• FruFalk

Träna

Hej, jag brukar i vanliga fall träna 3g/v med roddmaskin, men nu när jag vet att jag är gravid är jag livrädd över att skada knodden i magen o få missfall! ???? Har läst att träning är bra, på en lägre intensiv nivå (har hund så vi är ute o går varje dag)....

Hur gör ni? (jag är i V4+3d)

• Svar på tråden Träna
  • Krusbärskompott

Första trimestern kan du träna i princip som vanligt. Rodd är inga som helst problem!

Personligen var jag orimligt trött och flåsig en period o hade svårt att köra cardio som vanligt. Känn efter. Tar det emot så är det kanske inte läge att pressa på.

Dykning med tuber kan vara farligt och ska undvikas och aktiviteter med hög risk för fall eller tex spark mot magen ska man fundera över om man behöver dra ner på.

• MaTery
    FruFalk skrev 2017-11-09 22:03:33 följande:

Hej, jag brukar i vanliga fall träna 3g/v med roddmaskin, men nu när jag vet att jag är gravid är jag livrädd över att skada knodden i magen o få missfall! ???? Har läst att träning är bra, på en lägre intensiv nivå (har hund så vi är ute o går varje dag)....

Hur gör ni? (jag är i V4+3d)

Jag brukar träna som vanligt. Leder pass själv och sist höll jag mina pass fram till v.30. Vissa övningar funkade ju inte men många. Tänk på att knipa bara och lyssna till kroppen så känner du dina gränser. Man ska ju inte börja på något nytt men man kan alltid fortsätta med det man redan höll på med:),
  • FruFalk
    MaTery skrev 2017-11-09 22:19:15 följande:

Jag brukar träna som vanligt. Leder pass själv och sist höll jag mina pass fram till v.30. Vissa övningar funkade ju inte men många. Tänk på att knipa bara och lyssna till kroppen så känner du dina gränser. Man ska ju inte börja på något nytt men man kan alltid fortsätta med det man redan höll på med:),

Knipa??? Varför/hur då?
  • MaTery
    FruFalk skrev 2017-11-10 21:06:20 följande:
    Knipa??? Varför/hur då?
    Är det första barnet du väntar? Ja men då har du inte fått höra läxan om knipet ännu:)! Det kommer. Det är att man tränar på att dra ihop bäckenmusklerna. Det får man lära sig efter man fött:). Ungefär som att man kniper av strålen när man kissar. Kanske inte behövs ännu om du väntar första. :)
  • Anotherone

Eftersom du redan tränar är det bara att köra på! Rekommendationen är väl annars att inte dra igång och börja träna hårt just när man blir gravid om man inte gjort det innan. Men kör din vanliga träning och modifiera intensiteten utifrån graviditeten.

Själv tränade jag 3-4 ggr vecka så gott som hela tiden med avbrott några veckor i början när tröttheten var som värst. Men jag vet att jag var på mitt sista spinning-pass nån vecka före bf och var på gymmet även efter bf. Såklart att jag inte kunde göra exakt de övningar som jag brukade göra innan och definitivt inte med samma belastning. Men lite lätt kondition och övningar för rygg, axlar, rumpa och ben ingick i min rutin.

• FruFalk
    MaTery skrev 2017-11-10 22:14:13 följande:

Är det första barnet du väntar? Ja men då har du inte fått höra läxan om knipet ännu:)! Det kommer. Det är att man tränar på att dra ihop bäckenmusklerna. Det får man lära sig efter man fött:). Ungefär som att man kniper av strålen när man kissar. Kanske inte behövs ännu om du väntar första. :)

Jaha! ???? Det är mitt första barn ja ???? Tack för tips!! ????
  • FruFalk
    FruFalk skrev 2017-11-11 08:29:31 följande:

Jaha! ???? Det är mitt första barn ja ???? Tack för tips!! ????

Frågetecken = smily
Svar på tråden Träna