Inlägg från: Vik945 |Visa alla inlägg
  • Vik945

Religösa! Liv efter döden?

TwoThousand skrev 2018-05-11 20:00:36 följande:

Människor vill inte riskera sin personliga relation med Gud och riskera att förnekas tillträdde till himmelriket för det är något hemskt.

Oj läste några av dina inlägg och om du inte är ett troll så har du ju fullständigt spårat ur?

Godhetssignalering och hävda sig speciell är inte direkt någon dygd heller.
  • Vik945
    TwoThousand skrev 2018-05-13 23:01:04 följande:
    Du är som vanligt helt vänd från verkligheten, förstår du inte att man har andra saker att göra istället för att tillrättavisa er hela tiden?
    Haha, komiker?
  • Vik945
    gabi1969 skrev 2018-05-15 16:41:44 följande:

Det finns mycket vi människor inte förstår. Finns gud? Varför är det så mycket hat? Varför ger gud oss en fri vilja om vi med den förintar guds skapelse? Är satan starkare än gud. Älskar gud oss? Om man tror kan man bli lurad till vad som helst. Det är sunt att ifråga sätta?

Jag påstår inte att gud inte finns. Jag är bara undvarande varför vi människor är som vi är och varför vi är så hatiska mot varandra?

Jag vet att jag har haft känslan av andar spöken eller vad det nu har varit. Vad är det enligt religionen? Det finns människor som påstår att gud talat till dem. Varför är det mer trovärdigt. Hur ser en troende på detta?

Har vi fri vilja eller är allt orsaksbundet?
    När du stiger upp på morgonen och trycker snooze, hade du då möjligheten att faktiskt gå upp utan snooze eller var det en illusion? Kanske hade du bara den viljestyrka du hade och inget mer?

Kanske har din hjärnkemi redan bestämt innan du gör ett val?
  • Vik945
    TwoThousand skrev 2018-05-21 21:22:28 följande:

Om varenda människa i landet fick ta del av meningen med livet skulle det bli krig i världen när människor vill befria sig från deras slaveri!

Mening är subjektivt.
    Vi kommer alla dö. Det dör ungefär 150 000 personer per dag. Några av dessa icke troende, några av dessa troende. Vad får dig att tro att gud bryr sig om just dig och vad du gör? 
    Det låter ganska narcissistiskt.
    Hela din identitet verkar ju vara baserad kring din tro. 
    Du använder din tro för att godhetssignalera och hävda dig moraliskt överlägsen.
    Om det finns en gud tror jag inte han ser speciellt positivt på detta?
    Det finns visdom i de kristna sagoberättelserna, visdom från människan genom historien. Visdom om fungerande värderingar m.m.
    Problemet är att du tar dessa sagor bokstavligt när de kanske ska tolkas symboliskt?
    Kanske är du egentligen mycket osäker på din tro och som en undermedveten försvarsmekanism försöker du förstärka din tro genom att dag in och dag ut lura dig själv med en falsk övertygelse som du visar upp här i tråden till exempel?
  • Vik945
    Attraktiv skrev 2018-05-23 00:08:18 följande:

Det finns goda krafter, det finns onda krafter.

Vi har en fri vilja och kan således välja att ta till oss de goda eller de onda krafterna. Om alla hade valt att ta till sig de goda krafterna skulle vi inte haft någon ondska. Det kan ske sorgligheter men det skulle, i sådana fall, inte ligga någon ondska bakom.

Vad jag vill komma till är att det kan finnas en god Gud trots all ondska som finns omkring oss.

Tror du att ondskan är ett andligt väsen och inte något som finns i människans natur i det undermedvetna? 

?One does not become enlightened by imagining figures of light, but by making the darkness conscious.?
  • Vik945
    TwoThousand skrev 2018-05-23 16:32:28 följande:

Tror folk bara på det dom kan se med ögonen hur ska dom då kunna tro på det som inte går att se med ögonen!

Många är öppen för möjligheten att det finns något utanför det vi kan upptäcka med våra sinnen.

Det kallas tro av en anledning, du försöker ju övertyga dig själv och andra om att du vet.
  • Vik945
    TwoThousand skrev 2018-05-23 20:56:06 följande:

Människor som tror utan att fått se något!

Själen stannar kvar en stund i kroppen efter att döden skett och den döde kan höra och se allt som sker runt omkring!

Du skulle bli förvånad över vad vi känner till om det här ämnet.

Ja, det är väl så man definerar religös tro?
    TwoThousand skrev 2018-05-23 21:16:46 följande:

Sitter talar med grannen han har varit död i en hel vecka nu.

Kanske dags att uppsöka vård, haha? ;)

• Vik945
    TwoThousand skrev 2018-05-31 13:18:28 följande:

Hela omgivningen omgiven av himmelska änglar tror du inte träffat andligt folkslag tidigare vi brukade kallas Guds barn förr i tiden.

Är det gud som har sagt till dig att du ska skryta om din relation till gud på familjeliv-forum och hävda dig överlägsen? Har gud berättat att du minsann är speciell?
    Behöver gud dig på familjeliv-forum för att förklara till andra hur speciell du faktiskt är, och hur du kan tala med döda?
  • Vik945
    TwoThousand skrev 2018-05-31 22:45:14 följande:
    Kanske skulle du blivit rädd för det okända ifall du såg något!
    "Är det gud som har sagt till dig att du ska skryta om din relation till gud på familjeliv-forum och hävda dig överlägsen? Har gud berättat att du minsann är speciell?
    Behöver gud dig på familjeliv-forum för att förklara till andra hur speciell du faktiskt är, och hur du kan tala med döda?"
  • Vik945
    oanonym skrev 2018-05-31 20:33:03 följande:
    Eller är det så att man tappar sin moraliska kompass när man blir troende? Det Gud säger blir gott, oavsett vad det är? I så fall hoppas jag inte jag blir troende.
    Detta exempel kom upp i huvudet... I en annan del av dokumentären stod de vid en begravning av soldater med skyltar som "Thank god for dead soldiers", har du sett den? "The most hated family in America"

">

Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?