• Anonym (Planeraren)

Hur la ni upp er föräldrarledighet?

Är lite nyfiken på hur andra valde att lägga upp sin föräldrarledighet, vem var hemma? Hur länge? Byttes ni av? Den som inte var hemma heltid, jobbade den heltid eller var hemma en del också (samtidigt)? Eller jobbade ni deltid och var FL deltid båda två hela tiden? Helt enkelt, hur la såg er FL ut fram tills barnet började på förskolan?

Och varför valde ni att göra som ni gjorde? Vad var nackdelarna och fördelarna? Vad (om något) hade ni gjort/planerat annorlunda om ni skulle göra om det? :)

• Svar på tråden Hur la ni upp er föräldrarledighet?
  • Anonym (fru hanna)

Jag är hemmafru. Min man var ledig två dagar i veckan under de första månaderna.

• fluu

Gud, det känns som ett annat liv så jag minns inte helt tydligt hur vi gjorde. Men vi tog de tre första veckorna ihop, sen var jag ledig tills hon var runt året och sen var maken ledig i sådär en tio månader och jobbade efter det 75% fram till att hon var fyra då han gick upp till typ 90%.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2017-11-14 00:41:11 följande:

Gud, det känns som ett annat liv så jag minns inte helt tydligt hur vi gjorde. Men vi tog de tre första veckorna ihop, sen var jag ledig tills hon var runt året och sen var maken ledig i sådär en tio månader och jobbade efter det 75% fram till att hon var fyra då han gick upp till typ 90%.

Och så tog vi dubbeldagar lite här och var.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LaFontaine

Vi var hemma tillsammans hela första året. Nu jobbar jag heltid ett halvår innan jag går hem på ca 50 % till och med förskolestart innan sommaren.

• sobrio88

Sambon är egenföretagare som inte kan vara från jobbet längre perioder, bara ta ledigt nån dag då och då, och jag slutade på mitt jobb i samband med första barnet för att börja plugga. Första fl tog jag alla dagar förutom dom 60 som är tingade till pappan. Så jag tog hela föräldraledigheten förutom nån vecka när jag jobbade extra.

Nu har vi andra barnet och när det föddes så hade sambon bara nyttjat 6 dagar av sina 60 på den stora. Så då bestämde vi att jag har ensam vårdnad på den lilla tills föräldradagarna är slut för sambon kommer inte hinna används de dryga 50 han har kvar på den stora + att få 90 dagar till på den lilla. Så detta är för barnens skull så vi kan använda alla föräldradagar vi har rätt till så dom inte brinner inne. Så nu andra barnet tar jag hela fl igen men sambon tar halvdagar ibland och kan ta ledigt nåndag i veckan när det inte funkar att jobba p g a vädret.

Jag vet att folk tycker det är ett dåligt upplägg för jämställdhet och det ena och det andra men det är det sättet som funkar för oss. Barnen spenderar mycket tid med sin pappa iaf

• GAndrea

Jag kommer vara hemma tills första barnet är 2 år 9 mån och andra barnet 1 år 4 mån.

Första barnet kom dec 16 och andra barnet är planerat april 2018. Pappan ska då vara hemma april, maj och juni sen har han sin semester i juli. Så då kommer han vara hemma 4 mån.

Vi har delat upp del så här för att jag jobbar oregelbundna arbetstider 30 min hemifrån på ett stort varuhus med arbetstider mellan 05-21. Där min vanligaste arbetstid är 10 timmar. Vilket betyder att jag är hemifrån minst 11 timmar med bilkörningen. Han går 5 min till jobbet och jobbar alltid 7-15.

Så för oss är det bättre att jag är hemma på heltid och han jobbar. Skiter i pengarna utan det är tiden hemma som spelar roll för oss.

• GAndrea
    GAndrea skrev 2017-11-14 07:59:29 följande:

Jag kommer vara hemma tills första barnet är 2 år 9 mån och andra barnet 1 år 4 mån.

Första barnet kom dec 16 och andra barnet är planerat april 2018. Pappan ska då vara hemma april, maj och juni sen har han sin semester i juli. Så då kommer han vara hemma 4 mån.

Vi har delat upp del så här för att jag jobbar oregelbundna arbetstider 30 min hemifrån på ett stort varuhus med arbetstider mellan 05-21. Där min vanligaste arbetstid är 10 timmar. Vilket betyder att jag är hemifrån minst 11 timmar med bilkörningen. Han går 5 min till jobbet och jobbar alltid 7-15.

Så för oss är det bättre att jag är hemma på heltid och han jobbar. Skiter i pengarna utan det är tiden hemma som spelar roll för oss.

Vi kommer alltså skola i båda två i augusti 2019 är tanken just nu.
  • trast1

Barn 1: jag (mamma) var hemma 14 månader, sedan pappan i 9 månader (varav 2 mån sommarlov). Under första sommaren var vi hemma både jag och pappan då han är lärare och hade sommarlov.Jag tog inskolningen på förskola under 2-3 veckor. 

Barn 2: 
    jag (mamma) var hemma 12 månader, sedan pappan i först 5 månader  och sedan 3 månader (varav 2 mån sommarlov). Under första sommaren var vi hemma både jag och pappan då han är lärare och hade sommarlov. Mellan pappans två omgångar var hon på förskola ca halvtid under en månad för att vi fick plats på den förskolan vi ville ha och behövde börja nyttja platsen. Det var inte optimalt men blev hyfsat i slutändan.

Med barn 1 gjorde vi av med nästan alla föräldradagar under själva föräldraledigheten. Det visade sig ju vara osmart eftersom det kom många tillfällen senare då det varit bra att kunna ta f-ledigt. Så med barn 2 snålade vi på dagar och hade många kvar att nyttja vid planeringsdagar, förlängd semester och liknande. Det önskar jag att vi hade förstått med barn 1. Förvisso kom ju 2:ans dagar även 1:an tillgodo eftersom han fick k´ju också vara hemma på hennes dagar. men det hade varit fint att ha några för honom också innan hon föddes.

• Anonym (CBA)

Jag och min man delade lika. Första månaden hemma tillsammans. Sen jag hemma 8 månader till, sen han 8 månader, en månad tillsammans igen, jag hemma 3 månader och maken sen 3 månader till. Dottern började förskola vid 2 års ålder.

Detta var toppen för oss. Vi älskade att vara föräldralediga, och båda ville vara hemma så mycket som möjligt. En underbar tid!

• Anonym (Planeraren)

Tack för alla svar! Är intressant att höra hur andra har gjort. Är ju lite av en djungel gällande olika sätt att göra det på och att läsa om era sätt ger lite bättre inblick och förslag som vi kanske inte har tänkt på :)

Ytterligare en fråga, många pratar ju ofta om att försöka spara dagar för att ta ut vid lov, jul ifall det behövs och andra speciella tillfällen. Har ni gjort det? Hur många dagar försökte ni spara isåfall?

• Anotherone
    Anonym (Planeraren) skrev 2017-11-14 21:51:38 följande:

Tack för alla svar! Är intressant att höra hur andra har gjort. Är ju lite av en djungel gällande olika sätt att göra det på och att läsa om era sätt ger lite bättre inblick och förslag som vi kanske inte har tänkt på :)

Ytterligare en fråga, många pratar ju ofta om att försöka spara dagar för att ta ut vid lov, jul ifall det behövs och andra speciella tillfällen. Har ni gjort det? Hur många dagar försökte ni spara isåfall?

Vi sparade dagar för glatta livet

Att vi kunde göra det hänger givetvis ihop med att jag jobbade deltid så att jag fick in pengar den vägen istället. Jag tycker i och för sig inte att man gjorde av med så mycket pengar, det var rätt lätt att tänka till och vara ekonomisk.

Men att ha dagar kvar är superviktigt om man tänker sig att vara ledig på tex loven. För efter att barnet blivit 18 mån är rätten till ledighet kopplad till att du har dagar kvar att ta ut.

En arbetsgivare kan självklart ge ledigt ändå men man har ingen laglig rätt.
  • Anotherone

Och hur många dagar?

När vi skolade in på förskolan hade vi drygt 100 SGI-dagar kvar plus en del lägstanivå.

• Anonym (K)

Vi har inte sparat särskilt många dagar faktiskt. Efter att stora skolats in när han var 13 månader hade vi lite mindre än hälften av dagarna kvar men många av dem använde vi när pappan var fl samtidigt som jag och vi reste i fem månader. Efter det har vi typ 30 dagar kvar och han är 4,5 år nu. När lilla skolas in kommer han vara 2 år och 3 månader och då kommer vi ha typ 50 dagar kvar. Jag är lärare så vi har inget behov av att spara dagar till just lov för att slippa ha barnen på förskola/fritids under den tiden. Min man jobbar till sjöss och är hemma halva tiden och då räcker det egentligen med hans semester för att få en längre ledig period tillsammans med resten av familjen. Vi har ju som sagt lite speciella yrken men har man ett vanligt jobb där man jobbar mån-fre 9-17 med fem veckors semester är det bra att spara dagar till lov och liknande.
  • elyse

Med första barnet var jag hemma i 11 månader och han i fyra.

Nu med andra barnet var vi lediga tillsammans i tre månader. Jag är nu hemma till april (Då jobbar jag 75%) och sedan blir det förmodligen så att pappan är hemma till augusti. Men jag kommer ha semester i 5-6 veckor i sommar och sedan skolar jag in på förskolan i augusti. Pappan jobbar heltid och jag har jobbat 80-90%. Nu tänkte jag börja på 75% och jag tror att det kommer att fungera bra. Kommer som mest att jobba 90% medan barnen är små.

• LittleSunshine84

Ta så lite dagar ni har råd med! Spara lägstanivå-dagar tills inskolningen på dagis. För dom får du ta ut när du skolar in, det får du inte med SGI-dagar. :)

Jag var hemma 1 år med sonen. Pappan pluggade och kunde plugga hemifrån mkt så vi har haft med hjälp och sällskap ändå :)

• sobrio88

Som det är nu så har vi totalt 60 dagar kvar på den äldsta på 2.5 år (kommer inte röra dom nu på ett tag) och så kommer jag ha 263 dagar kvar efter fl. Jag ska börja plugga efter fl så jag ska försöka nyttja dagarna så barnen får så långa lov som möjligt på sommaren men att jag ändå kommer så nära de 96 dagarna som möjligt när yngsta blir 4 år. Då kommer vi ha nästan 160 dagar sparade när barnen blir lite äldre
  • Anonym (Lagom)

Vi valde att vara hemma tillsammans utan ersättning första 6 månaderna, jag fortsatte jobba mina helger (1 per månad) sen började vi bägge jobba halvtid, löstes av hemma på lunchen. Jag jobbade förmiddagar då det är mest att göra på mitt jobb, och han jobbade eftermiddagar när de har som mest att göra på hans.

Jag ammade bara i 6 månader.

När dottern var 16 månader skolade vi in på förskola och hon gick 3 h, 3 dagar i veckan, på så sätt jobbade vi bägge 75 % med lite mixtrande med arbetstider och lite jobb hemifrån.

Vi ville ha lika mycket tid med dottern och tillsammans uppleva olika stadier, inte uppleva olika delar av hennes liv. Samtidigt ville vi inte att någon av oss skulle tappa mycket tid på jobbet. Vi ville heller inte ramla i fällan där den som är fl först får ta mest ansvar hemma även senare.

Idag går dottern 15 h per vecka (lediga måndagar och fredagar) jag jobbar 80 % och sambon 75 %.

Svar på tråden Hur la ni upp er föräldrarledighet?