• Jessy01

TSH 6,2!!

Hej! En fråga från en desperat!

Mitt TSH låg idag på 6,2. Ska göra ett FET om 1 och en halv vecka. Höjde min levaxindos till 75 mkrg idag från 50 mikrogram. Men kan det sänkas så fort...har bara en i frysen och sista vi gör. Någon som vet? Varit i samna situation? Tar Letrozole vet inte om den medicinen inverkar. Ska inte prata m läkare förräns nästa vecka så känner mig despeeat på info. Tack på förhand! Kram till alla <3

• Svar på tråden TSH 6,2!!
  • Pimpinellan
    Anonym (Johanna) skrev 2017-11-08 22:41:36 följande:
    Haha ja jag vet inte hur gammal tråden var, den kom upp via googling. Ville kolla om fler hade erfarenheter av tsh hos CvL. Deras gräns nu är 4.0...! Känns ännu mer sinnessjukt nu när jag förstår att de till och med ÖKAT gränsen. Verkligen tvärtemot allt jag läser. Ja, jag får leta efter privat gyn. Känns så svårt att hitta någon som ställer upp på att behandla bara, har ju fått nobben flera gånger nu med mitt 3,76 + tpo-ak. Oerhört märkligt. Tack för svar! :)
    Men jag fattar verkligen inte! Dom som ska vara så bra. Finns ju massvis med läkare och kliniker som har lägre värde. T.o.m vanliga V.c kör med lägre värde om man har symptom på för högt värde- fast man ligger inom gränsen. Alla storstäder har ju många privata. Du råkar inte bo nära Jönköping? Eller Borås? Fast han Blomqvist kanske inte jobbar längre, jag vet inte. Så trist när man kämpar i motvind! Infertilitet i sig är ju motvind och så ska man kämpa med alla detaljer och tjafs ovanpå det. Mot läkare dessutom!
  • Bli3ifamiljen
    Pimpinellan skrev 2017-11-07 22:27:29 följande:
    Ja, i fertilitets och IVF-världen är det på tok för högt. Gränsen i Sverige går numer vid 2,5. För övriga kroppsliga bekymmer går gränsen vid 4,0 så för högt även där.
    När de gjorde utredning på oss var mitt värde TSH-värde 3,66, men läkarna har inte sagt något om det. För de verkar det vara normalt. Jag har dock funderat en del på det.
  • Pimpinellan
    Bli3ifamiljen skrev 2017-11-09 20:28:02 följande:
    När de gjorde utredning på oss var mitt värde TSH-värde 3,66, men läkarna har inte sagt något om det. För de verkar det vara normalt. Jag har dock funderat en del på det.
    Gör man IVF säger de flesta nej med så högt värde och garanterat alltid nej utomlands. Chansen minskar helt enkelt och missfallsrisken ökar.
  • Bli3ifamiljen
    Pimpinellan skrev 2017-11-09 20:34:01 följande:
    Gör man IVF säger de flesta nej med så högt värde och garanterat alltid nej utomlands. Chansen minskar helt enkelt och missfallsrisken ökar.
    Jag går på reproduktionscentrum i Uppsala på akademiska och där tycker jag de borde ha koll på sånt. Varför har de inte samma riktlinjer?
  • Pimpinellan
    Bli3ifamiljen skrev 2017-11-09 20:53:58 följande:
    Jag går på reproduktionscentrum i Uppsala på akademiska och där tycker jag de borde ha koll på sånt. Varför har de inte samma riktlinjer?
    Det är via landstinget det och de är sämre på att ta till sig nya rön. De kräver 100%iga bevis- annars gills det inte. Trilskades själv med landstinget som gravid.
  • Bli3ifamiljen

Ja, tyvärr för sent för det nu. Håller just på med andra ivf och ska få tillbaka ett ägg i morgon. Har du namn på tråden du skrivit mycket i?

• Pimpinellan
    Bli3ifamiljen skrev 2017-11-09 21:05:53 följande:
    Ja, tyvärr för sent för det nu. Håller just på med andra ivf och ska få tillbaka ett ägg i morgon. Har du namn på tråden du skrivit mycket i?
    Tråden är nästan 10 år gammal så ingen aning. Det var -08 jag gjorde IVF på CvL. Lycka till nu!
  • Ellkaramell
    Bli3ifamiljen skrev 2017-11-09 21:05:53 följande:

Hur har det gått för dig med IVF och TSH? Jag bor i Uppsala och har liknande värden som du (till och med över 4), men min fertilitetsläkare tycker att värdena är bra... är så rädd att behandlingen misslyckas pga detta men har hört av mig till flera läkare och får ingen hjälp. Undrar därför om du har fått hjälp med dina värden? Eller kanske lyckats bli gravid ändå? :)
  • Ellkaramell
    Anonym (Johanna) skrev 2017-11-08 22:41:36 följande:
    Haha ja jag vet inte hur gammal tråden var, den kom upp via googling. Ville kolla om fler hade erfarenheter av tsh hos CvL. Deras gräns nu är 4.0...! Känns ännu mer sinnessjukt nu när jag förstår att de till och med ÖKAT gränsen. Verkligen tvärtemot allt jag läser. Ja, jag får leta efter privat gyn. Känns så svårt att hitta någon som ställer upp på att behandla bara, har ju fått nobben flera gånger nu med mitt 3,76 + tpo-ak. Oerhört märkligt. Tack för svar! :)
    Jag tror inte att det stämmer att deras gräns är 4. Det lät på min läkare som att dom inte tror att TSH har så stor betydelse överhuvudtaget och att de gör en individuell bedömning. Läkaren var rätt nedlåtande och sa åt mig att sluta läsa på internet, för att det står så mycket "tok" där. För mig är det helt självklart att man försöker läsa på och lära sig! Sen att man inte kan lita på allt är klart, men om så många andra kliniker kör 2.5 så måste det ju ligga nånting i det iaf... Hur har det gått för dig? :)
  • Ellkaramell
    Pimpinellan skrev 2017-11-09 20:59:11 följande:
    Det är via landstinget det och de är sämre på att ta till sig nya rön. De kräver 100%iga bevis- annars gills det inte. Trilskades själv med landstinget som gravid.
    Du verkar kunnig. Har du möjligtvis tips på kliniker som kör med 2.5 som gräns? Eller som kör med 4.0 som gräns? Jag har över 4 men både fertilitetskliniken och min vc-läkare säger att TSH ska vara omkring 6-10 för att man ska överväga behandling. Har även ringt runt till privata gynmottagningar. 
Svar på tråden TSH 6,2!!