Nadinadi skrev 2017-12-14 10:31:40 följande:
Tack så mycket allihopa för ni tar er tid att svara mig! Och även utförligt med bra förslag. Tacksamt!!
Känner mig väldigt ensam i detta dilemma.
Min man blir väldigt sårad när jag tar upp detta med honom och slutar ofta med att han blir arg på mig. Han tycker eftersom det är hans mamma så "måste" man bjuda till.
Om jag ska låta honom ensam ta över kontakten med henne så vet jag att han kommer inte vilja komma med till min familj.
Skillnaden är att de respekterar vårt familjeliv och snarare underlättar för oss än kräver saker och tid.
Tyvärr är detta första barnbarnet för henne så det blir mkt fokus på vårt barn.
Håller verkligen med om att hon stalkar mig! Jag har försökt med att stänga av telefon lämna den hemma osv men då blir hon ännu mer ihärdig o har bombat min telefon med massor av meddelanden och samtal.
Jag brukar även försöka dra till med vita lögner men med varierande resultat.
Håller med om att jag behöver tuffa till mig. Men som nämndes tidigare så kommer jag ju behöva ha henne i mitt liv för resten av livet.. det är det som gör det hela så svårt!! Hade det varit en vän eller egen familjemedlem så hade detta varit betydligt enklare.
Fy detta äter upp min glädje. Men det är helt rätt att jag inte kam sätta hennes behov före mina.
Blir ledsen när du skriver att detta äter upp din glädje.
Du skriver att du och din man blir osams om detta. Det tycker jag är en varningssignal om att ni behöver hjälp utifrån. Låt inte svärmor komma emellan dig och din man. Säg att du vill gå till familjerådgivning, skyll på någonting; du är så trött efter förlossning och nyfödd bebis att du behöver hjälp att hantera situationen. Eller något annat. Gå dit själv om han vägrar följa med. Detta kommer inte att gå över av sig själv.
Du kan säga att du behöver mer hjälp: ex hur ska ni dela på alla kontakter med släktingar? Ett förslag är då att du har den huvudsakliga kontakten med dina föräldrar och han med sina föräldrar. Det handlar inte om att utestänga någon förälder utan om en rättvis fördelning.
Sedan att man hälsar på respektive föräldrar lika mycket. Du följer med lika mycket till hans mamma som han följer med till dina. Då kan man styra det till att handla om hur familjens tid ska fördelas istället för att hans mamma är hemsk, som får honom att gå i försvarsställning.
Sedan har man vänner och släkt man vill hinna umgås med så det är orimligt att svärmor lägger beslag på en dag i veckan.
Din man åker väl inte ensam med bebisen till din mamma och hälsar på? Rnger din mamma till honom hela tiden?
Det är helt orimligt att svärmor är centrum i er familj. Försök angripa problemet från en annan synvinkel. Nyföddhetsperioden är en intensiv tid och era krafter måste riktas mot den nyfödda inte mot svärmor.
Försök få det att handla om hur er energi och tid ska räcka till alla far- och morföräldrar. Samt till andra människor och aktiviteter.