Anonym (Spelmissbrukare) skrev 2017-11-18 00:32:23 följande:
Här är en spelmissbrukare som nästan har varit nere i botten!
Är tack och lov fri nu men sjukdomen kommer jag leva med hela mitt liv, liksom din sambo också.
Du ska inte lyssna på din sambo förrän han har insett sitt problem. En spelmissbrukare är expert på att ljuga, dölja och komma på lögner. När han inser sitt problem så är man oftast tyvärr i botten. Jag tror knappast han kommer lyssna på dig förrän han har tagit tag i problemet. Jag kan tänka mig att han bara tänker på spel just nu och att han är rastlös/irriterad är nog pga han inte kan få vara själv/ifred.
Det du kan göra är att hota att lämna honom och verkligen mena det om han inte slutar spela. Alltså du ska sluta vara snäll mot honom, det är inga normala summor eller beteende.
Ni 2 ska sitta en hel dag, han ska spärra sig på alla sidor som finns. Är han inte medlem på alla sidor så ska han ändå skicka till dom att han ska spärra sig på livstid.
Han ska också spärra sig på alla smslån som finns
Börja med detta, vill han inte så kommer han inte sluta spela. Hur trovärdig han än är så lita inte på honom.
Jag själv tänkte 1000 gånger att jag måste sluta. Jag somnade med hjärtklappning och hög puls och tänkte att aldrig mer ska jag spela. Jag vaknade kallsvettig och mådde skit. Men nästa dag spelar man ändå, speciellt om man har tillfällen då man är själv och har tillgång till banken.
Jag är på spelmöten varje månad, jag har inga skulder hos kronofogden men nästan alla där har det. Så jag är evigt tacksam att jag slutade i tid, för en spelmissbrukare hamnar tillslut hos kronofogden om man inte slutar. Tyvärr så måste man nästa nå botten först.
Men just att spärra sig själv på alla sidor är första steg.
Hur arg han än är, så hade jag nog skvallrat till din sambos föräldrar eller en god vän. Jag önskade verkligen att mina kompisar gjorde det eller till min dåvarande sambo. Man skäms såklart och känner skam men det kanske hade räddat min ekonomi tidigare, vem vet.
Jag skulle kunna skriva 10 sidor om sjukdomen, olika tecken, förslag m.m. till dig. Har du frågor så får du gärna skriva här!
Jag lider verkligen med dig att han har drabbats av sjukdomen, det är jätte viktigt med stöd och att han känner sig älskad. Men så länge han inte inser problemet eller tänker att han i framtiden ska spela "normalt" så kommer det aldrig att fungera.
Sök på spelmissbruk på youtube eller kolla på lyxäfllan. Vilken väg vill han gå? Vill han vara en bra pappa eller vill han vara pappan som har 0 koll på sina barn medans han snurrar på laptopen och förlorar alla pengar som barnen kunde ha till aktiviteter eller framtiden? Han har bara ett liv och han har kanske bara dig 1 gång hos sig. Vilken väg vill han välja?
Lycka till, jag tänker på er. Jag hade gärna velat hjälpa er och prata med er personligen. Det är en hemskt och äcklig sjukdom!
I början blev jag arg och besviken och ledsen och ville blocka allt så han inte kunde spela. När han grät för någon vecka sen trodde jag verkligen inte att han skulle spela mer. Jag trodde att han insett hur dumt detta verkligen är. Jag kan inte förstå vad som pågår i hans hjärna. Han har aldrig varit intresserad för spel så som stryktipset hästar eller ens vanliga tv spel. Så att han blivit beroende av detta på så kort tid kan jag inte fatta!!
Varför gör man så mot sig själv och andra? :(
I början vilken jag kontrollera allt och spärra osv.. men nu har jag kommit till en punkt då jag vill låta han spela bort allt han har så att han inser vad han gjort! För han lyssnar Inte på mig och det som sårar mig mest att han sa igår att HAN är trött på mig? att han inte har några känslor för mig osv.. jag stod som ett frågetecken då jag inte gjort han något. när jag frågar varför vad är anledningen är han bara tyst. Är detta någon slags försvarsmekanism? Helt jävla idiotisk. som att han inte har något att Komma med så säger han elaka saker istället. När jag säger att jag bryr mig om han och bil hjälpa han svarar han " jag behöver ingen hjälp av dig och du behöver inte bry dig om mig?"
Jag blir knäpp i huvudet då jag inte fattar hur en vuxen människa inte kan fatta vad den gör. Eller fattar man men vill bara vinna tillbaka pengarna För att kunna säga "hah! Jag sa ju att jag skulle vinna"! Han har tom en vän som spelade bort MÅNGA stora summor som han tom pratade med mig om förrut hur dum han är att han håller på osv.. och ändå så börjar han själv med detta. Helt ofattbart.