• Anonym (a)

Personal/kunder som använder ordet "ni"

Hört en del diskussioner om detta, och undrar då: Tar ni illa upp vid dessa situationer?

- Butikspersonal frågar "Vill ni ha något mer?" och det är du + en vän/sambo/förälder/barn som handlar.
    - Person kommer in i butik och frågar en i personalen "har ni x?"

Det här är saker jag har märkt att jag gör, som jobbar i butik och handlar i andra butiker. Jag har börjat bli lite fundersam på om dessa gör att folk tar illa upp trots att jag i exempel 1 talar till en grupp av personer och i exempel 2 syftar till affären, kedjan, och inte personen.

• Svar på tråden Personal/kunder som använder ordet "ni"
  • Kusin Krakel

Det är ju korrekt att använda begreppet ni om du tilltalar fler personer, så om det är uppenbart att det du det du gör finns väl ingen anledning för irritation.

Att prata om en affär och använda ?ni? eller ?de? är också helt normalt, tex ?Ikea hade slut på servetter? jämfört med ?de hade slut på servetter (på Ikea).

• EmberEyes

Det där har jag inte alls reflekterat över. På vilket sätt skulle jag ta illa upp om butikspersonaler säger "ni" om mig och mitt sällskap? Och på vilket sätt skulle butikspersonalen ta illa upp om jag frågar om "ni" = affären har produkt X?

Jag får ett kort och milt irritations-ögonblick när butikspersonal/servitörer/andra service-kategorier säger "ni" till mig i singular, men det är ju en helt annan diskussion.

• Anonym (a)

Det är väl det att jag har blivit paranoid efter att en mamma en gång blev irriterad på mig för det trots att hon faktiskt hade sin tonårsdotter bredvid sig när jag sa "ni".
    Tack för era svar

• Tow2Mater
    EmberEyes skrev 2017-10-28 11:29:48 följande:

Jag får ett kort och milt irritations-ögonblick när butikspersonal/servitörer/andra service-kategorier säger "ni" till mig i singular, men det är ju en helt annan diskussion.

Varför blir fok irriterade över det? Vi är ännu i livet vi som är äldre och är vana att säga "ni" även i singular. Men blir inte irriterad över om du t ex "duar" mig. (Och jag tycker det hör till diskussionen).
  • Kusin Krakel
    Tow2Mater skrev 2017-10-28 15:10:04 följande:

Varför blir fok irriterade över det? Vi är ännu i livet vi som är äldre och är vana att säga "ni" även i singular. Men blir inte irriterad över om du t ex "duar" mig. (Och jag tycker det hör till diskussionen).

Hur gammal är du? 60 +?

De som brukar bli mest irriterade på ni i singular är äldre och de som är flitigast med det verkar vara yngre i synnerhet när de talar med äldre och vill vara artiga. Enligt min erfarenhet då.
  • Tow2Mater
    Kusin Krakel skrev 2017-10-28 15:44:32 följande:
    Hur gammal är du? 60 +?

De som brukar bli mest irriterade på ni i singular är äldre och de som är flitigast med det verkar vara yngre i synnerhet när de talar med äldre och vill vara artiga. Enligt min erfarenhet då.
    Ha ha, nej jag är inte där ännu.
  • Anonym (M)
    Anonym (a) skrev 2017-10-28 11:58:50 följande:

Det är väl det att jag har blivit paranoid efter att en mamma en gång blev irriterad på mig för det trots att hon faktiskt hade sin tonårsdotter bredvid sig när jag sa "ni".

Tack för era svar

Låter som att hon utgick från att du tilltalade endast henne och inte avsåg båda två. Då är det ju lite konstigt att säga ni. Men också lite konstigt att bli sne om en sån sak oavsett, tycker jag. Är ju knappast av illvilja som butiksanställda niar ibland. :)
  • Anonym (Schmetterling)

Jag tar inte illa upp, men tycker att det känns konstigt. De tror att "ni" är artigt, men när man ville vara artig innan du-reformen sa man fru x/herr x/titel/namn. "Ni" var absolut inte hövligt i tidigare rikssvenskt språkbruk, utan så kunde man tilltala t.ex tjänstefolk 

• Du är du

Jag tar inte illa upp, men jag tycker att det är skitlöjligt och irriterande.

Vi tog bort titlar och niande långt innan jag ens var född och den synen - att folk värderas utifrån titel, ålder, civilstatus etc är verkligen inte något jag vill ha tillbaka.

• BuoBä

Jag har fått för mig att framför allt yngre servicepersonal ibland missuppfattar det här med att man som kund refererar till företaget som ni, och tror att man niar dem som person.

Tex så ringde jag en hotellbokning en gång och frågade - som man gör - "har ni ett enkelrum den och den dan?". Ynglingen (ja det hördes på rösten att han var ung) började nia tillbaka. När jag påpekade att han kunde säga du för det var bara jag som skulle bo i enkelrummet drog han en lång harrang om att jag sagt ni först och vad hans chef sagt om det.

För att svara på dina frågor så är "ni" korrekt i båda de beskrivna fallen. Men om det är uppenbart att bara personen med plånboken handlar kanske man bör säga du även om det är flera i sällskapet. Tex på systembolaget om en förälder har ett uppenbart minderårigt barn i sällskap.

• Du är du

Jag läste slarvigt. Förlåt!

Om du vill undvika missförståndet kan du använda samma uttryck som man gjorde på niandets tid:

Önskas något mer?

Var det bra så?

Etc.

• Fennyxx

Ni=affären är helt normalt. Ni=sällskapet är också helt normalt. Däremot hajar jag till när butikspersonal kallar mig för ni när jag är helt själv. Känns oerhört tillgjort. Jag får lust att säga "vilka andra menar du, jag är bara en person? " Eller något annat drygt, men jag avstår eftersom personen förmodligen menar väl. Å andra sidan kanske det hade varit bra att upplysa dem om att nästan ingen över 35 uppskattar att nias.

• snabbköpskassörskan

Jag är uppvuxen i ett litet "samhälle"/by. Där var det de gamla som stod för uppfostran och hur man beter sig bland folk. (mamma var inte så engagerad och pappa jobbade på sjön) Så jag tilltalar nästan alltid en okänd person för Ni. Jag vet ju hur dumt det låter, men det kommer bara av sig själv, rutin som sitter hårt..

Något annat som blivit inpräntat under barndomen som jag ångrar efter varje gång jag gjort det, det är att jag gör en liten nigning när jag hälsar på någon genom att skaka hand. Måste se jätte dumt ut!

Vissa saker går inte sluta med.

Jag är 32 år :/

• Anonym (Maj)

Bland det mest oförskämda man kan göra, hade nästan varit bättre om de kallade mig för ett grovt könsord. Att säga "Ni" är i samma nivå som att säga N-ordet i Usa.

• Anonym (a)

Det känns som att jättemånga skiter i att läsa vad jag har skrivit, så er tackar jag inte för era inlägg, men ni andra, Tack!

snabbköpskassörskan skrev 2017-10-29 00:23:04 följande:
    -

Något annat som blivit inpräntat under barndomen som jag ångrar efter varje gång jag gjort det, det är att jag gör en liten nigning när jag hälsar på någon genom att skaka hand. Måste se jätte dumt ut!
    Vissa saker går inte sluta med.
    Jag är 32 år :/

Måste erkänna att jag också gör en liten mikro-nigning när jag hälsar och skakar hand med folk, vet inte vart jag har fått det ifrån för min familj är då inte gammalmodiga .
  • Anonym (Verkligen inte)
    Anonym (Maj) skrev 2017-10-29 02:08:10 följande:

Bland det mest oförskämda man kan göra, hade nästan varit bättre om de kallade mig för ett grovt könsord. Att säga "Ni" är i samma nivå som att säga N-ordet i Usa.

Men lägg av. Dessa ords innebörd och uppfattning går inte ens att jämföra.
  • Anonym (.)

Om samtliga i sällskapet betalar är det korrekt att säga ni. Men då frågan oftast vänder sig till den som betalar duar man.

Jag blir inte irriterad men tänker att det är en småkorkad person med taskiga kunskaper i svenska språket jag har med att göra. Sen tänker jag att det är tur att det finns arbeten för sådana människor också.

Anonym (Maj) skrev 2017-10-29 02:08:10 följande:
    Apropå det jag skrev ovan.
    Niandet är en anings nedsättande. Det är en kvarleva sen tiden då man titulerade varandra. De som saknade titlar sa man ni till. Andemeningen blir då att  jag är lite bättre än vad du är om jag säger ni till dig.
  • Anonym (jag också)

Jag har gjort båda sakerna. Har aldrig fått en märkbar reaktion.

När jag jobbade i butik så sa jag ofta ni till framför allt par men andra sällskap också som handlade, just för att de var flera och jag inkluderade allihop i samtalet. Nu när du säger det så har säkert några av dessa uppfattat det som att jag kallat enskilda personer för ni.

När det kommer till sånt här så är min erfarenhet att det huvudsakligen finns två typer av människor. De som letar efter saker att bli kränkta för och de som tror gott om folk och därför förutsätter att avsikterna varit goda även om något kan tolkas på flera sätt. De sistnämnda är människor jag föredrar att umgås med i alla sammanhang.

• absalon

Jag säger "du" till alla utom till kungligheter. Sådan är etiketten efter 60-talets stora du-reform, som var en sann välsignelse.
    Därest någon titulerar eller niar mig säger jag likafullt "du" till vederbörande. som då vanligtvis duar tillbaka.
    Dock, händer att jag skämtsamt använder titel till goda vänner, som inledande tilltal. Därefter "du". Om jag fått höra att en yrkesmilitär eller en präst nyligen stigit i graderna, säger jag kanske, "se goddag löjtnanten/kyrkoherden".Cool

Svar på tråden Personal/kunder som använder ordet "ni"