vet att detta är off topic.

Ville bara veta hur det var/är i USA. Att ha intyg med säger ingenting. Intyg kan både nekas och godkännas,
  • oanonym
    Valeriais skrev 2017-12-15 13:01:04 följande:

Din kommentar tyder på att du själv är lättkränkt, mycket lättkränkt, som inte bara kan strunta i saker som inte berör en själv. Eftersom jag antar att du inte är tjej och att du aldrig varit eller velat vara lucia, så är det ju ett område du inte rimligtvis borde vara så intresserad av.

Lottning däremot har inget med lättkränkthet att göra utan att det är logiskt att när alla kan göra en uppgift lika bra, är lottning rimligt. Motsatsen som jag skrev ovan, elevkårsordförande är perfekt för röstning eftersom det är en roll som alla gör väldigt olika.

Så, den mest lättkränkta och bittra verkar vara du eftersom du inte bara kan rycka på axlarna åt ett område du inte alls har med att göra. Ska du börja lägga dig i och framstå som allvetande vad gäller tjejers mensskydd också? Jag menar, det är ju ännu ett område som du förmodligen inte vet alls lika mycket om som de flesta tjejer, men uppenbarligen då isåfall känner dig kränkt att andra pratar om något och du vill vara med och tycka.

Jag har träffat många tjejer som är väldigt involverade i detta och därför är jag engagerad. Det är en ganska liten fråga, så jag kan förstå att den inte engagerar så många, det är den respons jag alltid fått när jag försökt ta upp det på skolorna. Men jag kan inte förstå att de som uppenbarligen inte alls har med detta att göra, de varken vill vara lucior eller har varit lucior, engagerar sig på ett negativt sätt. Gå ut och gör något vettigt istället för att bli kränkt över saker du inte har koll på

Det bästa är alltså att göra Lucia till en svårare uppgift? Kanske lägga in krav på solosång, hålla tal m.m,. Då skulle inte alla klara av det, och enligt din logik så skulle en röstning vara befogad?
  • oanonym
    AmericanMommy skrev 2017-12-15 13:33:05 följande:

Om du har intyg godkänns det självklart. I vårt distrikt räcker det med att föräldrarna intygar.

Jag tvivlar på att ett intyg kan ge elever vilken skolmat de vill. Men jag kan ha fel....

Och det är i så fall ett väldigt dåligt system, om det är som du säger.
  • oanonym
    Valeriais skrev 2017-12-15 15:59:31 följande:

Nej, det var ett tag sedan jag gick i skolan, och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag personligen inte varit med om röstning för att på de skolor jag gått på var det antingen lottning eller så valde läraren bara ut någon.

Därav att jag är lite förvånad nu, när jag jobbat på ett antal skolor, att detta med röstning till lucia verkar så vanligt och hur det påverkar unga tjejers självkänsla. Det har inget med att vara kränkt att göra, utan att det skulle vara så enkelt att bara lotta istället vilket många tjejer vill.

Anledningen som jag uppfattar det att det inte alltid ändras (från röstning till lottning) ute på skolorna är att ingen tycker att det är en viktig fråga. Det är ju enklare för dessa tjejer, och killar, att kunna se och acceptera vem som tex röstas fram till elevrådsordförande, där de gör ett konkret och långsiktigt arbete som skiljer sig mycket från hur en random person skulle ha gjort. Aldrig att det ska lottas till elevrådet, det blir kaos.

Men att vara ung tjej och detta med lucia. det ligger så mycket annat bakom som dessa tjejer bara borde slippa fundera över, och lägga sin energi på annat, viktigare istället. Det är ofta inga svaga tjejer som reagerar mot detta utan ofta bara de som inte förstår anledningen till att man ska rösta när det är en så pass enkel uppgift. De tjejer som verkligen är svaga och inte tål motgångar vill oftast inte ens bli lucia. Jag tycker dock inte att man ska håna dom för att de är svaga, visst är det bra att vara stark och uppmuntra det men man vinner inget på att trycka till de som redan ligger. Ge dem lite uppmuntran så kanske de kan kravla sig upp istället.

Har det framkommit någon källa på hur vanligt det är, samt hur det påverkar unga tjejers självkänsla? Eller antar "vi" bara?
  • oanonym
    Valeriais skrev 2017-12-15 18:22:17 följande:

Hur vanligt röstning är vs lottning eller någon av de andra metoderna (att turas om, läraren väljer ut, sångtävling etc) vet jag inte, där kan jag bara gå på mina egna erfarenheter och vad jag hört av andra. Som jag uppfattar det är det mycket blandat, det varierar stort mellan skolor, just för att lärare, rektor och andra i skolledningen ofta inte tycker att det är en stor eller viktig fråga, och den är ju bara aktuell en gång per år.

De tjejer jag talat med under åren, i och utanför mitt jobb, har antingen inte velat ställa upp i röstning (i de fall det varit röstning) för att de har tyckt att det var förnedrande eftersom det är väldigt oklart vad det är som det röstas på. Vem är en bra lucia? Eller så har de mått dåligt för att de inte fått några röster alls. Det är väl inte särskilt svårt att sätta sig in .i situationen hur det är att vara en tjej som älskar att sjunga och därav skulle vilja ta chansen att bli lucia, men inte vill pga att det är ganska förnedrande att stå uppradade som på en boskapsmarknad för var och en att betygsätta. Just att det är så luddiga kriterier, som jag skrivit om innan, gör att det är stor skillnad mot tex att rösta elevrådsordförande (där det passar bra med röstning). 

Det är en så enkel åtgärd för skolor att bara lotta fram en lucia, om skolorna överhuvdtaget ska ägna sig åt luciatåg, så varför är det ett sådant motstånd? Det är något som förvånar mig, för det är ju varken dyrt, tidskrävande eller förnedrande att bara byta till att lotta istället.

Jag jobbar på skola och där har vi inte haft röstning på flera år. Har dock för mig att vi röstade på "min tid", typ 35 år sedan.
Svar på tråden Lucia i skolan