Inlägg från: pallazathena |Visa alla inlägg
  • pallazathena

Krävande svärmor förstör mammaledighet

Oj, aldrig i livet att jag lagt så mkt tid och energi på en sån person. Hade lagt det på barnets far att ansvara för kontakten med svärmor och att han fick åka dit när det passar honom/oss. Hade sagt till min sambo att eftersom hon trots upprepade uppmaningar inte respekterar det som är viktigt för mig orkar jag inte åka dit mer för tillfället. Lägg din energi på dig själv och ert barn.

• pallazathena
    Nadinadi skrev 2017-12-14 10:31:40 följande:

Tack så mycket allihopa för ni tar er tid att svara mig! Och även utförligt med bra förslag. Tacksamt!!

Känner mig väldigt ensam i detta dilemma.

Min man blir väldigt sårad när jag tar upp detta med honom och slutar ofta med att han blir arg på mig. Han tycker eftersom det är hans mamma så "måste" man bjuda till.

Om jag ska låta honom ensam ta över kontakten med henne så vet jag att han kommer inte vilja komma med till min familj.

Skillnaden är att de respekterar vårt familjeliv och snarare underlättar för oss än kräver saker och tid.

Tyvärr är detta första barnbarnet för henne så det blir mkt fokus på vårt barn.

Håller verkligen med om att hon stalkar mig! Jag har försökt med att stänga av telefon lämna den hemma osv men då blir hon ännu mer ihärdig o har bombat min telefon med massor av meddelanden och samtal.

Jag brukar även försöka dra till med vita lögner men med varierande resultat.

Håller med om att jag behöver tuffa till mig. Men som nämndes tidigare så kommer jag ju behöva ha henne i mitt liv för resten av livet.. det är det som gör det hela så svårt!! Hade det varit en vän eller egen familjemedlem så hade detta varit betydligt enklare.

Fy detta äter upp min glädje. Men det är helt rätt att jag inte kam sätta hennes behov före mina.

Vad tufft för dig att han är så oförstående. Han får bli sårad. Det är HAN som får bjuda till, inte du. Om han insisterar på att vara så barnslig får det väl bli så att ni umgås med respektive familj på egen hand. Det är orimligt av honom att kräva detta av dig.

Jag har god kontakt med min familj och umgås gärna med dem och får bra hjälp därifrån. Min partner kommer väl överrens med dem och tycker det är roligt att umgås med dem. Tycker kontakt med min svärmor är dränerande, så följer med/bjuder in på högtider och födelsedagar och liknande men kanske hälften av gångerna åker min partner dit själv. Med ett spädbarn hade jag dock aldrig åkt dit själv. Min partner kan bli ledsen över att jag inte gillar hans mor men han förstår varför jag tycker det är jobbigt och respekterar det. För han är vuxen. Hans relation till sin mor är hans ansvar att vårda.
Svar på tråden Krävande svärmor förstör mammaledighet