• Jooosen

Vi som är på försök 9 med första barnet

Hello,

Äl 8 december bim 21 december. Blir 9e försöket här. Detta börjar bli sjukt tradigt. Börjar mentalt ställa in mig på hjälp så småningom. Men lever på hoppet nu :)

Hoppa gärna in här om det finns flera!

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som är på försök 9 med första barnet
  • Elliot1
    Jooosen skrev 2017-12-18 08:28:30 följande:

Ja urs känns som vi har sån otur att vara dom det inte funkar för... dricker era killar alkohol? Min gör det typ två ggr månaden. Alltså inte super sönder men dricker en del öl.. börjar oroa mig att d kanske påverkar sperman Dålgt :/...

Vi försöker leva som vanligt, vilket innebär lite vin/öl på helgerna både för mig och min kille.. Vi jobbar mycket båda två så fredagsvinet till maten är typ heligt ;) Jag vill inte vara naiv (kanske får äta upp detta om några månader..) men jag tror inte det är något som påverkar särskilt mycket så länge man håller det till en rimlig nivå. Sen tar jag det självklart lite lugnare efter ÄL. Min filosofi är dock att försöka vara precis som jag brukar. När jag blev gravid i somras så hade vi semester så det var mängder med kaffe, mer alkohol än vanligt och tillochmed ett gäng cigg. Sen slutade jag självklart med allt så fort jag plussade. Denna gång ska jag resa bort efter ÄL och kommer kanske ta det lite lugnt med alkohol men vill heller inte att väntan mellan ÄL och BIM ska vara i vägen för att jag ska kunna njuta av min resa :) Men detta är självklart bara min åsikt och ju längre tid det går utan att det tar sig desto mer fest vi ner på diverse godsaker :)
  • vill2017

Här kommer jag in igen!

Har haft ÄL-vecka med allt sex som det innebär. Tog inga tester utan gick på känslan denna gång.

Vi fick svar på sambons spermatest som var fullt normalt och det får mig att säga till er - Lita inte till fullo på hemmatester! Vi fick inte alls bra utslag på det och så visade det sig att det inte var något att oroa sig för.

Vi har återhämtat oss från förra månadens svaga plus som vi fick och hoppas på denna månad istället. Vore en kul julklapp till oss själva.

• inez898
    LillaAw skrev 2017-12-17 22:03:51 följande:

Hej,

Jag känner med er alla. Detta var året man hade tänkt bli gravid och här står man nu, snart 2018 och än så länge sååå långt borta. Har bim på nyårsafton så vill inte riktigt ropa hej än men med allt som varit det här året så är inte förhoppningarna jättestora.

Vårt sexliv tog mest stryk de första 6 månaderna egentligen och jag tror det var mycket relaterat till min egen ångest. Nu har vi påbörjat utredning som visat än så länge att vi båda är normala och har "normala" värden även om min mans spermaprov va precis på gränsen. Jag försöker tänka att jag är relativt ung och att det fortfarande ska gå naturlig väg för IVF-resan är inte heller en dans på rosor med hormonsprutor, äggplock etc.

Det jag känner har varit jobbigt är just att det är en så privat grej att man inte vill prata så mycket om det. Jag känner de senaste tiden att jag haft mindre lust att gå till jobbet och göra roliga saker på helgerna med vänner. Jag har blivit lite mer isolerad i deppandet.

Jag hoppas att vi alla som följts åt här månad efter månad snart ska få sina plus eller svar på varför det inte tar sig <3

Känner verkligen igen mig. Jag märker också att jag drar mig tillbaka från vänner lite. Har mindre lust och orkar liksom varken låtsas att allt är bra eller prata om det... då blir det ofta att jag bara stannar hemma istället.

Vi började i februari och nu sen den senaste mensen så har det verkligen slagit mig att vi bara har ett försök kvar innan året har gått... känns helt sjukt. Vad händer sen liksom? Ivf? Trodde väl aaaaldrig att jag skulle tvingas till ivf för att kunna få barn. Känns som en mardröm. Men hoppas att det går tillslut iaf, då är allt värt det <3
  • 33villbligravid
    Elliot1 skrev 2017-12-18 09:46:36 följande:

Vi försöker leva som vanligt, vilket innebär lite vin/öl på helgerna både för mig och min kille.. Vi jobbar mycket båda två så fredagsvinet till maten är typ heligt ;) Jag vill inte vara naiv (kanske får äta upp detta om några månader..) men jag tror inte det är något som påverkar särskilt mycket så länge man håller det till en rimlig nivå. Sen tar jag det självklart lite lugnare efter ÄL. Min filosofi är dock att försöka vara precis som jag brukar. När jag blev gravid i somras så hade vi semester så det var mängder med kaffe, mer alkohol än vanligt och tillochmed ett gäng cigg. Sen slutade jag självklart med allt så fort jag plussade. Denna gång ska jag resa bort efter ÄL och kommer kanske ta det lite lugnt med alkohol men vill heller inte att väntan mellan ÄL och BIM ska vara i vägen för att jag ska kunna njuta av min resa :) Men detta är självklart bara min åsikt och ju längre tid det går utan att det tar sig desto mer fest vi ner på diverse godsaker :)

Hej! Jag har själv helt samma erfarenhet. När jag plussade i augusti hade jag festat loss ordentligt flera veckoslut i rad och rökt cigaretter mm. Tror inte det inverkar akut, däremot säkert bra om man överlag lever hälsosamt.

Nu BIM om några dagar, vet inte exakt. Första hela cykeln efter MF, känns inte som gravid men inte riktigt heller som pms.. få se vad som händer :) Hälsningar från Thailand!
  • Isathe
    33villbligravid skrev 2017-12-18 12:32:50 följande:
    Hej! Jag har själv helt samma erfarenhet. När jag plussade i augusti hade jag festat loss ordentligt flera veckoslut i rad och rökt cigaretter mm. Tror inte det inverkar akut, däremot säkert bra om man överlag lever hälsosamt.

Nu BIM om några dagar, vet inte exakt. Första hela cykeln efter MF, känns inte som gravid men inte riktigt heller som pms.. få se vad som händer :) Hälsningar från Thailand!
    Härligt att vara i Thailand, önska också att jag hade någon resa inbokad.

Jag har också BIM nu i dagarna, men drömde i natt att jag fick minus på stickan så räknar kallt med att mensen kommer nu i veckan. Tyvärr!!
  • Jooosen

Okej tack för era svar! Är orolig att drickande kan vara dåligt liksom. Inga fyllor varje helg men påverkad blir han och även jag iaf 1 gång i månaden.. Jaja.. bim på torsdag.. känner mig helt som vanligt :( eftersom mensen antagligen kommer komma så funderar ja på att skita i art göra en ny grupp... Men däremot vill ja inte tappa kontakt med er!! Känns som vi håller ihop o e med om samma sak :)! Kanske kan göra en grupp där vi stannar kvar o följer varann "för gott" liksom :)

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Elliot1
    Jooosen skrev 2017-12-18 18:03:07 följande:

Okej tack för era svar! Är orolig att drickande kan vara dåligt liksom. Inga fyllor varje helg men påverkad blir han och även jag iaf 1 gång i månaden.. Jaja.. bim på torsdag.. känner mig helt som vanligt :( eftersom mensen antagligen kommer komma så funderar ja på att skita i art göra en ny grupp... Men däremot vill ja inte tappa kontakt med er!! Känns som vi håller ihop o e med om samma sak :)! Kanske kan göra en grupp där vi stannar kvar o följer varann "för gott" liksom :)

Jag tror inte du behöver oroa dig för alkoholen. Förstår din tanke men det krävs nog större mängder. Jag forskade lite i detta nu och det mest vettiga svaret (från en säker källa) säger att daglig alkoholkonsumtion under minst två veckor kan påverka. Mindre alkoholkonsumtion vid enstaka tillfällen påverkar inte. Så där ligger vi ju alla i lä :) Jag veeet att det här med stress, tankar och sånt inte påverkar fertiliteten men nånstans tror jag ändå på att försöka att leva livet precis som man hade gjort om man inte försökte få barn! Det minskar pressen och många blir ju faktiskt gravida när de väl "slappnar av".

Jag hänger gärna med i en ny grupp som man kan följa lite längre! Jag var med i en BIM-grupp, som blev en plusgrupp, som blev en FB-grupp. Det var inte kul att behöva gå ur den för att man fick MF.. Men efter det har jag inte riktigt hittat nån ny, förutom denna då! :)
  • Elliot1
    33villbligravid skrev 2017-12-18 12:32:50 följande:

Ja precis och jag tror ändå lite smått på att när man är avslappnad och fokuserad på något annat, typ att vara på semester.. Så blir barn gjorda ;) Man sätter så mycket press på sig själv i det vanliga vardagslivet!

Lycka till nu, håller tummarna för att ingen mens dyker upp. Och ha en fortsatt skön semester! :)
  • 33villbligravid

Haloj! Hemma igen. Hade två RFSU tester i skåpet och kunde inte hålla mig trots BIM först mot slutet av veckan. Negativt så klart :/ Blir nog bara invänta mens som julklapp ...

• 33villbligravid

Klarar ni andra av att inte testa? Jag tycker det är skitsvårt och vet ju från tidigare att mina gravtest visar positivt redan några dagar innan BIM om det tagit sig ...

Svar på tråden Vi som är på försök 9 med första barnet