• Anonym (Nina-73)

Hur länge håller ett äktenskap utan sex?

Inte legat med maken på många år, efter 20 år tillsammans, fyra barn, renovering och sjukdomar är min lust obefintlig numer. Vi pratar aldrig om de utan de har blivit som de blivit bara, vi båda verkar varken missnöjda eller nöjda med situationen men frågan som ständigt är i mitt huvud är ändå: hur länge håller en relation helt utan sex och närhet? Slutar de alltid med att någon till sist är otrogen?

• Svar på tråden Hur länge håller ett äktenskap utan sex?
  • Mrs Okänd
    Anonym (JK) skrev 2017-11-07 22:04:00 följande:

Ok, men om hon nu anser att hon inte får sina behov tillgodosedda får hon ju berätta det, istället för att straffa mannen med att inte vilja ha sex.

Jag tror nog inte det handlar om att straffa mannen, upplever man det så under 10 år så förstår jag att det känns fel. Men jag skulle inte heller stanna i ett sexlust förhållande om det inte berodde på medicinska orsaker.
  • Anonym (Tarja)

Min kk har inte sex med frun sen många år. Därför behöver han mig

• Anonym (Tarja)

Säkert minst sju år de knullade . Min kk och hans fru

• Anonym (G)
    Liwslust skrev 2017-11-07 18:43:58 följande:
    Hej TS.
    Jag är av tron att ett äktenskap utan sex förr eller senare leder till skilsmässa. Undantag är väl om båda två i ett förhållande är öppna mot varandra med att de inte har så stora sexuella behov (om så är fallet) men då finns ju inget problem.
    Eftersom du skriver här får jag känslan av att du ej är helt tillfreds.

En stor anledning till att en kvinna tappar lusten tror jag är att hon har svårt för att komma vid sex. Jag har själv upplevt det. Och det är inte alltid lätt att sätta ord på/ta tag i. Det kan vara genant och svårt.
    Men det går att ta sig runt och lära sig, låt det bara ej gå för lång tid och bli inte för bekväm i att ej ha sex :)
    Som någon skrev innan-nr 1 är att ni måste prata med varandra!
    Håller med
  • elin7474
    Anonym (Tarja) skrev 2017-11-08 13:28:13 följande:

Säkert minst sju år de knullade . Min kk och hans fru

Å hur funkar de, hur länge har ni träffats? Ålder på er? Är du också gift?
  • Anonym (Tarja)

Drygt ett år . Vi är båda gifta. Är mellan 50-60 år.

• dream on
    Anonym (JK) skrev 2017-11-07 15:51:07 följande:

Med det sagt skulle jag inte ha några problem med en kvinna som inte kan ha sex av medicinska skäl. Däremot en kvinna som i 30 eller 40-års åldern bara får för sig att hon inte vill ha sex är inte hållbart. Men det beror som sagt inte på sexet i sig utan att det vittnar om en ohygglig egoism och ovilja att tillfredsställa partnerns behov.

Jag tror nog att du skulle ha problem, säger jag i egenskap av kvinna som lever med en man där sex uteblivit pga medicinska skäl.

Tror heller inte riktigt på att någon bara får för sig att inte vilja ha sex av ren egoism eller ovilja. De flesta njuter ju ändå av sex? Oviljan bottnar väl i något: tillitsbrist, ej utredda konflikter, ojämlik ansvarsfördelning för gemensamt hem och barn, dåligt sex, smärta, olika behov eller vad det nu är.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (tillfället)

Svaret är förstås att man inte vet. Ibland kan det ta slut tvärt, ibland kanske det håller hela vägen. I mitt fall har det pågått i många år, och kunde ha pågått i många år till. Min fru vill inte ha sex men det vill jag. Jag har ändå kunnat hantera detta i många år med hjälp av porr och högerhanden. Visst, outsägligt torftigt är det, men det finns ju annat i livet. Jag har lekt med tanken på otrohet, men avstått, delvis pga moral, men kanske framförallt av lättja. När så en snygg, yngre kollega gjorde en framstöt mot mig på en tjänsteresa så föll jag utan motstånd. Hade detta inte skett så hade jag kunnat harva på i många år till säkerligen. Nu kan jag inte gå tillbaka till utgångsläget igen. Så, även om det inte är säkert att sexlöshet dödar äktenskap så är det definitivt en extremt stor risk att det ska ske.

• Anonym (Pragmatisk)

Sex kan vara trevligt eller väldigt trist. Hur det upplevs för en kvinna tror jag beror mycket på det mentala. Vi särskiljer inte sex från resten på samma sätt som män tycks göra. Tycker ofta detta glöms bort i dessa trådar. 

Om man ska vara riktigt krass... Ja, att få orgasm är skönt och triggar en lyckokänsla. Behöver en kvinna en man för det?  Definitivt inte. Behövs penetration? Vanligtvis inte. Så om man har en man som inte ger en nån tillfredsställelse mentalt på andra plan (visar uppskattning, säger man är fin, tar sitt ansvar hemmavid mm) varför ska man ens ödsla tid på att ha sex med honom om man själv inte får ut mer än vad man kan fixa själv?  

• Rikard

Om förhållandet är sexlöst och den ena partnern inte är nöjd med det, tror jag att förhållandet blir skörare och skörare med tiden. Det murbruk som sex kan vara för ett förhållande, vittrar bort och det krävs allt mindre för att alltihop ska rasa samman. Hur länge det dröjer är svårt att sia om. 

Svar på tråden Hur länge håller ett äktenskap utan sex?