• Elderberry

Recept med dessa ingredienser till hands, hjälp!

Ja, jag vet, jag är fantasilös och behöver hjälp. 
    Dessa nedanstående ingredienser/råvaror är vad jag brukar ha hemma/känner mig bekväm med att använda. Om ni hade dessa ingredienser (och vatten, såklart), vad hade ni lagat för mat? Skriv upp vilka ingredienser ni hade använt och gärna hur ni hade lagat till rätten. Om det är någon ingrediens som ni tycker att jag saknar och absolut borde införskaffa så får ni gärna säga det!
    Alla typer av rätter är välkomna! Tack på förhand :)

Ris, quinoa, bovete, havregryn/mathavre.
    Potatis, sötpotatis, morot, palsternacka, persiljerot, majrova, rödbeta, rädisa, jordärtskocka.

Svarta och vita bönor, mungbönor (brukar grodda dem), kikärtor, gröna ärtor, röda linser, puylinser, belugalinser.

Paprika, zucchini, gurka, tomat, vitkål/rödkål/grönkål, broccoli, rucola, avokado, spenat.
    Vitlök, rödlök, gullök, purjolök.

Äpple, apelsin, citron, lime, banan.
    Valnötter, mandlar, solrosfrön, sesamfrön, chiafrön.
    Champinjoner (färska), kantareller (torkade).

Kryddor och annat:
    Salt, svart- och vitpeppar, curry, gurkmeja, kardemumma, spiskummin, cayennepeppar, timjan, oregano, rosmarin, basilika, koriander.
    Ingefära, pepparrot, chili, oliv- och rapsolja, tahini, vitvinsvinäger, äppelcidervinäger, kinesisk/japansk soja, krossade tomater, crème fraîche, gräddfil, grädde, tomatpuré, majonäs, dijonsenap, grönsaksbuljong, vetemjöl, jäst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-30 17:27
    Förtydligande: jag äter vegetarisk kost, kött kommer alltså inte att inhandlas. Låt detta inte avskräcka! Många recept där kött vanligen ingår är ofta goda även utan köttet, jag behöver all inspiration jag kan få :)

• Svar på tråden Recept med dessa ingredienser till hands, hjälp!
  • Bibbidi

Jag hade nog gjort en vegetarisk "köttfärssås" på krossade tomater och linser. Typ såhär

4 PORTIONER
     gul lök
     morot
     selleristjälk
     1 msk smör
     1 msk olivolja
     1 msk tomatpuré
     1 burk körsbärstomater (à 400 g)
     1 dl Torkade röda linser
     3 dl vatten
     1 tsk socker
     1 tsk salt
     svartpeppar
    Gör så här
    1

Finhacka löken, skala och tärna moroten och skär sellerin i tunna skivor. Stek löken mjuk och genomskinlig i smör och olivolja.

2

Tillsätt morot och selleri och stek ytterligare några minuter. Tillsätt tomatpurén och låt fräsa med någon minut. Häll på tomater, linser, vatten, socker och salt.

3

Rör om ordentligt och låt såsen puttra ca 10 min. Smaka av med peppar. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.

4

Lägg en klick smör i pastan och vänd ihop med såsen. Servera med riven parmesan.

www.coop.se/recept--mat/recept/l/linsbolognese/

• Bibbidi

Krossade tomater då istället för körsbärstomater. En burk krossade á 400 gram.

• Tow2Mater

Halva mataffären saknas ju. Införskaffa kött, fisk, ägg, mjölk, ost, etc så kanske du får lättare att tillaga måltider.

• Tow2Mater

Hacka purjo, tomat, paprika och färsk koriander och blanda allt med mosad avocado. Salt, peppar.

Hacka även en inköpt jalapeno och pressa i lite inköpt citron. Servera med nybakade tortillachips till, om du kan baka dem av vetemjöl, jag vet inte. Kanske köp en påse färdiga.

• Elderberry

Tack för tipsen! :) "Köttfärssås" och en röra man kan ha till tortillachips lär definitivt ha användning!
    Alla recept jag hittar på nätet för "hemmagjorda" tortillachips har hittills visat sig vara att dela upp vanliga köpta tortilla, vilket är lite märkligt. Det är ju något jag skulle kunna köpa, men jag tror jag kollar vidare efter recept på det. Om inget annat så får jag väl göra brödet först och sedan tortillachips av dom!

Jag kommer inte att handla in kött, men om det är till någon tröst så kan jag säga att jag var precis lika fantasilös när jag hade kött hemma!

• 98Emelie98

Tycker du bör köpa dig lite pasta, jättelätt att bara göra exempelvis carbonara fast byta ut bacon mot ex svamp. Eller bara tomatbaserad grönsaksgryta till pastan, eller till ris.

Köp lasagneplattor så kan du göra en grönsakslasagne.

• 98Emelie98
    98Emelie98 skrev 2017-11-29 06:43:44 följande:

Tycker du bör köpa dig lite pasta, jättelätt att bara göra exempelvis carbonara fast byta ut bacon mot ex svamp. Eller bara tomatbaserad grönsaksgryta till pastan, eller till ris.

Köp lasagneplattor så kan du göra en grönsakslasagne.

Om du vill ha recept för nåt av det så är det bara att hojta till, brukar dock gå på känslan haha.
  • Tow2Mater
    98Emelie98 skrev 2017-11-29 06:46:10 följande:
    Om du vill ha recept för nåt av det så är det bara att hojta till, brukar dock gå på känslan haha.
    Pasta kan ju TS baka av sitt vetemjöl! :)
  • Elderberry

Anledningen till att jag inte har pasta är för att det har varit min ultimata lat-mat. Pasta + ketchup och jag kunde klara mig. Har fått för mig att jag ska försöka leva utan pasta för att pusha mig själv till andra rätter, men jag antar att lasangeplattor går bra att köpa då och då!

• 98Emelie98
    Tow2Mater skrev 2017-11-29 15:58:19 följande:

Pasta kan ju TS baka av sitt vetemjöl! :)

Stämmer väl i för sig, kanske bara jag som är lat haha
Svar på tråden Recept med dessa ingredienser till hands, hjälp!