• Anonym (Va?)

Religösa! Liv efter döden?

Ni som har en stark tro, tror ni på liv efter döden?

• Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-05-13 23:31:49 följande:
    Ännu en gång du inte har läst bibeln, när dom två tornen rasade förstår du väl?
    Så då tror du på gamla testamentet alltså, eller?

Så hur ser du då på Abrahams och Jeftas offer?
  • oanonym
    Johan H skrev 2018-05-13 23:52:58 följande:

Självklar tror jag på bibelns ord om ett liv efter döden vilket är huvudmålet med vår tro. Att en dag få möta vår frälsare Jesus Kristus. Därför Jesus uppmanade oss kristna att försöka leva ett andligt liv och förbereda oss inför vad som komma skall. Varför tror jag? De är för att jag dels har haft nära döden upplevelse och dagligen känner jag guds kärlek genom den heliga anden när jag ber. Jesus förklarade att vi kristna skall få en hjälpare(heliga anden) för att bemöta dagens problem och för att vi skall känna guds närvaro, kärlek och frid. Jag har haft vad vi kallar profetiska drömmar om Jesus återkomst och upplevt mirakel om helande blivit av med en sjukdom sett nära och kära blivit botade. Man kan kort och gott säga att Jesus är verklig i mitt liv. Han visat mig konkret på olika plan att de finns en mening med livet och ett liv efter döden.

Som bibeln säger ni ämnade att leva ett andligt liv i gemenskap med varandra och bli likt herren. Sträva efter de himmelska livet de jordiska skall en gång förgås.

Ja, Jesus jobbar på ett väldigt konstigt vis. Han bevisar sig väldigt geografiskt kan man säga.

Och oftast genom känslor, inte genom riktiga bevis och belägg. Det vanligaste är dock att Jesus inte visar sig öht, utan han låter föräldrarna förklara för sina barn att han finns. Hot om helvetet kan där vara ett hjälp på traven.

Det finns flera religioner som bevisas vara sann med samma metod. Till och med motsatta religiösa påståenden kan båda vara sanna, tydligen.
  • Johan H
    oanonym skrev 2018-05-14 12:12:50 följande:
    Ja, Jesus jobbar på ett väldigt konstigt vis. Han bevisar sig väldigt geografiskt kan man säga.

Och oftast genom känslor, inte genom riktiga bevis och belägg. Det vanligaste är dock att Jesus inte visar sig öht, utan han låter föräldrarna förklara för sina barn att han finns. Hot om helvetet kan där vara ett hjälp på traven.

Det finns flera religioner som bevisas vara sann med samma metod. Till och med motsatta religiösa påståenden kan båda vara sanna, tydligen.
    Och du vet vad jag sett och upplevt. Heter du Johan?
  • oanonym
    Johan H skrev 2018-05-15 02:10:18 följande:

Och du vet vad jag sett och upplevt. Heter du Johan?

Jag heter inte Johan, och jag tror inte jag påstått att jag vet vad du sett och upplevt.

Men för att vända på steken; alla människor som påstår sig sett något eller upplevt något, är deras upplevelser sanna?

Har tusentals människor blivit bortförd av aliens?

Har många människor sett Bigfoot, Loch Ness-monstret?

Har miljontals människor sett spöken?

Fungerar bön inom många olika religioner?

Finns det många olika gudar?

Allt detta har folk sett och upplevt. Vissa saker går emot det du tror, d.v.s. det KAN inte vara sant om din tro är sann. Men enligt dig ska man alltså tro på folks känslor och upplevelser?

Eller gäller det bara inom din tro?
  • gabi1969

Det finns mycket vi människor inte förstår. Finns gud? Varför är det så mycket hat? Varför ger gud oss en fri vilja om vi med den förintar guds skapelse? Är satan starkare än gud. Älskar gud oss? Om man tror kan man bli lurad till vad som helst. Det är sunt att ifråga sätta?

Jag påstår inte att gud inte finns. Jag är bara undvarande varför vi människor är som vi är och varför vi är så hatiska mot varandra?

Jag vet att jag har haft känslan av andar spöken eller vad det nu har varit. Vad är det enligt religionen? Det finns människor som påstår att gud talat till dem. Varför är det mer trovärdigt. Hur ser en troende på detta?

• Vik945
    gabi1969 skrev 2018-05-15 16:41:44 följande:

Det finns mycket vi människor inte förstår. Finns gud? Varför är det så mycket hat? Varför ger gud oss en fri vilja om vi med den förintar guds skapelse? Är satan starkare än gud. Älskar gud oss? Om man tror kan man bli lurad till vad som helst. Det är sunt att ifråga sätta?

Jag påstår inte att gud inte finns. Jag är bara undvarande varför vi människor är som vi är och varför vi är så hatiska mot varandra?

Jag vet att jag har haft känslan av andar spöken eller vad det nu har varit. Vad är det enligt religionen? Det finns människor som påstår att gud talat till dem. Varför är det mer trovärdigt. Hur ser en troende på detta?

Har vi fri vilja eller är allt orsaksbundet?
    När du stiger upp på morgonen och trycker snooze, hade du då möjligheten att faktiskt gå upp utan snooze eller var det en illusion? Kanske hade du bara den viljestyrka du hade och inget mer?

Kanske har din hjärnkemi redan bestämt innan du gör ett val?
  • Don3

Finns gud?

Då det saknas bevis för att en gud finns så är svaret att det troligen inte finns någon gud och ytterst otroligt att just din gud finns.

Varför är det så mycket hat?

Att vara skeptisk och misstro okända har gynnat de flesta arter i många tusen år och är därför troligen vårat standard läge.

Varför ger gud oss en fri vilja om vi med den förintar guds skapelse?

Det är theisten som får svara på varför just dennas gud har detta udda beteende.

Är satan starkare än gud. Älskar gud oss?

Du får specificera vilken av tusen gudar och satar du menar men generellt så tycker jag att om någon gud och satan finns är det satan som är starkare.

Om gud finns så älskar han så klart inte oss då han låter oskyldiga troende uppleva ytterst plågsamma sätt att dö medans områden som inte tror på han oftast inte har några större problem alls.

Om man tror kan man bli lurad till vad som helst. Det är sunt att ifråga sätta?

Helt rätt, ifråga sätt det är vägen framåt.

Vetenskapen vill att du hittar fel för att göra den bättre. Religon förbjuder dig att leta fel för den påstår den är felfri och inte ska ifrågasättas.
  • oanonym

Vet ej hur troende ser på detta, men jag ser det som lika (lite) trovärdigt att gud pratar med någon som att andar och spöken finns.

Om Gud älskar oss eller inte vet jag inte heller, men inte mycket tyder på det. I alla fall inte enligt min definition av att älska. Gud kan ju naturligtvis älska oss i smyg, utan att bevisa sin existens. Men vad ska jag göra med den infon?
  • Vik945
    TwoThousand skrev 2018-05-21 21:22:28 följande:

Om varenda människa i landet fick ta del av meningen med livet skulle det bli krig i världen när människor vill befria sig från deras slaveri!

Mening är subjektivt.
    Vi kommer alla dö. Det dör ungefär 150 000 personer per dag. Några av dessa icke troende, några av dessa troende. Vad får dig att tro att gud bryr sig om just dig och vad du gör? 
    Det låter ganska narcissistiskt.
    Hela din identitet verkar ju vara baserad kring din tro. 
    Du använder din tro för att godhetssignalera och hävda dig moraliskt överlägsen.
    Om det finns en gud tror jag inte han ser speciellt positivt på detta?
    Det finns visdom i de kristna sagoberättelserna, visdom från människan genom historien. Visdom om fungerande värderingar m.m.
    Problemet är att du tar dessa sagor bokstavligt när de kanske ska tolkas symboliskt?
    Kanske är du egentligen mycket osäker på din tro och som en undermedveten försvarsmekanism försöker du förstärka din tro genom att dag in och dag ut lura dig själv med en falsk övertygelse som du visar upp här i tråden till exempel?
  • Attraktiv

Det finns goda krafter, det finns onda krafter.

Vi har en fri vilja och kan således välja att ta till oss de goda eller de onda krafterna. Om alla hade valt att ta till sig de goda krafterna skulle vi inte haft någon ondska. Det kan ske sorgligheter men det skulle, i sådana fall, inte ligga någon ondska bakom.

Vad jag vill komma till är att det kan finnas en god Gud trots all ondska som finns omkring oss.

Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?