• trast1

Hur la ni upp er föräldrarledighet?

Barn 1: jag (mamma) var hemma 14 månader, sedan pappan i 9 månader (varav 2 mån sommarlov). Under första sommaren var vi hemma både jag och pappan då han är lärare och hade sommarlov.Jag tog inskolningen på förskola under 2-3 veckor. 

Barn 2: 
    jag (mamma) var hemma 12 månader, sedan pappan i först 5 månader  och sedan 3 månader (varav 2 mån sommarlov). Under första sommaren var vi hemma både jag och pappan då han är lärare och hade sommarlov. Mellan pappans två omgångar var hon på förskola ca halvtid under en månad för att vi fick plats på den förskolan vi ville ha och behövde börja nyttja platsen. Det var inte optimalt men blev hyfsat i slutändan.

Med barn 1 gjorde vi av med nästan alla föräldradagar under själva föräldraledigheten. Det visade sig ju vara osmart eftersom det kom många tillfällen senare då det varit bra att kunna ta f-ledigt. Så med barn 2 snålade vi på dagar och hade många kvar att nyttja vid planeringsdagar, förlängd semester och liknande. Det önskar jag att vi hade förstått med barn 1. Förvisso kom ju 2:ans dagar även 1:an tillgodo eftersom han fick k´ju också vara hemma på hennes dagar. men det hade varit fint att ha några för honom också innan hon föddes.

Svar på tråden Hur la ni upp er föräldrarledighet?