Inlägg från: Anonym (ööö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ööö)

Krävande svärmor förstör mammaledighet

Man måste sätta stopp NU annars kommer det vara så här hela tiden! Är det hennes enda barnbarn eller har hon flera hon kan fördela sin tid på?

Jag tycker en gång varannan vecka är alldeles lagom och ganska mycket om man jämför med andra familjer. Varje vecka + att du måste ta dig till henne, och att hon inte orkar åka till er är ju för mycket om DU anser att det är för mycket.

Vad sker om om du inte svarar när hon ringer, stänger av mobilen, låtsas den är sönder? Var är pappan i allt detta? Har han pratat med sin mamma? 

Eftersom du blir stressad och verkligen inte orkar + hennes konstiga beteende med bebisen så NEJ, säg bara nej! Det är din rätt som förälder att bestämma över ditt barn, precis som hon bestämde över sitt när sonen var liten. Men bäst är ju att du och pappan pratar noga igenom en strategi för hur detta ska fungera. Du behöver hans stöd i detta.

Oavsett vad som händer kan hon faktisk aldrig tvinga dig att åka till henne om du inte vill. Låt tjatet gå in genom ena örat och ut genom det andra, om ni pratar i telefon. Strunta i om hon säger saker som ska ge dig dåligt samvete. Du vet innerst inne att det är sånt hon säger för att manipulera och få som hon vill. 

Bestäm inget nytt med henne inför kommande vecka. Var totalt passiv emot henne. Om hon ringer och vill bestämma något - strunta i att svara alt. svara bara oerhört kort att "det blir inget den här veckan, nu har jag inte tid att prata längre, hejdå" 

Om du hänger kvar i luren kommer hon fråga om varför och det är väl troligen där du trillar dit, eftersom du inte har något bra svar mer än att du inte orkar, och det accepterar inte hon. Med andra ord: skippa din gamla strategi som inte fungerar, bli lite hårdare och framför allt, håll fast vid det! 

• Anonym (ööö)
    Nadinadi skrev 2017-12-14 10:31:40 följande:

Tack så mycket allihopa för ni tar er tid att svara mig! Och även utförligt med bra förslag. Tacksamt!!

Känner mig väldigt ensam i detta dilemma.

Min man blir väldigt sårad när jag tar upp detta med honom och slutar ofta med att han blir arg på mig. Han tycker eftersom det är hans mamma så "måste" man bjuda till.

Om jag ska låta honom ensam ta över kontakten med henne så vet jag att han kommer inte vilja komma med till min familj.

Skillnaden är att de respekterar vårt familjeliv och snarare underlättar för oss än kräver saker och tid.

Tyvärr är detta första barnbarnet för henne så det blir mkt fokus på vårt barn.

Håller verkligen med om att hon stalkar mig! Jag har försökt med att stänga av telefon lämna den hemma osv men då blir hon ännu mer ihärdig o har bombat min telefon med massor av meddelanden och samtal.

Jag brukar även försöka dra till med vita lögner men med varierande resultat.

Håller med om att jag behöver tuffa till mig. Men som nämndes tidigare så kommer jag ju behöva ha henne i mitt liv för resten av livet.. det är det som gör det hela så svårt!! Hade det varit en vän eller egen familjemedlem så hade detta varit betydligt enklare.

Fy detta äter upp min glädje. Men det är helt rätt att jag inte kam sätta hennes behov före mina.

Det är alltid mycket svårare när mannen i fråga inte riktigt fattar, men jag antar att han arbetar och inte ser hur mkt det här påverkar dig? 
    Har du visat allt hennes tjat på mobilen för honom? Vad tycker han om att du måste åka till henne men hon inte ids ta sig till er? 

Om han inte kan stötta dig så får du säga åt honom på skarpen att då får han inte lägga sig i alls hur du hanterar farmor, när det är du ensam som träffar henne. Om du säger att det inte går mer än varannan vecka, ja då är det så! 

Han kan väl läsa i tråden här annars om du har svårt att få fram dina åsikter. Det finns också andra trådar här på forumet om liknande så du kanske kan få tids där? Han kan läsa dem också, om det är för känsligt att läsa din tråd.
  • Anonym (ööö)

Stäng inte bara av mobilen utan spärra hennes nummer så att det helt enkelt inte kommer fram något. Vill hon ha kontakt med er kan hon sms-bomba sin son!

Svar på tråden Krävande svärmor förstör mammaledighet