• Anonym (smuttaren)

kan ni hjälpa mig hitta alla fördelar med att inte dricka vin

jag dricker vin på helgen och när jag druckit en flaska vill jag alltid ha mer... vill inte ha det så här vill sluta för antar att det är det ändå man kan göra? Gillar ju vin fredagsmyset och kommer sakna det men det är inte värt det...

jag dricker aldrig på vardagarna bara på helgen

är nån ändå alkoholist då? känner ingen saknas av vin på vardagarna men när fredagen kommer få kommer suger automatiskt...

kan ni hjälpa mig hitta alla fördelar att sluta med vin :) så blir det lättare

klarar cider och öl mycket bättre det är med vinet jag vill fortsätta dricka...

• Svar på tråden kan ni hjälpa mig hitta alla fördelar med att inte dricka vin
  • Anonym (smuttaren)
    Anonym (smuttaren) skrev 2017-12-03 13:10:43 följande:

jag dricker vin på helgen och när jag druckit en flaska vill jag alltid ha mer... vill inte ha det så här vill sluta för antar att det är det ändå man kan göra? Gillar ju vin fredagsmyset och kommer sakna det men det är inte värt det...

är nån ändå alkoholist då? känner ingen saknas av vin på vardagarna men när fredagen kommer få kommer suger automatiskt...

kommer suget ska det stå ;) inte suger...

och det ska stå man* inte nån*
  • Anonym (kia)

Måste du ha hjälp med et så har du ett missbruk.

Gå in på AA:s hemsida så hittar du en massa info som kan hjälpa dig.

• klyban
    Anonym (kia) skrev 2017-12-03 13:33:39 följande:
    Måste du ha hjälp med et så har du ett missbruk.

Gå in på AA:s hemsida så hittar du en massa info som kan hjälpa dig.

Hur yttrar sig detta missbruk menar du?
    Det står inget i inlägget som ens antyder missbruk.

Men helgberoende det kan jag köpa.

hur många meter var det?
  • Anonym (GG)

Har liknande problem som dig. Kan inte heller sluta dricka. Har inga problem att avstå, men när jag väl dricker, kan jag inte sluta. Dricker bara på helgen. Detta ha gjort att jag slutat dricka halvårsvis. Dricker endast på sommaren. Vill inte sluta helt. Men man kan inte hålla på så jämt. Anledningen till att jag inte dricker på vintern är att träningen blir sp sjukt lidande.

• Anonym (smuttaren)
    Anonym (GG) skrev 2017-12-03 14:17:47 följande:

Har liknande problem som dig. Kan inte heller sluta dricka. Har inga problem att avstå, men när jag väl dricker, kan jag inte sluta. Dricker bara på helgen. Detta ha gjort att jag slutat dricka halvårsvis. Dricker endast på sommaren. Vill inte sluta helt. Men man kan inte hålla på så jämt. Anledningen till att jag inte dricker på vintern är att träningen blir sp sjukt lidande.

ok det är ju bra att du kan hålla upp :)

ja det är så jobbigt man vill kunna ta 2 glas vin till maten och sen vara nöjd...
  • Anonym (Jossan)

Alkohol är ett gift - det om något är väl en nackdel. Det kan skada dina organ riktigt ordentligt om man inte tänker sig för. Varje glas vin innehåller även ca 100 kcal, och kroppen förbränner alltid alkoholen först, innan den tar itu med mat eller vad man fått i sig för energi. Vin gör dessutom kroppen uttorkad. Det kan dessutom på lång sikt minska kroppens producering av könshormon vilket i sin tur påverkar fertiliteten.

Om detta inte är nog skulle jag dessutom vilja påpeka vad det kan ge för effekt på ens relationer om man dricker för mycket.

Det behöver inte alls stämma att du har ett missbruk eller beroende, däremot är det en kraftig varningsklocka när man känner att man bara vill ha mer.

Jag har varit exakt likadan :) Jag har slutat dricka helt och hållet. Det är inte värt det.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (smuttaren) skrev 2017-12-03 13:10:43 följande:

Det där är inte fredagsmys, du är alkis. Du måste sluta helt ett tag tills du lärt dig hantera alkoholen. Och ja, det finns gott om helgalkisar, det är de människor som slentrianmässigt blir packade varje helg eller inte kan tänka sig att gå på middag utan lite vin till maten osv osv. Inse att du har problem.
  • Anonym (smuttaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-03 15:27:00 följande:

Det där är inte fredagsmys, du är alkis. Du måste sluta helt ett tag tills du lärt dig hantera alkoholen. Och ja, det finns gott om helgalkisar, det är de människor som slentrianmässigt blir packade varje helg eller inte kan tänka sig att gå på middag utan lite vin till maten osv osv. Inse att du har problem.

helt rätt säger inte emot dig :( har panikångest och klarar inte av sociala situationer utan vin så då får jag helt enkelt strunta i dessa tillställningar
  • Anonym (smuttaren)
    Anonym (Jossan) skrev 2017-12-03 15:26:14 följande:

Alkohol är ett gift - det om något är väl en nackdel. Det kan skada dina organ riktigt ordentligt om man inte tänker sig för. Varje glas vin innehåller även ca 100 kcal, och kroppen förbränner alltid alkoholen först, innan den tar itu med mat eller vad man fått i sig för energi. Vin gör dessutom kroppen uttorkad. Det kan dessutom på lång sikt minska kroppens producering av könshormon vilket i sin tur påverkar fertiliteten.

Om detta inte är nog skulle jag dessutom vilja påpeka vad det kan ge för effekt på ens relationer om man dricker för mycket.

Det behöver inte alls stämma att du har ett missbruk eller beroende, däremot är det en kraftig varningsklocka när man känner att man bara vill ha mer.

Jag har varit exakt likadan :) Jag har slutat dricka helt och hållet. Det är inte värt det.

tack det var exakt den typ av peppning jag behöver :) dock har jag panikångest jag medicinerar mot men den hjälper inte i sociala sammanhang:( så ibland känner jag mig tvungen att dricka fast jag inte alltid vill:(
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (smuttaren) skrev 2017-12-03 15:48:36 följande:
    helt rätt säger inte emot dig :( har panikångest och klarar inte av sociala situationer utan vin så då får jag helt enkelt strunta i dessa tillställningar
    Iaf tills du klarar av sociala sammanhang utan alkohol! Du kan träna dig i små situationer först så klarar du av större senare :)
  • Anonym (smuttaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-03 17:05:53 följande:

Iaf tills du klarar av sociala sammanhang utan alkohol! Du kan träna dig i små situationer först så klarar du av större senare :)

tack :)
  • huskur

Du har alltså panikångest, och den medicin du har funkar inte, så du tar till vin. Du är inte den första och inte den sista som självmedicinerar. Men mot panikångest skall KBT funka bra har jag hört. Så tala med din läkare om hur du kan komma dit. Via antabus en längre period först innan terapistart kanske?? Jag vet inte hur man gör, men din läkare borde veta, då som sagt du inte är den första i den här situationen.

• Anonym (smuttaren)
    huskur skrev 2017-12-04 00:36:41 följande:

Du har alltså panikångest, och den medicin du har funkar inte, så du tar till vin. Du är inte den första och inte den sista som självmedicinerar. Men mot panikångest skall KBT funka bra har jag hört. Så tala med din läkare om hur du kan komma dit. Via antabus en längre period först innan terapistart kanske?? Jag vet inte hur man gör, men din läkare borde veta, då som sagt du inte är den första i den här situationen.

jag gick i KBT sedan slutade hon och det är milslång kö
  • Anonym (Jag...)
    huskur skrev 2017-12-04 00:36:41 följande:

Jag tror tvärtom - FÖRST ta tag i det psykiska måendet därefter om det fortfarande behövs dra ner/sluta med alkohol.
  • Lord Hans

Starta ett sparkonto. Varje helg så lägger du in pengarna du skulle ha satt på vin på kontot. Sen kan du göra nått vettigt för dom.

• Anonym (smuttaren)
    Lord Hans skrev 2017-12-04 07:43:43 följande:

Starta ett sparkonto. Varje helg så lägger du in pengarna du skulle ha satt på vin på kontot. Sen kan du göra nått vettigt för dom.

kul och bra förslag :)
  • Anonym (Tänk igenom)

Tänk igenom hur alkoholen påverkar ditt humör och din sömn dagarna efter att du druckit för mycket. Ger det dig ångesttankar och mer oro för saker generellt? Extra trötthet? Dåligt tålamod med barnen? Kanske märker du inte skillnaden förrän du håller upp ett tag.

De flesta människor mår tyvärr bättre av att inte dricka alkohol men är själva inte medvetna om det. Massa små orosmoment och problem som man inte alls kopplar till sitt drickande för att man inte dricker varje dag hänger ändå ihop med den påverkan alkoholen har i ens kropp.

Jag dricker i vanliga fall men har tydligt märkt denna skillnad när jag hållt upp en längre tid och det gör att jag funderar på att sluta el minimera intaget av alkohol.

• Skogshuggaren

1. Man sparar pengar, alkohol är dyrt. 2. Mer hälsosamt, alkohol har många negativa hälsoeffekter. 3. Bra för miljön, odling och transport av vin ger stora negativa miljökonsekvenser. 4. Minskad brottslighet. Även om inte just du kör rattfull eller misshandlar någon på fyllan, så är det en effekt på samhällsnivå.

Svar på tråden kan ni hjälpa mig hitta alla fördelar med att inte dricka vin