• sobrio88

Hur la ni upp er föräldrarledighet?

Sambon är egenföretagare som inte kan vara från jobbet längre perioder, bara ta ledigt nån dag då och då, och jag slutade på mitt jobb i samband med första barnet för att börja plugga. Första fl tog jag alla dagar förutom dom 60 som är tingade till pappan. Så jag tog hela föräldraledigheten förutom nån vecka när jag jobbade extra.

Nu har vi andra barnet och när det föddes så hade sambon bara nyttjat 6 dagar av sina 60 på den stora. Så då bestämde vi att jag har ensam vårdnad på den lilla tills föräldradagarna är slut för sambon kommer inte hinna används de dryga 50 han har kvar på den stora + att få 90 dagar till på den lilla. Så detta är för barnens skull så vi kan använda alla föräldradagar vi har rätt till så dom inte brinner inne. Så nu andra barnet tar jag hela fl igen men sambon tar halvdagar ibland och kan ta ledigt nåndag i veckan när det inte funkar att jobba p g a vädret.

Jag vet att folk tycker det är ett dåligt upplägg för jämställdhet och det ena och det andra men det är det sättet som funkar för oss. Barnen spenderar mycket tid med sin pappa iaf

• sobrio88
    Anonym (Planeraren) skrev 2017-11-14 21:51:38 följande:

Tack för alla svar! Är intressant att höra hur andra har gjort. Är ju lite av en djungel gällande olika sätt att göra det på och att läsa om era sätt ger lite bättre inblick och förslag som vi kanske inte har tänkt på :)

Ytterligare en fråga, många pratar ju ofta om att försöka spara dagar för att ta ut vid lov, jul ifall det behövs och andra speciella tillfällen. Har ni gjort det? Hur många dagar försökte ni spara isåfall?

Som det är nu så har vi totalt 60 dagar kvar på den äldsta på 2.5 år (kommer inte röra dom nu på ett tag) och så kommer jag ha 263 dagar kvar efter fl. Jag ska börja plugga efter fl så jag ska försöka nyttja dagarna så barnen får så långa lov som möjligt på sommaren men att jag ändå kommer så nära de 96 dagarna som möjligt när yngsta blir 4 år. Då kommer vi ha nästan 160 dagar sparade när barnen blir lite äldre
Svar på tråden Hur la ni upp er föräldrarledighet?