• Thereisthat

Sola solarium?

Hej. Jag är en ljushyad man som i somras drabbades av solexem. Jag blir varje sommar extremt solbränd i början av sommaren och det stör mig. Jag har därför funderat på att börja sola solarium för att få en grundläggande bränna och en härdad hud. Problemet är att jag av rätt naturliga orsaker aldrig varit en solare och jag har aldrig solat solarium förut.

Därför undrar jag ungefär hur lång tid ni tycker att jag borde sola solarium (10 minuter t.ex) och hur ofta?

• Svar på tråden Sola solarium?
  • BossHoss
    Thereisthat skrev 2017-12-08 10:51:55 följande:

Hej. Jag är en ljushyad man som i somras drabbades av solexem. Jag blir varje sommar extremt solbränd i början av sommaren och det stör mig. Jag har därför funderat på att börja sola solarium för att få en grundläggande bränna och en härdad hud. Problemet är att jag av rätt naturliga orsaker aldrig varit en solare och jag har aldrig solat solarium förut.

Därför undrar jag ungefär hur lång tid ni tycker att jag borde sola solarium (10 minuter t.ex) och hur ofta?

Har du provat melatonin, det hjälpte en bekant till mig med samma problem.
  • Thereisthat
    BossHoss skrev 2017-12-08 10:52:48 följande:

Har du provat melatonin, det hjälpte en bekant till mig med samma problem.

Nej? Låter intressant. Men är inte det till sömnproblem?

Solarium har även med utseendet att göra ska tilläggas.
  • BossHoss
    Thereisthat skrev 2017-12-08 10:54:29 följande:

Googla på det, och avgör sedan själv. Det kallas även barbie drogen.
    Har själv använt den vid tillfälle innan sommaren, och tyckte det funkade jävligt bra. Men som sagt läs noga om vad det innebär i bieffekter osv (jag hade inga)
    MEn solarie är ju inte jättebra heller så.. pest eller kolera
  • Gryntroll
    BossHoss skrev 2017-12-08 10:56:52 följande:
    Googla på det, och avgör sedan själv. Det kallas även barbie drogen.
    Har själv använt den vid tillfälle innan sommaren, och tyckte det funkade jävligt bra. Men som sagt läs noga om vad det innebär i bieffekter osv (jag hade inga)
    MEn solarie är ju inte jättebra heller så.. pest eller kolera
    Vill bara tillägga till det att jag i veckan träffade en hudläkare (tog bort cellföränding på solskadadhud) som berättade att man har sett flera fall där just den drogen har varit orsaken till malignt melanom. Det påverkar cellerna på liknande sätt som solstrålarna, det kanske redan är känt av andra men för mig var det en nyhet.
  • Emmacecilia

Barbiedrogen Melatonan är inte laglig och gör dig brun och smal till ett högt pris. Avråds bestämt.

Melatonin är en receptbelagd medicin som hjälper mot sömnproblem, men den gör ingenting för din hud.

Så till din fråga om att sola solarium. Det är ingen bra ide, hudcancer ökar i Sverige och du med din känsliga ljusa hud ska vara extra försiktig. Var istället stolt över den du är.
  • Thereisthat
    Emmacecilia skrev 2017-12-08 11:09:51 följande:

Barbiedrogen Melatonan är inte laglig och gör dig brun och smal till ett högt pris. Avråds bestämt.

Melatonin är en receptbelagd medicin som hjälper mot sömnproblem, men den gör ingenting för din hud.

Så till din fråga om att sola solarium. Det är ingen bra ide, hudcancer ökar i Sverige och du med din känsliga ljusa hud ska vara extra försiktig. Var istället stolt över den du är.

Jag är stolt över den jag är (någorlunda iaf). Men problemet är att min ljusa hy begränsar mig så mycket under sommaren. Men jag vill sola solarium mest av en härdande anledning, men då vill jag också vara försiktig och inte överdriva. 5 minuter på mediumvärme en gång i veckan låter väl ändå rimligt?
  • Emmacecilia

Du med känslig hud löper större risk att drabbas av hudcancer, och även att huden åldras snabbare (med rynkor) så du hör till den grupp som defintivt inte ska sola solarium. Prata med en hudläkare om du vill ha mer aktuell information. Jag vet att man inte tänker på cancer och på rynkor när man är ung, men en dag står man där och önskar att man varit klokare.

• Thereisthat
    Emmacecilia skrev 2017-12-08 11:43:30 följande:

Du med känslig hud löper större risk att drabbas av hudcancer, och även att huden åldras snabbare (med rynkor) så du hör till den grupp som defintivt inte ska sola solarium. Prata med en hudläkare om du vill ha mer aktuell information. Jag vet att man inte tänker på cancer och på rynkor när man är ung, men en dag står man där och önskar att man varit klokare.

Okej. Jag kanske ska ta ett snack med en sån innan. Tack för tipset! :)
  • BossHoss
    Emmacecilia skrev 2017-12-08 11:09:51 följande:

Har den blivit olaglig?
    Såvitt jag vet är det inte olagligt att inneha den eller köpa den. Däremot är den läkemedelsklassad.

som sagt kolla upp noga innan du ens tänker på det

• Duckan

Att sola solarium ger dig inte en bättre solbränna i sommar, tyvärr.
    Jag har solat så mycket solarium i mina dagar att jag bara väntar på hudcancern nu. Rekommenderar det ej ts.

Svar på tråden Sola solarium?