• Elderberry

Recept med dessa ingredienser till hands, hjälp!

Ja, jag vet, jag är fantasilös och behöver hjälp. 
    Dessa nedanstående ingredienser/råvaror är vad jag brukar ha hemma/känner mig bekväm med att använda. Om ni hade dessa ingredienser (och vatten, såklart), vad hade ni lagat för mat? Skriv upp vilka ingredienser ni hade använt och gärna hur ni hade lagat till rätten. Om det är någon ingrediens som ni tycker att jag saknar och absolut borde införskaffa så får ni gärna säga det!
    Alla typer av rätter är välkomna! Tack på förhand :)

Ris, quinoa, bovete, havregryn/mathavre.
    Potatis, sötpotatis, morot, palsternacka, persiljerot, majrova, rödbeta, rädisa, jordärtskocka.

Svarta och vita bönor, mungbönor (brukar grodda dem), kikärtor, gröna ärtor, röda linser, puylinser, belugalinser.

Paprika, zucchini, gurka, tomat, vitkål/rödkål/grönkål, broccoli, rucola, avokado, spenat.
    Vitlök, rödlök, gullök, purjolök.

Äpple, apelsin, citron, lime, banan.
    Valnötter, mandlar, solrosfrön, sesamfrön, chiafrön.
    Champinjoner (färska), kantareller (torkade).

Kryddor och annat:
    Salt, svart- och vitpeppar, curry, gurkmeja, kardemumma, spiskummin, cayennepeppar, timjan, oregano, rosmarin, basilika, koriander.
    Ingefära, pepparrot, chili, oliv- och rapsolja, tahini, vitvinsvinäger, äppelcidervinäger, kinesisk/japansk soja, krossade tomater, crème fraîche, gräddfil, grädde, tomatpuré, majonäs, dijonsenap, grönsaksbuljong, vetemjöl, jäst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-30 17:27
    Förtydligande: jag äter vegetarisk kost, kött kommer alltså inte att inhandlas. Låt detta inte avskräcka! Många recept där kött vanligen ingår är ofta goda även utan köttet, jag behöver all inspiration jag kan få :)

• Svar på tråden Recept med dessa ingredienser till hands, hjälp!
  • Elderberry
    Rymdmoln skrev 2017-11-30 14:03:47 följande:
    Indisk alo ghobi (osäker på namn). Det är en gryta med potatis och blomkål. Här är ett recept jag har som grundrecept (men ökar alltid alla kryddor haha): www.coop.se/recept--mat/recept/a/aloo-gobi-in.../

Brukar skippa sockret dock och lägga till senapsfrön som man steker i början tillsammans med kryddorna. Blir väldigt gott.
    Tack för tipset :) senapsfrön är inget jag brukar ha hemma, men det kanske passar i många recept?
    Rymdmoln skrev 2017-11-30 14:05:42 följande:
    Okej jag förstår! Samma här faktiskt. Försöker rycka upp mig lite nu dock och göra storkok haha.
    Storkok, var nog månader sedan jag gjorde det!
  • Rymdmoln
    Elderberry skrev 2017-11-30 14:32:49 följande:

Tack för tipset :) senapsfrön är inget jag brukar ha hemma, men det kanske passar i många recept?Storkok, var nog månader sedan jag gjorde det!

Nja :) inte något jag kommer på hehe, så det är nog lika bra att skippa det om du inte ofta lagar indiskt :)

Det är ändå bara en liten detalj, i det stora hela blir det lika gott utan ändå :)
  • Elderberry
    Rymdmoln skrev 2017-11-30 14:37:13 följande:
    Nja :) inte något jag kommer på hehe, så det är nog lika bra att skippa det om du inte ofta lagar indiskt :)
    Det är ändå bara en liten detalj, i det stora hela blir det lika gott utan ändå :)
    Ah, okej, då skippar jag nog dom :)
  • SupersurasunkSara

Äter du ägg? Isf stek ägg och dela i bitar, stek lök och blandade grönsaker. Koka ris och blanda ihop allt sen. 
    Gott med sötsur sås till. Säkert gott utan ägg också  

Champinjonerna kan du blanda med olja, persilja och vitlök i en burk, blir supergott tillbehör till det mesta. 

Garam masala är gott till grönsaker. Så den kryddan föreslår jag att du köper. 

Annars gör jag ibland soppa på paprika, morötter och lök som får koka tillsammans med lite peppar, spiskummin, lite curry och ev grönsaksbuljong. Sedan mixar jag det och spär med vatten om det behövs. Vill jag lyxa har jag i kokosgrädde. 
    Ibland äter jag det istället som en sås till potatis, pasta, ris eller vad som helst. 

Kikärtor brukar jag göra gryta på med lök, paprika, morötter, grönsaksbuljong, curry, ingefära och kokosgrädde. 

Gott tillbehör får man också om man skivar konserverad persika (egen eller köpt) och river i ingefära i spadet, sedan blandar man. 

Krossade eller passerade tomater, grönsaksbuljong eller kryddor man gillar, olika grönsaker som får koka med i blir gott till ris, bulgur eller vad som helst. 

Potatis och purjolökssoppa är ju en klassiker, 

• Elderberry
    SupersurasunkSara skrev 2017-11-30 15:27:53 följande:
    Äter du ägg? Isf stek ägg och dela i bitar, stek lök och blandade grönsaker. Koka ris och blanda ihop allt sen. 
    Gott med sötsur sås till. Säkert gott utan ägg också smile1.gif  

Champinjonerna kan du blanda med olja, persilja och vitlök i en burk, blir supergott tillbehör till det mesta. 

Garam masala är gott till grönsaker. Så den kryddan föreslår jag att du köper. 

Annars gör jag ibland soppa på paprika, morötter och lök som får koka tillsammans med lite peppar, spiskummin, lite curry och ev grönsaksbuljong. Sedan mixar jag det och spär med vatten om det behövs. Vill jag lyxa har jag i kokosgrädde. 
    Ibland äter jag det istället som en sås till potatis, pasta, ris eller vad som helst. 

Kikärtor brukar jag göra gryta på med lök, paprika, morötter, grönsaksbuljong, curry, ingefära och kokosgrädde. 

Gott tillbehör får man också om man skivar konserverad persika (egen eller köpt) och river i ingefära i spadet, sedan blandar man. 

Krossade eller passerade tomater, grönsaksbuljong eller kryddor man gillar, olika grönsaker som får koka med i blir gott till ris, bulgur eller vad som helst. 

Potatis och purjolökssoppa är ju en klassiker, 
    Tack för alla tips! kommer bli mycket som jag får prova på framöver. Tror aldrig att jag har haft Garam masala hemma, men om det är gott till grönsaker borde jag nog ta en närmare titt på det ;)
  • SupersurasunkSara
    Elderberry skrev 2017-11-30 15:58:51 följande:
    Tack för alla tips! kommer bli mycket som jag får prova på framöver. Tror aldrig att jag har haft Garam masala hemma, men om det är gott till grönsaker borde jag nog ta en närmare titt på det ;)
    Varsågod, Det är gott till kött också men det äter ju inte du så Den innehåller bla spiskummin och kardemumma. Gillar du indisk mat så gillar du nog den. 
  • Elderberry
    SupersurasunkSara skrev 2017-11-30 16:04:33 följande:
    Varsågod, Det är gott till kött också men det äter ju inte du så smile1.gif Den innehåller bla spiskummin och kardemumma. Gillar du indisk mat så gillar du nog den. 
    Låter bra :) kryddor kan man ju nästan inte ha för många av!
  • sharatec

Bara ett tips, TS: jag tyckte att det var ganska uppenbart, men om du nu är vegetarian tror jag att det kan vara smart att lägga till det i startinlägget. Det känns som att du kommer få färre råd som du inte har någon riktig nytta av om folk vet det.

Har för övrigt tyvärr inga bra tips, jag är för mycket köttätare, men läser tråden med intresse!

• Rymdmoln
    sharatec skrev 2017-11-30 17:13:23 följande:

Bara ett tips, TS: jag tyckte att det var ganska uppenbart, men om du nu är vegetarian tror jag att det kan vara smart att lägga till det i startinlägget. Det känns som att du kommer få färre råd som du inte har någon riktig nytta av om folk vet det.

Har för övrigt tyvärr inga bra tips, jag är för mycket köttätare, men läser tråden med intresse!

Men de allra flesta recepten hon har fått är ju vegetariska :)
  • Elderberry
    sharatec skrev 2017-11-30 17:13:23 följande:

Jag tror att jag antog att folk skulle utgå ifrån det jag skrivit upp, då jag uttryckligen bad om det, men det kanske inte var så uppenbart, att kött läggs till som något "jag absolut borde ha hemma".
    Jag skulle kunna lägga till det som en liten kommentar, men jag vill inte att människor som äter kött normalt sätt avskräcks, alla som kan recept på maträtter, tillbehör, såser osv som är utan kött och helst utan ägg (jag inte har varit speciellt aktiv i att hitta ett alternativ till ägg än) får jätte-jättegärna dela med sig!
  • sharatec
    Rymdmoln skrev 2017-11-30 17:17:35 följande:
    Men de allra flesta recepten hon har fått är ju vegetariska :)
    Jo, sant. Jag kanske är för negativ. :)
  • annabellelee

Ratatouille är en klassiker. Här är en variant:

www.ica.se/recept/ratatouille-grundrecept-720849/

Gillar också daal, eftersom jag älskar linser:

zeinaskitchen.se/daal-med-roda-linser/

Gillar morotsbiffar:

gronareliv.wordpress.com/tag/veganska-morotsbiffar/

Och rödbetsbiffar:

tareqtaylor.com/2014/12/kikarts-o-rodbetsbiffar/

Speciellt rödbetsbiffar är jättegott!

Man kan variera tillbehören till biffarna. Jag brukar ha kokt blomkål och creme Fraiche- sås, men jag antar att du inte äter mjölk. Man kan också äta dem som borgare med bröd och grönsaker.

• Elderberry
    annabellelee skrev 2017-11-30 18:17:51 följande:
    Ratatouille är en klassiker. Här är en variant:
    www.ica.se/recept/ratatouille-grundrecept-720.../

Gillar också daal, eftersom jag älskar linser:
    zeinaskitchen.se/daal-med-roda-linser/

Gillar morotsbiffar:
    gronareliv.wordpress.com/tag/veganska-morotsb.../
    Och rödbetsbiffar:
    tareqtaylor.com/2014/12/kikarts-o-rodbetsbiff.../

Speciellt rödbetsbiffar är jättegott!

Man kan variera tillbehören till biffarna. Jag brukar ha kokt blomkål och creme Fraiche- sås, men jag antar att du inte äter mjölk. Man kan också äta dem som borgare med bröd och grönsaker.
    Det finns helt okej vegetariska alternativ till creme fraiche, och det brukar jag ha hemma :) Hur brukar du göra creme fraiche-såsen?
    Tack för tipsen! Ska kolla upp recepten.
  • annabellelee
    Elderberry skrev 2017-11-30 18:48:17 följande:

Det finns helt okej vegetariska alternativ till creme fraiche, och det brukar jag ha hemma :) Hur brukar du göra creme fraiche-såsen?

Tack för tipsen! Ska kolla upp recepten.

Creme Fraiche- såser är lätta att variera. Att den är syrlig blir gott till det söta i morötter eller rödbetorna. Tex kan man pressa en vitlöksklyfta i och krydda med salt och peppar.

Eller någon matsked tomatpuré, en tsk socker, ett par tsk torkad basilika, salt och peppar. Ev någon tsk vinäger.
  • Elderberry
    annabellelee skrev 2017-11-30 19:21:22 följande:
    Creme Fraiche- såser är lätta att variera. Att den är syrlig blir gott till det söta i morötter eller rödbetorna. Tex kan man pressa en vitlöksklyfta i och krydda med salt och peppar.

Eller någon matsked tomatpuré, en tsk socker, ett par tsk torkad basilika, salt och peppar. Ev någon tsk vinäger.
    Tack för tipsen! jag får testa lite olika varianter :)
Svar på tråden Recept med dessa ingredienser till hands, hjälp!