• Tolkli

Köpa melatonin från usa?

tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-01 13:24:51 följande:
    https://nypost.com/2017/03/20/how-my-kids-all-natural-sleep-aid-keeps-me-up-at-night/

Although some evidence exists showing that melatonin is safer than previously administered sleep aids such as Benadryl, Owens says long-term follow-up studies are lacking.

One potential area of concern is how melatonin might impact puberty: Abundant melatonin levels are believed to delay puberty. When the supplement is stripped away, melatonin hormone levels drop, which in theory could cause early-onset puberty.

But far more worrisome to Owens is the ease with which children who suffer from sleep problems are given pills. In her opinion, behavioral therapy, alone or in conjunction with a sleep aid, should be the first step. ?If you just put a child or adult on sleep medication and you don?t do the behavior interventions, well guess what? When you take them off the medication, the problem is still there,? says Owens.

Ja? Om man har en brist, tar tillskott och sedan slutar ta tillskottet så finns ju bristen kvar? 

Jag förstår inte problemet hon ser eller vad du vill belysa. Ofta sätter man inte bara in melatonin utan pratar också om sömnhygien, provar boll/kedjetäcke etc. Mern har man Melatoninbrist så har man ju, och då behövs ett extra tillskott för att kunna sova. 

Det du skrev ovan om könsutveckling har helt avskrivits, här finns en länk med lite mer samlad vetenskaplig information. klokalistan.janusinfo.se/2017/Psykiatri/Somnstorningar/Somnmedel-till-barn--och-ungdomar/melatonin/
  • Tolkli
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-01 14:30:29 följande:
    Om barnen har brist på melatonin borde man väl undersöka varför man har det?
    Kanske beror det tex på stress, eftersom hormonet kortisol motverkar melatonin.
    Om barnet är stressat bör man i så fall se till att stressen avtar så att kroppen kan producera sitt eget melatonin istället för att medicinera.
    Det mesta fungerar bättre om kroppen kan sköta det själv.
    Många barn med neuropsykiatriska funktionshinder har en brist på Melatonin, vet man varför? Nej, jag tror inte det. Och visst kan det ha att göra med stress, men det är väl heller inget man vet.

Det är tyvärr inte alls sant att det mesta fungerar bättre om kroppen får sköta det själv. Det kanske i viss mån stämmer för friska barn men absolut inte för sjuka barn. 
  • Tolkli
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-01 14:27:13 följande:
    Du såg också att

Professor Ingeborg Hartz vid norska folkhälsoinstitutet varnar för riskerna?

Personligen anser jag att man skall undvika att medicinera barn så långt det är möjligt. Men det kanske finns barn som måste få Melatonin och då får recept utskrivet av en läkare. Det är en sak.
    Men att på egen hand köpa Melatonin från USA som denna tråd handlar om , det tycker jag inte verkar vettigt.

Jag personligen tycker att barn ska ha de mediciner de har behov av. Och de ska naturligtvis förskrivas av läkare.

Men i USA och många andra längder så klassas Melatonin som kosttillskott och det köps receptfritt. Jämför att man i Sverige kan köpa tex omega-3 och D-vitamin och ge sitt barn utan läkarordination även fast dessa kan ha nog så potent effekt. 

Om barnet sover bra och mår bra på Melatonin ser jag ingen fara med att köpa det från USA och ge, i synnerhet om läkare nekar att förskriva även fast barnet skulle behöva det.
  • Tolkli
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-01 14:45:39 följande:
    Ja , men barn som har ADHD och autism är väl inte sjuka?
    De fungerar bara annorlunda.
    De är bland annat mer stresskänsliga och mer känsliga över huvud taget.
    Det är klart att de sover dåligt om man inte tar hänsyn till det.
    Om det är en brist som kan korrigeras med tillskott så tycker jag att den bristen ska korrigeras. ADHD och autism är funktionshinder, men man medicinerar ju en del av de symtom som uppkommer med funktionshindret. Samma som att man medicinerar symtom som kommer sig av ett syndrom som inte heller i sig är en sjukdom. 

Det räcker inte alltid att göra andra åtgärder för sömnen, utan det kan krävas sömnmedicinering. Och hellre sömnmedicin som ger god sömn än ingen sömn alls. Sömnbrist är allvarligt och kan ge stora konsekvenser. 

Stressreduktion är inte heller så himla enkelt att åstadkomma. I teorin kanske. 
  • Tolkli
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-02-01 14:47:33 följande:
    Men om det nu är så jättebra och inga risker finns så lär väl också läkaren skriva ut Melatoninet om barnet behöver detta?
    I USA är melatonin inte klassat som läkemedel utan som kosttillskott. Därför skulle jag inte köpa därifrån, det lär inte vara lika noggrant testat och tillverkat med samma kontroller som Melatonin som är tillverkat som läkemedel.
    Det görs kanske. Men det går ju att köpa det själv också.

Och ämnet Melatonin är ju detsamma och lika beforskat oavsett om det klassas som kosttillskott i ett land och receptbelagt i ett annat land. Eller tänker du att det är olika substanser i USA respektive Sverige? Kosttillskott har samma krav på säkerhet som läkemedel, eller hur menar du med testat? Att det skulle vara orent, falskt innehåll? Ja den risken finns ju, men den risken finns väl alltid. 
  • Tolkli
    Marie89 skrev 2018-02-01 16:27:53 följande:

Som sagt har vi äntligen fått hjälp nu. Min tanke med melatonin var att ge det i kanske 2 veckor för att få in sömnrytmen, ofta kan det hjälpa. Atarax som vi fått nu håller vi redan på att trappa ut. Jag skulle aldrig ge mitt barn medicin om det inte verkligen behövdes, i vårat fall har vi ett äldre syskon med stora handikapp, lillasyster blev till innan vi förstod allvaret, med ett barn som kräver hjälp med precis allt och mycket läkarbesök och med ett barn som aldrig sover bra så orkar man inte tillslut längre och då ser jag medicin som en bättre åtgärd än att vi båda föräldrar skulle gått in i väggen

För oss var det också en fantastisk skillnad för barnet och oss föräldrar när vår son fick Melatonin. Ett barn (och vuxna) som får sova gott om natten har så mycket större förutsättningar att klara av livets påfrestningar och utvecklas utifrån sin potential. 
Svar på tråden Köpa melatonin från usa?