• Anonym (a)

Personal/kunder som använder ordet "ni"

Hört en del diskussioner om detta, och undrar då: Tar ni illa upp vid dessa situationer?

- Butikspersonal frågar "Vill ni ha något mer?" och det är du + en vän/sambo/förälder/barn som handlar.
    - Person kommer in i butik och frågar en i personalen "har ni x?"

Det här är saker jag har märkt att jag gör, som jobbar i butik och handlar i andra butiker. Jag har börjat bli lite fundersam på om dessa gör att folk tar illa upp trots att jag i exempel 1 talar till en grupp av personer och i exempel 2 syftar till affären, kedjan, och inte personen.

• Svar på tråden Personal/kunder som använder ordet "ni"
  • Anonym (a)

Det är väl det att jag har blivit paranoid efter att en mamma en gång blev irriterad på mig för det trots att hon faktiskt hade sin tonårsdotter bredvid sig när jag sa "ni".
    Tack för era svar

• Anonym (a)

Det känns som att jättemånga skiter i att läsa vad jag har skrivit, så er tackar jag inte för era inlägg, men ni andra, Tack!

snabbköpskassörskan skrev 2017-10-29 00:23:04 följande:
    -

Något annat som blivit inpräntat under barndomen som jag ångrar efter varje gång jag gjort det, det är att jag gör en liten nigning när jag hälsar på någon genom att skaka hand. Måste se jätte dumt ut!
    Vissa saker går inte sluta med.
    Jag är 32 år :/

Måste erkänna att jag också gör en liten mikro-nigning när jag hälsar och skakar hand med folk, vet inte vart jag har fått det ifrån för min familj är då inte gammalmodiga .
Svar på tråden Personal/kunder som använder ordet "ni"