• Nadinadi

Krävande svärmor förstör mammaledighet

Har en liten bebis som bara är 5 mån. Tidigare har jag och min man hälsat på min svärmor lite i mån av tidnmen kanske en gång varannan vecka. Vi bor i samma stad men ändå är det nästan uteslutande vi som tar oss till henne, trots att vi säger till henne att komma till oss också. Sedan vi fick vårt lilla barn har hon blivit sjukligt krävande. Jag hade en traumatisk förlossning o fick stanna länge på BB. Samma dag som vi fick komma hem krävde hon att komma o bjöd in sig själv för att hälsa på vår nyfödda. Det har sedan fortsatt genom att hon tjatat och jag har tagit mig till henne ca 1 gång i veckan och även träffats ute och fikat osv, så många veckor har vi umgåtts flera ggr/vecka trots att jag inte orkar. Hon är en riktig energitjuv som bara pratar om sig själv, skryter och upprepar allt massor av ggr. Hon har väldigt mkt synpunkter på hur vi ska ta hand om vår bebis och slänger hela tiden ur sig saker trots att jag ofta säger emot/förklarar varför vi vill ha det på vårt sätt. Gång på gång visar hon att hon inte praktiserar det vi ber henne om och jag är hela tiden på helspänn när hon har den lilla. Jobberfarenhet ha noll koll på hur man tar hand om en liten och respekterar inte barnets signaler och behov. Kokar samtidigt som jag är nervös och det känns som jag aldrig kommer våga lämna vårt barn själv med henne. När den lilla gråter blir hon helt hysterisk och skrämmer upp genom att patskrika o klappa högt med sina händer rakt i ansiktet osv. Hon envisas även med att pussa på munnen fast att hon vet jag tycker bara det är vi föräldrar som får göra det. Jag blir helt slut av att vara med henne! Och hon tycker aldrig vi umgås tillräckligt utan tjatar alltid efter mer. När jag de senaste 2 mån dragit ner umgänget till 1träff/v så klagar hon o pikar mig jättemkt. Svårt att förklara det hela men hon stressar ihjäl mig även när vi inte ens ses. Hatar att hon förstör denna fina tid med mitt efterlängtade barn. Har försökt prata med min man många ggr (känsligt ämne) och han förstår till en viss del men ej fullt. Han har dock hjälpt mig mycket med att säga ifrån till henne när hon gör olämpliga grejer och han ser det. Då blir hon lite sur och ska snacka skit om att han är överbeskyddande osv. När jag så förklarar för henne hur han menar så skyller hon bara ifrån sig. Ååååh jag blir tokig på det här. Det är inte hållbart nånstans och samtidigt vill jag inte komma på kant med henne. Någon som har någon tanke om hur man kan få situationen bättre?

• Svar på tråden Krävande svärmor förstör mammaledighet
  • Anonym (oh)
    Nadinadi skrev 2017-12-14 10:31:40 följande:

Tack så mycket allihopa för ni tar er tid att svara mig! Och även utförligt med bra förslag. Tacksamt!!

Känner mig väldigt ensam i detta dilemma.

Min man blir väldigt sårad när jag tar upp detta med honom och slutar ofta med att han blir arg på mig. Han tycker eftersom det är hans mamma så "måste" man bjuda till.

Om jag ska låta honom ensam ta över kontakten med henne så vet jag att han kommer inte vilja komma med till min familj.

Skillnaden är att de respekterar vårt familjeliv och snarare underlättar för oss än kräver saker och tid.

Tyvärr är detta första barnbarnet för henne så det blir mkt fokus på vårt barn.

Håller verkligen med om att hon stalkar mig! Jag har försökt med att stänga av telefon lämna den hemma osv men då blir hon ännu mer ihärdig o har bombat min telefon med massor av meddelanden och samtal.

Jag brukar även försöka dra till med vita lögner men med varierande resultat.

Håller med om att jag behöver tuffa till mig. Men som nämndes tidigare så kommer jag ju behöva ha henne i mitt liv för resten av livet.. det är det som gör det hela så svårt!! Hade det varit en vän eller egen familjemedlem så hade detta varit betydligt enklare.

Fy detta äter upp min glädje. Men det är helt rätt att jag inte kam sätta hennes behov före mina.

Blir ledsen när du skriver att detta äter upp din glädje.
    Du skriver att du och din man blir osams om detta. Det tycker jag är en varningssignal om att ni behöver hjälp utifrån. Låt inte svärmor komma emellan dig och din man. Säg att du vill gå till familjerådgivning, skyll på någonting; du är så trött efter förlossning och nyfödd bebis att du behöver hjälp att hantera situationen. Eller något annat. Gå dit själv om han vägrar följa med. Detta kommer inte att gå över av sig själv.
    Du kan säga att du behöver mer hjälp: ex hur ska ni dela på alla kontakter med släktingar? Ett förslag är då att du har den huvudsakliga kontakten med dina föräldrar och han med sina föräldrar. Det handlar inte om att utestänga någon förälder utan om en rättvis fördelning.
    Sedan att man hälsar på respektive föräldrar lika mycket. Du följer med lika mycket till hans mamma som han följer med till dina. Då kan man styra det till att handla om hur familjens tid ska fördelas istället för att hans mamma är hemsk, som får honom att gå i försvarsställning.
    Sedan har man vänner och släkt man vill hinna umgås med så det är orimligt att svärmor lägger beslag på en dag i veckan.
    Din man åker väl inte ensam med bebisen till din mamma och hälsar på? Rnger din mamma till honom hela tiden?
    Det är helt orimligt att svärmor är centrum i er familj. Försök angripa problemet från en annan synvinkel. Nyföddhetsperioden är en intensiv tid och era krafter måste riktas mot den nyfödda inte mot svärmor.
    Försök få det att handla om hur er energi och tid ska räcka till alla far- och morföräldrar. Samt till andra människor och aktiviteter.

• Anonym (Em)

Men då får ni väl umgås med familjerna var för sig om din man är så omogen att han inte vill följa med till din familj om han ska sköta kontakten med sin mamma. Han får ta med bebisen och träffa sin mamma och du åker iväg med bebisen och träffar din familj. Jag hade gått upp i atomer av ilska om jag hade behövt hantera en sådan svärmor utan min mans stöd. Jag har min beskärda del av bekymmer med svärföräldrar men detta sköter min man, ändå följer han med och träffar min familj. Jag hade gjort mig onåbar och aldrig mer kontaktat svärmor, det går faktiskt att blockera nummer på mobilen och har ni hemtelefon får du dra ur jacket eller lägga av luren när din man inte är hemma. Mor/farföräldrar måste faktiskt göra sig förtjänta av att få träffa sina barnbarn och i detta fallet så behöver hon bli civiliserad och trevlig för att göra sig förtjänt av det. Och hon kommer förhoppningsvis dö före dig (då hon är äldre än dig) så det är inte för resten av livet.

• Anonym (ööö)

Tack så mycket allihopa för ni tar er tid att svara mig! Och även utförligt med bra förslag. Tacksamt!!

Min man blir väldigt sårad när jag tar upp detta med honom och slutar ofta med att han blir arg på mig. Han tycker eftersom det är hans mamma så "måste" man bjuda till.

Om jag ska låta honom ensam ta över kontakten med henne så vet jag att han kommer inte vilja komma med till min familj.

Skillnaden är att de respekterar vårt familjeliv och snarare underlättar för oss än kräver saker och tid.

Håller verkligen med om att hon stalkar mig! Jag har försökt med att stänga av telefon lämna den hemma osv men då blir hon ännu mer ihärdig o har bombat min telefon med massor av meddelanden och samtal.

Håller med om att jag behöver tuffa till mig. Men som nämndes tidigare så kommer jag ju behöva ha henne i mitt liv för resten av livet.. det är det som gör det hela så svårt!! Hade det varit en vän eller egen familjemedlem så hade detta varit betydligt enklare.

Fy detta äter upp min glädje. Men det är helt rätt att jag inte kam sätta hennes behov före mina.

Det är alltid mycket svårare när mannen i fråga inte riktigt fattar, men jag antar att han arbetar och inte ser hur mkt det här påverkar dig? 
    Har du visat allt hennes tjat på mobilen för honom? Vad tycker han om att du måste åka till henne men hon inte ids ta sig till er? 

Om han inte kan stötta dig så får du säga åt honom på skarpen att då får han inte lägga sig i alls hur du hanterar farmor, när det är du ensam som träffar henne. Om du säger att det inte går mer än varannan vecka, ja då är det så! 

Han kan väl läsa i tråden här annars om du har svårt att få fram dina åsikter. Det finns också andra trådar här på forumet om liknande så du kanske kan få tids där? Han kan läsa dem också, om det är för känsligt att läsa din tråd.
  • Anonym (ööö)

Stäng inte bara av mobilen utan spärra hennes nummer så att det helt enkelt inte kommer fram något. Vill hon ha kontakt med er kan hon sms-bomba sin son!

• pallazathena

Vad tufft för dig att han är så oförstående. Han får bli sårad. Det är HAN som får bjuda till, inte du. Om han insisterar på att vara så barnslig får det väl bli så att ni umgås med respektive familj på egen hand. Det är orimligt av honom att kräva detta av dig.

Jag har god kontakt med min familj och umgås gärna med dem och får bra hjälp därifrån. Min partner kommer väl överrens med dem och tycker det är roligt att umgås med dem. Tycker kontakt med min svärmor är dränerande, så följer med/bjuder in på högtider och födelsedagar och liknande men kanske hälften av gångerna åker min partner dit själv. Med ett spädbarn hade jag dock aldrig åkt dit själv. Min partner kan bli ledsen över att jag inte gillar hans mor men han förstår varför jag tycker det är jobbigt och respekterar det. För han är vuxen. Hans relation till sin mor är hans ansvar att vårda.
  • Mandel

Om hon vill umgås så säg åt henne att hon får gärna komma hem till er och hjälpa till med sysslor och umgås med er samtidigt.
    Ni måste ju hinna med era sysslor och kan ju inte låta hemmet förfalla för att umgås med henne på stan...
    Är det hon som vill ses så får hon väl se till att komma till er istället för att du ska lägga en massa tid på att ta dig till henne. Tid som du istället kunde vila på!

Är hon då fortfarande lika sugen på att umgås?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (G)

Men varför tar inte han kontakten med henne när det är hans mamma? Varför ska du göra det?

Han kan väl ta med barnet när han är ledig en kväll eller helgdag i veckan och träffa sin mamma och så kan du passa på att sova/duscha eller vad du nu behöver för att orka under tiden de passar/träffar bebisen?

• BurningDiamond

Du måste sätta gränser! Du gör vad du orkar och känner dig bekväm med. Var hård och bestämd, säg till din sambo att han får ta all kontakt med svärmor.

Ge mannen ett 'schema' att förhålla sig till, t. ex svärmor är välkomen att hälsa på hos er en gång varannan vecka i ca 3 timmar och detta ska vara bestämt senast 2 dagar i förväg. Du kan träffa svärmor på en fika i stan en gang i månaden, ska vara bestämt senast 2 dagar innan.

Vill svärmor/sambo att det ska vara mer kontakt än så får sambo ta med sig ungen till svärmor utan dig, och det ska också vara bestämt i förväg.

Nu pratar jag så klart inte om nödsituationer, utan om det ordinarie umgänget.

• Anonym (Alltså..)

Följ råden du fått ts men kom ihåg sedan när barnet är äldre och ni vill ha barnvakt, vad ni gjorde.
    Då kanske inte farmor har lust att hjälpa er.

Som man bäddar får man ligga.

• annabellelee

Hur ofta besöker du hans mor? Din egen familj? Om han följer med till dina föräldrar varje vecka är det ju rimligt att du följer med honom och besöker hans mamma lika ofta, annars haltar hans jämförelse.

• asdfgh
    Anonym (Alltså..) skrev 2017-12-15 18:14:05 följande:

Följ råden du fått ts men kom ihåg sedan när barnet är äldre och ni vill ha barnvakt, vad ni gjorde.
    Då kanske inte farmor har lust att hjälpa er.

Som man bäddar får man ligga.

Någon som inte respekterar föräldrarnas gränser är kanske inte någon man är trygg med som barnvakt?
Svar på tråden Krävande svärmor förstör mammaledighet