• Anonym (Fruktansvärt)

Gå på begravning fast man inte är välkommen

En av mina bästa vänner har tagit livet av sig.

Hans fru tror att han och jag har haft ett hemligt förhållande, vilket vi inte har???? Hon tål knappt att se mig, hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra.

Fruktansvärt jobbigt alltihop..

Pendlar om jag ska gå på begravningen, tror jag kommer ångra mig om jag inte går.

Vad skulle ni gjort?

Ska jag smyga in och sätta mig längst bak?

Min sambo vill ju gå, men inte själv????

• Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen
  • Anonym (konformad)
    pyssel skrev 2017-10-31 11:08:02 följande:
    Konventionen säger att man handlar som om det låg till på det viset. Man behöver alltså inte veta.
    Ska man resonera som så då är ju alla råd i den här tråden som baserar sig på något annat än den konventionen helt irrelevanta.
  • Anonym (ehhhhhh)

Känns som vissa i tråden är lika curlade som ts

Självklart respektera man familjens önskan och kommer inte till begravningen, bara svagsinta människor dyker upp och skapar bråk på en begravning

• pyssel
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-31 21:02:46 följande:

Jaha du och ditt ord är lag eller? Eller var kommer denna regel ifrån?

"Regel"? Det står ju i ts att frun är "vansinnig". Ingen ny info var hon står har tillkommit utan man får förhålla sig till att hon är vansinnig. En vettig person går inte dit om hon inte ändrar sig. DET är något slags regel, ja, men knappast min.

Är du alltid lika frågande inför självklarheter om vad som passar sig och undrar vem som "hittat på regeln"?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (konformad)
    pyssel skrev 2017-10-31 21:19:20 följande:
    "Regel"? Det står ju i ts att frun är "vansinnig". Ingen ny info var hon står har tillkommit utan man får förhålla sig till att hon är vansinnig. En vettig person går inte dit om hon inte ändrar sig. DET är något slags regel, ja, men knappast min.

Är du alltid lika frågande inför självklarheter om vad som passar sig och undrar vem som "hittat på regeln"?
    Menar ditt påstående om en bråkstake. De lät som en regel när du skrev så: "Varje person som inte är en bråkstake tar det för ett önskemål innan något annat uttalats"
    Hur vet du det? Det kan finnas andra förklaringar till att man inte tar det för ett önskemål.
  • pyssel
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-31 21:37:15 följande:

Menar ditt påstående om en bråkstake. De lät som en regel när du skrev så: "Varje person som inte är en bråkstake tar det för ett önskemål innan något annat uttalats"

Hur vet du det? Det kan finnas andra förklaringar till att man inte tar det för ett önskemål.

Visst gör det: Att man inte fattar självklarheter. (Men kommer likväl att uppfattas som en bråkig typ om man går oönskad av änkan).
    Alla hästar hemma
  • Anonym (konformad)
    pyssel skrev 2017-10-31 21:43:46 följande:
    Visst gör det: Att man inte fattar självklarheter. (Men kommer likväl att uppfattas som en bråkig typ om man går oönskad av änkan).
    Det var skillnad. Mycket bättre ordval att säga "uppfattas som bråkstake" istället för "är en bråkstake".
  • Anonym (gammal kärring)

Jag hade nog hållit en egen liten minnesstund hemma och låtit änkan "regera" över begravningen.

Snyggast så tycker jag.

• Anonym (Johanna)

Så om änkan börjar bråka på begravningen pga att hon väldigt plötsligt fått för sig att TS och hennes man har haft en affär, och TS håller låg profil; nej då är det änkan som kommer ses som ett psykfall.

Kanske blir änkan ursäktad pga omständigheterna, men TS kommer knappast ses som någon bråkstake.

• pyssel
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-31 21:50:59 följande:

Det var skillnad. Mycket bättre ordval att säga "uppfattas som bråkstake" istället för "är en bråkstake".

Bra försök.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Johanna) skrev 2017-11-01 00:17:54 följande:

Så om änkan börjar bråka på begravningen pga att hon väldigt plötsligt fått för sig att TS och hennes man har haft en affär, och TS håller låg profil; nej då är det änkan som kommer ses som ett psykfall.

Kanske blir änkan ursäktad pga omständigheterna, men TS kommer knappast ses som någon bråkstake.

Någon som både har lite svårt med läsförståelsen och sett för mkt film.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen