• Jessy01

TSH 6,2!!

Hej! En fråga från en desperat!

Mitt TSH låg idag på 6,2. Ska göra ett FET om 1 och en halv vecka. Höjde min levaxindos till 75 mkrg idag från 50 mikrogram. Men kan det sänkas så fort...har bara en i frysen och sista vi gör. Någon som vet? Varit i samna situation? Tar Letrozole vet inte om den medicinen inverkar. Ska inte prata m läkare förräns nästa vecka så känner mig despeeat på info. Tack på förhand! Kram till alla <3

• Svar på tråden TSH 6,2!!
  • Ellkaramell
    UndrandeSökare skrev 2018-01-18 15:05:30 följande:

Tsh ska vara max 1.0 i fertilitetssammanhang.

Har man för högt tsh så bli man inte gravid.

Tyvärr tycks ju inte läkare hålla med dig (eller jo, två läkare i hela Sverige varav den ena flerfaldigt prickad för diverse felaktiga behandlingar). Med tanke på hur omöjligt det är att hitta läkare som tillämpar dessa gränsvärden, börjar jag undra om de bara är myter som sprids på familjeliv :)
  • Anonym (TSH)

Nya studier visar att TSH inte spelar någon roll så länge det inte överstiger 4.

Detta är riktlinjer som Carlanderska har. Över 4 vill de helst inte göra IVF eller frysåterföring på.

Jag skulle dock inte chansa utan vill ha ner mitt

• Ellkaramell
    Anonym (TSH) skrev 2018-01-18 18:13:53 följande:

Nya studier visar att TSH inte spelar någon roll så länge det inte överstiger 4.

Detta är riktlinjer som Carlanderska har. Över 4 vill de helst inte göra IVF eller frysåterföring på.

Jag skulle dock inte chansa utan vill ha ner mitt

Intressant! Jag har 4.7 (orkar inte kolla exakt, men ungefär så). Vill inte heller chansa, men tyvärr är det inte jag utan läkaren som bestämmer har jag märkt ;)
  • UndrandeSökare

Man kan kolla upp sina sköldkörtelnivåer själv, via www.werlabs.se det har jag gjort. (Tsh, T3, T4 man kan även kolla antikropparna TPO och Trak). Använder man rabattkoden LCHF så blir det billigare.

• Anonym (TSH)

Jaså! Har du Levaxin nu? De bör ge dig annars. Över 4 bör man absolut ha. På Carlanderska var de dock ok med att sätta igång m ett TSH på 6,2. Iallafall ena läkaren andra ville att det skulle ner till 4 då nya rön.

• Ellkaramell
    UndrandeSökare skrev 2018-01-18 19:01:31 följande:

Man kan kolla upp sina sköldkörtelnivåer själv, via www.werlabs.se det har jag gjort. (Tsh, T3, T4 man kan även kolla antikropparna TPO och Trak). Använder man rabattkoden LCHF så blir det billigare.

Jo, det kan man ju. Men problemet för mig är inte att få någon läkare att vilja ta prover, det har alla velat göra, problemet är att få dem att behandla. :)
  • Ellkaramell
    Anonym (TSH) skrev 2018-01-18 19:19:26 följande:

Jaså! Har du Levaxin nu? De bör ge dig annars. Över 4 bör man absolut ha. På Carlanderska var de dock ok med att sätta igång m ett TSH på 6,2. Iallafall ena läkaren andra ville att det skulle ner till 4 då nya rön.

Nej, jag har inte Levaxin. Min läkare tyckte inte att man skulle behandla med Levaxin förrän TSH är omkring 6, gärna 10. Har även sökt andra läkare via vc som säger samma sak. Intressant att läkare även vid Carlanderska är villiga att starta IVF på 6.2! När man läser trådar på familjeliv låter det som att "allas" läkare tycker att TSH ska vara under 2.5 eller till och med 1.0, men det verkar inte stämma med verkligheten.
  • Anonym (TSH)

Jo 2,5 var nog allmänt vedertaget i Sverige hos fert. läkare men nytt sedan november -17 så höjningen av TSH är ganska nytt. Ja de borde ge dig 25 mikrogram. Privatläkare? Ge dig inte hoppa runt är mitt bästa råd

• Ellkaramell
    Anonym (TSH) skrev 2018-01-18 19:43:11 följande:

Jo 2,5 var nog allmänt vedertaget i Sverige hos fert. läkare men nytt sedan november -17 så höjningen av TSH är ganska nytt. Ja de borde ge dig 25 mikrogram. Privatläkare? Ge dig inte hoppa runt är mitt bästa råd

Ja jag läste att det kom nån ny rekommendation då... men jag pratade med min fertilitetsläkare redan i oktober-17 och han sa att det inte stämmer med 2.5, att det är myter som sprids på nätforum typ. Men jag vet inte jag, det står ju 2.5 på diverse bra källor också. Hans ord var att det skrivs av läkare som har fallit för patienternas påtryckningar. Jag har sökt till 2 privatläkare och 2 inom landstinget. Det börjar kännas hopplöst, men tack för pepp!
Svar på tråden TSH 6,2!!