• Marie89

Köpa melatonin från usa?

Är det någon som har erfarenhet av att köpa melatonin från usa där det är receptfritt?

Lillasyster sover grymt dåligt, storasyster, som har stora funktionsnedsättningar, hennes psykolog säger att han utan tvekan skulle skriva ut det till lillasyster om han fick, men han kan ju inte det då lillasyster inte är hans patient. Att be om melatonin på bvc är värre än att svära i kyrkan har jag märkt.

Vill inte höra kommentarer om rätt och fel, jag tycker det är jättefel att ordna melatonin själv, MEN vi orkar helt enkelt inte längre och ser inga alternativ.

• Svar på tråden Köpa melatonin från usa?
  • tvillingmammaVastmanland
    Tolkli skrev 2018-02-01 14:40:37 följande:
    Många barn med neuropsykiatriska funktionshinder har en brist på Melatonin, vet man varför? Nej, jag tror inte det. Och visst kan det ha att göra med stress, men det är väl heller inget man vet.

Det är tyvärr inte alls sant att det mesta fungerar bättre om kroppen får sköta det själv. Det kanske i viss mån stämmer för friska barn men absolut inte för sjuka barn. 
    Ja , men barn som har ADHD och autism är väl inte sjuka?
    De fungerar bara annorlunda.
    De är bland annat mer stresskänsliga och mer känsliga över huvud taget.
    Det är klart att de sover dåligt om man inte tar hänsyn till det.

• tvillingmammaVastmanland
    Tolkli skrev 2018-02-01 14:43:46 följande:
    Jag personligen tycker att barn ska ha de mediciner de har behov av. Och de ska naturligtvis förskrivas av läkare.

Men i USA och många andra längder så klassas Melatonin som kosttillskott och det köps receptfritt. Jämför att man i Sverige kan köpa tex omega-3 och D-vitamin och ge sitt barn utan läkarordination även fast dessa kan ha nog så potent effekt. 

Om barnet sover bra och mår bra på Melatonin ser jag ingen fara med att köpa det från USA och ge, i synnerhet om läkare nekar att förskriva även fast barnet skulle behöva det.
    Men om det nu är så jättebra och inga risker finns så lär väl också läkaren skriva ut Melatoninet om barnet behöver detta?
    I USA är melatonin inte klassat som läkemedel utan som kosttillskott. Därför skulle jag inte köpa därifrån, det lär inte vara lika noggrant testat och tillverkat med samma kontroller som Melatonin som är tillverkat som läkemedel.
  • Tolkli
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-01 14:45:39 följande:
    Ja , men barn som har ADHD och autism är väl inte sjuka?
    De fungerar bara annorlunda.
    De är bland annat mer stresskänsliga och mer känsliga över huvud taget.
    Det är klart att de sover dåligt om man inte tar hänsyn till det.
    Om det är en brist som kan korrigeras med tillskott så tycker jag att den bristen ska korrigeras. ADHD och autism är funktionshinder, men man medicinerar ju en del av de symtom som uppkommer med funktionshindret. Samma som att man medicinerar symtom som kommer sig av ett syndrom som inte heller i sig är en sjukdom. 

Det räcker inte alltid att göra andra åtgärder för sömnen, utan det kan krävas sömnmedicinering. Och hellre sömnmedicin som ger god sömn än ingen sömn alls. Sömnbrist är allvarligt och kan ge stora konsekvenser. 

Stressreduktion är inte heller så himla enkelt att åstadkomma. I teorin kanske. 
  • Tolkli
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-01 14:47:33 följande:
    Men om det nu är så jättebra och inga risker finns så lär väl också läkaren skriva ut Melatoninet om barnet behöver detta?
    I USA är melatonin inte klassat som läkemedel utan som kosttillskott. Därför skulle jag inte köpa därifrån, det lär inte vara lika noggrant testat och tillverkat med samma kontroller som Melatonin som är tillverkat som läkemedel.
    Det görs kanske. Men det går ju att köpa det själv också.

Och ämnet Melatonin är ju detsamma och lika beforskat oavsett om det klassas som kosttillskott i ett land och receptbelagt i ett annat land. Eller tänker du att det är olika substanser i USA respektive Sverige? Kosttillskott har samma krav på säkerhet som läkemedel, eller hur menar du med testat? Att det skulle vara orent, falskt innehåll? Ja den risken finns ju, men den risken finns väl alltid. 
  • Marie89

Som sagt har vi äntligen fått hjälp nu. Min tanke med melatonin var att ge det i kanske 2 veckor för att få in sömnrytmen, ofta kan det hjälpa. Atarax som vi fått nu håller vi redan på att trappa ut. Jag skulle aldrig ge mitt barn medicin om det inte verkligen behövdes, i vårat fall har vi ett äldre syskon med stora handikapp, lillasyster blev till innan vi förstod allvaret, med ett barn som kräver hjälp med precis allt och mycket läkarbesök och med ett barn som aldrig sover bra så orkar man inte tillslut längre och då ser jag medicin som en bättre åtgärd än att vi båda föräldrar skulle gått in i väggen

• Tolkli
    Marie89 skrev 2018-02-01 16:27:53 följande:

Som sagt har vi äntligen fått hjälp nu. Min tanke med melatonin var att ge det i kanske 2 veckor för att få in sömnrytmen, ofta kan det hjälpa. Atarax som vi fått nu håller vi redan på att trappa ut. Jag skulle aldrig ge mitt barn medicin om det inte verkligen behövdes, i vårat fall har vi ett äldre syskon med stora handikapp, lillasyster blev till innan vi förstod allvaret, med ett barn som kräver hjälp med precis allt och mycket läkarbesök och med ett barn som aldrig sover bra så orkar man inte tillslut längre och då ser jag medicin som en bättre åtgärd än att vi båda föräldrar skulle gått in i väggen

För oss var det också en fantastisk skillnad för barnet och oss föräldrar när vår son fick Melatonin. Ett barn (och vuxna) som får sova gott om natten har så mycket större förutsättningar att klara av livets påfrestningar och utvecklas utifrån sin potential. 
  • MammaSofie78

Jag och mina 2 äldsta barn har ätit Melatonin i flera år förut va dom på licens men det har dom tagit bort, har själv funderat på om det är möjligt att beställa dom från USA och vad det kostar, har även provat Cirkadin men det är inte något jag rekommenderar, Melatonin är kroppens egna sömnhormon och vissa personer saknar kroppens egna Melatonin vilket är varnligt för personer med ADHD eller ADD. Men har man sömnproblem oavsett om man är vuxen eller barn så kan jag rekommendera att be läkare att man vill prova Melatonin då det är bättre en sömntabletter, för Melatonin är kroppens egna sömnhormon i tablettform.. innan min dotter på 16 år fick Melatonin somnade hon vid ca 23-24 på nätterna och va trött på morgonen och blev aggressiv och brukade våld mot mig. Men efter att hon fick Melatonin somnade hon vid den tiden hon skulle på kvällarna och blev snäll, glad och trevlig. En helt annan tjej helt enkelt.

• legomum
    Bullen3000 skrev 2018-02-01 00:18:20 följande:

Jag tog melatonin i ungefär 1,5 år (on and off) hela tiden i princip efter vi hade vart i usa och köpt många burkar med 5-10mg tabletter. Och det hjälper ju till extremt mycket, har aldrig sovit så djupt o somnat så fort förr. Alltid haft problem med just det. Men ett annat problemsom sedan uppstår med melatonin är att du kommer snabbt märka på till exempel helger om du inte tar det då för de gjorde ja aldrig när ja var ledig, men du kommer iallafall märka att de tar väldigt lång tid att somna utan tabletterna. Man utvecklar nästan nån typ av beroende till det. Inte att du får abstinens liksom men bara att du verkligen har svårt utan det. Jag tog det några gånger när ja kände mig stressad eller nere o det ska man nog va försiktig med för man blir liksom trött o somnar ifrån sina problem lite :(. Dont get me wrong det fungerar jättebra men ta det endast när du verkligen behöver. För de går fort sen är de varje vardag man måste ta det för att få sova ordentligt innan jobbet dagen efter.

Melatonin kan man inte bli beroende utav
  • zdudmwml
    MammaSofie78 skrev 2018-04-19 11:21:37 följande:
    Jag och mina 2 äldsta barn har ätit Melatonin i flera år förut va dom på licens men det har dom tagit bort, har själv funderat på om det är möjligt att beställa dom från USA och vad det kostar, har även provat Cirkadin men det är inte något jag rekommenderar, Melatonin är kroppens egna sömnhormon och vissa personer saknar kroppens egna Melatonin vilket är varnligt för personer med ADHD eller ADD. Men har man sömnproblem oavsett om man är vuxen eller barn så kan jag rekommendera att be läkare att man vill prova Melatonin då det är bättre en sömntabletter, för Melatonin är kroppens egna sömnhormon i tablettform.. innan min dotter på 16 år fick Melatonin somnade hon vid ca 23-24 på nätterna och va trött på morgonen och blev aggressiv och brukade våld mot mig. Men efter att hon fick Melatonin somnade hon vid den tiden hon skulle på kvällarna och blev snäll, glad och trevlig. En helt annan tjej helt enkelt.
    Cirkadin ÄR melatonin...

Man saknar inte melatonin, det utsöndras på fel tider. MAn kan alltså inte prata om att man har en melatoninbrist, man har en felaktigt inställd sömnrytm. Melatonin hjälper bara om man har denna försenade utsöndring, annars är det lika effektivt som sockerpiller. Det betyder att man inte kan ersätta annan sömnmedicin med melatonin utan de kompletterar varandra.

Det allra viktigaste är att få sova. Vissa människor blir hjälpta av melatonin andra blir det inte och då är det bättre att ta annan sömnmedicin.
  • zdudmwml
    Marie89 skrev 2018-02-01 16:27:53 följande:
    Skönt att ni fått hjälp. Jag håller tummarna för att det kommer att funka för er.

Det finns en anledning till varför man torterar människor genom att förhindra att de sover...

En parantes i sammanhanget och lite OT är att Anna Wahlgrens 5-minuters metod grundade sig i vad hon snappat upp vad en barnläkare rekommenderade till föräldrar med extremt sömnstörda barn. Det handlade alltså om extrema situationer där föräldrarna upplevde sån extrem stress pga sömnbrist att det många gånger slutade i tragedier. DÄR var 5-minuters metoden en sista desperat åtgärd. Det var så det var tänkt att användas - i desperata situationer.

Sen kom AW och applicerade det på vanliga barn med vanliga ovanor.
  • mm44
    Hej,

Jag har några burkar 3mg, 5 mg & 10mg inköpta på apotek i Kanada om någon är intresserade.

Kontakta mig vid intresse

Mvh
Svar på tråden Köpa melatonin från usa?