• Jessy01

TSH 6,2!!

Hej! En fråga från en desperat!

Mitt TSH låg idag på 6,2. Ska göra ett FET om 1 och en halv vecka. Höjde min levaxindos till 75 mkrg idag från 50 mikrogram. Men kan det sänkas så fort...har bara en i frysen och sista vi gör. Någon som vet? Varit i samna situation? Tar Letrozole vet inte om den medicinen inverkar. Ska inte prata m läkare förräns nästa vecka så känner mig despeeat på info. Tack på förhand! Kram till alla <3

• Svar på tråden TSH 6,2!!
  • Pimpinellan

Det kan sänkas ganska fort. Jag gick från 4,1 till ja, vad var det nu en bra bit under 1 i alla fall på mindre än 3 veckor.

• Jessy01

Tack pimpinellan för svar!

Vet ju hur kunnig du är så passar på att fråga im du vet om det borde ha varit lågt vid uppbyggnaden av slemhinnan....eller in d bara behöver vara stabilt vid insättning? Skönt att höra du fick ner det fort. Antar jsg äbdå måste cänta 1 månad

Hoppas du mår bra! Läst många av dina svar här o vet att du hjälpt många.

• Pimpinellan
    Jessy01 skrev 2017-11-07 22:05:42 följande:
    Tack pimpinellan för svar!
    Vet ju hur kunnig du är så passar på att fråga im du vet om det borde ha varit lågt vid uppbyggnaden av slemhinnan....eller in d bara behöver vara stabilt vid insättning? Skönt att höra du fick ner det fort. Antar jsg äbdå måste cänta 1 månad smile4.gif
    Hoppas du mår bra! Läst många av dina svar här o vet att du hjälpt många.
    Viktigare att det är lågt vid insättning. Högt tsh påverkar mer då. Det går ju ner dag för dag också så även om du inte är nere optimalt kommer det självklart vara lägre än nu och bli ännu lägre med tiden.
    Tack för dina snälla ord! {#emotions_dlg.flower} Jag mår bra!
  • Anonym (Va)

Är det ett för högt värde eller vadå? Vad ska det ligga på? Blir orolig över mitt eget värde nu... Men det var ingen som sa något till mig om det.

• Pimpinellan
    Anonym (Va) skrev 2017-11-07 22:25:21 följande:
    Är det ett för högt värde eller vadå? Vad ska det ligga på? Blir orolig över mitt eget värde nu... Men det var ingen som sa något till mig om det.
    Ja, i fertilitets och IVF-världen är det på tok för högt. Gränsen i Sverige går numer vid 2,5. För övriga kroppsliga bekymmer går gränsen vid 4,0 så för högt även där.
  • Anonym (Va)
    Pimpinellan skrev 2017-11-07 22:27:29 följande:
    Ja, i fertilitets och IVF-världen är det på tok för högt. Gränsen i Sverige går numer vid 2,5. För övriga kroppsliga bekymmer går gränsen vid 4,0 så för högt även där.
    Ja okej, jag letade upp mina resultat nu och det var 0.72. Hade blandat ihop det med FSH-värdet.
  • Pimpinellan
    Anonym (Va) skrev 2017-11-07 22:36:28 följande:
    Ja okej, jag letade upp mina resultat nu och det var 0.72. Hade blandat ihop det med FSH-värdet.
    Ja, då blev ju båda värdena bra då. Glad
  • Anonym (Johanna)
    Pimpinellan skrev 2017-11-07 22:27:29 följande:

Pimpinellan, jag googlade nu på tsh och kom in till en tråd där du hade skrivit rätt mkt. Jag förstod att du gått till den klinik (CvL) som jag går till och att de vägrat behandla ditt tsh? Jag undrar hur du löste det? Har 3.76 i tsh och >600 i tpo-antikroppar och CvL vägrar behandla. Läkaren sa "jag försäkrar att ingen på vår klinik kommer att sätta in levaxin på detta värde". När jag gick till vc så sa dom att om CvL bedömer att det inte ska behandlas så behandlar inte dom heller, eftersom CvL är experterna på fertilitet. Jag vet inte vad jag ska göra. Känns dödsdömt att ringa runt till fler läkare om dom ändå vägrar behandla då CvL inte behandlar. Så jag undrar hur du gick tillväga? Har du nåt tips om nån insatt klinik? :) tacksam för hjälp!
  • Pimpinellan
    Anonym (Johanna) skrev 2017-11-08 22:24:04 följande:
    Pimpinellan, jag googlade nu på tsh och kom in till en tråd där du hade skrivit rätt mkt. Jag förstod att du gått till den klinik (CvL) som jag går till och att de vägrat behandla ditt tsh? Jag undrar hur du löste det? Har 3.76 i tsh och >600 i tpo-antikroppar och CvL vägrar behandla. Läkaren sa "jag försäkrar att ingen på vår klinik kommer att sätta in levaxin på detta värde". När jag gick till vc så sa dom att om CvL bedömer att det inte ska behandlas så behandlar inte dom heller, eftersom CvL är experterna på fertilitet. Jag vet inte vad jag ska göra. Känns dödsdömt att ringa runt till fler läkare om dom ändå vägrar behandla då CvL inte behandlar. Så jag undrar hur du gick tillväga? Har du nåt tips om nån insatt klinik? :) tacksam för hjälp!
    Oj, det är många, många år sen jag gick på CvL! På den tiden hade de gräns på 3,5 och jag låg precis där. Men fick Levaxin privat. Har de verkligen samma gräns nu?! Låter absurt när de flesta har 2,5. Och utomlands 2,0 och neråt. Bästa tipset är nån privat gynläkare. Deras samarbetsläkare på distansbehandlingar kanske?
  • Anonym (Johanna)
    Pimpinellan skrev 2017-11-08 22:30:48 följande:

Oj, det är många, många år sen jag gick på CvL! På den tiden hade de gräns på 3,5 och jag låg precis där. Men fick Levaxin privat. Har de verkligen samma gräns nu?! Låter absurt när de flesta har 2,5. Och utomlands 2,0 och neråt. Bästa tipset är nån privat gynläkare. Deras samarbetsläkare på distansbehandlingar kanske?

Haha ja jag vet inte hur gammal tråden var, den kom upp via googling. Ville kolla om fler hade erfarenheter av tsh hos CvL. Deras gräns nu är 4.0...! Känns ännu mer sinnessjukt nu när jag förstår att de till och med ÖKAT gränsen. Verkligen tvärtemot allt jag läser. Ja, jag får leta efter privat gyn. Känns så svårt att hitta någon som ställer upp på att behandla bara, har ju fått nobben flera gånger nu med mitt 3,76 + tpo-ak. Oerhört märkligt. Tack för svar! :)
Svar på tråden TSH 6,2!!