Recept med dessa ingredienser till hands, hjälp!
Ja, jag vet, jag är fantasilös och behöver hjälp.
Dessa nedanstående ingredienser/råvaror är vad jag brukar ha hemma/känner mig bekväm med att använda. Om ni hade dessa ingredienser (och vatten, såklart), vad hade ni lagat för mat? Skriv upp vilka ingredienser ni hade använt och gärna hur ni hade lagat till rätten. Om det är någon ingrediens som ni tycker att jag saknar och absolut borde införskaffa så får ni gärna säga det!
Alla typer av rätter är välkomna! Tack på förhand :)
Ris, quinoa, bovete, havregryn/mathavre.
Potatis, sötpotatis, morot, palsternacka, persiljerot, majrova, rödbeta, rädisa, jordärtskocka.
Svarta och vita bönor, mungbönor (brukar grodda dem), kikärtor, gröna ärtor, röda linser, puylinser, belugalinser.
Paprika, zucchini, gurka, tomat, vitkål/rödkål/grönkål, broccoli, rucola, avokado, spenat.
Vitlök, rödlök, gullök, purjolök.
Äpple, apelsin, citron, lime, banan.
Valnötter, mandlar, solrosfrön, sesamfrön, chiafrön.
Champinjoner (färska), kantareller (torkade).
Kryddor och annat:
Salt, svart- och vitpeppar, curry, gurkmeja, kardemumma, spiskummin, cayennepeppar, timjan, oregano, rosmarin, basilika, koriander.
Ingefära, pepparrot, chili, oliv- och rapsolja, tahini, vitvinsvinäger, äppelcidervinäger, kinesisk/japansk soja, krossade tomater, crème fraîche, gräddfil, grädde, tomatpuré, majonäs, dijonsenap, grönsaksbuljong, vetemjöl, jäst.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-30 17:27
Förtydligande: jag äter vegetarisk kost, kött kommer alltså inte att inhandlas. Låt detta inte avskräcka! Många recept där kött vanligen ingår är ofta goda även utan köttet, jag behöver all inspiration jag kan få :)