• Anonym (Fruktansvärt)

Gå på begravning fast man inte är välkommen

En av mina bästa vänner har tagit livet av sig.

Hans fru tror att han och jag har haft ett hemligt förhållande, vilket vi inte har???? Hon tål knappt att se mig, hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra.

Fruktansvärt jobbigt alltihop..

Pendlar om jag ska gå på begravningen, tror jag kommer ångra mig om jag inte går.

Vad skulle ni gjort?

Ska jag smyga in och sätta mig längst bak?

Min sambo vill ju gå, men inte själv????

• Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen
  • Anonym (Johanna)

Beklagar sorgen!

Såklart att du ska gå på begravningen, det är en av dina bästa vänner som ska begravas!

Att hans fru är paranoid är strunt samma. Begravningen är inte för henne, utan för din vän.

Gå dit med din sambo, ni behöver inte smyga, du har inte gjort något fel.

• Anonym (nx)

Om frun är så emot det skulle jag stannat hemma. Det är tungt nog ändå för henne. Gå till graven en tid efter begravningen och lägg blommor.

• Anonym (usch)
    Anonym (Fruktansvärt) skrev 2017-10-28 01:53:30 följande:

En av mina bästa vänner har tagit livet av sig.

Hans fru tror att han och jag har haft ett hemligt förhållande, vilket vi inte har???? Hon tål knappt att se mig, hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra.

Fruktansvärt jobbigt alltihop..

Pendlar om jag ska gå på begravningen, tror jag kommer ångra mig om jag inte går.

Vad skulle ni gjort?

Ska jag smyga in och sätta mig längst bak?

Min sambo vill ju gå, men inte själv????

Anonym (Johanna) skrev 2017-10-28 02:02:28 följande:

Beklagar sorgen!

Såklart att du ska gå på begravningen, det är en av dina bästa vänner som ska begravas!

Att hans fru är paranoid är strunt samma. Begravningen är inte för henne, utan för din vän.

Gå dit med din sambo, ni behöver inte smyga, du har inte gjort något fel.

Men hur i all världen tänken ni egentligen???

Att dyka upp och skapa drama när man vet att den närmaste sörjande blir upprörd är otroligt trashigt beteende, man backar av respekt om inte annat så för den avlidne.

Man gör inte en begraving till stt spektakel oavsett hur mycket man än påstår att frun är obalanserad, tänk även på övriga i familjen, nej fy att sätta sig före den närmaste familjen är inget annat än trashigt och respektlöst.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (usch) skrev 2017-10-28 02:45:38 följande:

Men hur i all världen tänken ni egentligen???

Att dyka upp och skapa drama när man vet att den närmaste sörjande blir upprörd är otroligt trashigt beteende, man backar av respekt om inte annat så för den avlidne.

Man gör inte en begraving till stt spektakel oavsett hur mycket man än påstår att frun är obalanserad, tänk även på övriga i familjen, nej fy att sätta sig före den närmaste familjen är inget annat än trashigt och respektlöst.

Blir det drama och spektakel, så är det ju den svartsjuka frun som skapar det!

Det är inte hennes begravning, och bara för att hon har vanföreställningar, så behöver inte den dödes bästa vän avstå från att deltaga.
  • Anonym (usch)
    Anonym (Johanna) skrev 2017-10-28 02:56:59 följande:
    Blir det drama och spektakel, så är det ju den svartsjuka frun som skapar det!

Det är inte hennes begravning, och bara för att hon har vanföreställningar, så behöver inte den dödes bästa vän avstå från att deltaga.
    Jag tycker du har fel,
    Att sätta sig själv före den närmaste familjen oavsett vad man tycker om dom gör man helt enkelt inte och att utsätta övriga begravningsgäster för bråk är också det ett tecken på omognad och respeklöshet och här inte hemma på en begravning men jag utgår från att du kanske inte är så gammal och vet om saker som pietet men lite hänsyn måste man visa de närmaste sörjande oavsett vad man alltså tycker om dom.

Att frun kanske inte är balanserad (vilket vi bara har ts ord på dessutom) är en sak som också kanske kan ursäktas pga av sorg men att vänner till den döde beter sig obalanserat och ställer till spektakel på begravningen är inte lika ursäktat av andra på begravningar.

Ts kan alltid visa respektoch ta avsked på andra sätt och jag tycker inte du ska uppmuntra henne att göra saker som man inte kan ångra och som bara leder till bråk och upphov av skvaller i kanske flera år för inte alla kommer ta ts parti heller utan hon kan bli utsedd som syndabock, det här är riktiga liv vi pratar om inte draman på nätforum.

Så om inte annat så av respekt för den döde så bör hon avstå från begravningen när hon vet att änkan till mannen kommer reagera på ett dåligt sätt.

• dagg88

Jag beklagar sorgen <3

Det är alltid oerhört sorgligt när bråk förekommer i en sådan hemsk situation. Ilska är dock något som oftast ingår i sorgeprocessen, och den brukar vara kraftig och inte alltid logisk.

Jag skulle nog börja med att försöka prata med henne alternativt låta din sambo prata med henne om det skulle vara bättre. Försöka se henne i sin situation och meddela tydligt att inget har hänt och att du/ni inte vill missa begravningen. Ni kan ju säga att ni "håller er undan" henne så mycket det går. Det är ju de närmaste som ska ta farväl både vänner och familj.

Skulle inte det fungera så är det jätte svårt att ge råd, för jag förstår er båda. Men jag skulle nog personligen göra allt för att få gå dit.

• Anonym (Nej!)

Gå inte dit! Respektera den närmaste familjens önskan! Du får ha en egen minnesstund, men inte uppröra familjen en sån här dag!

• Kusin Krakel

Det beror ju väldigt på din syn på begravning.

För mig är begravningscermonin en del i sorgeprocessen, ett sätta att gemensamt sörja och minnas den bortgångne. Det handlar för mig mer om en cermoni/process som är till för de sörjande. Jag besöker en begravning lika mycket ( eller kanske till och ned ner) för att visa medkänsla med de närmastsörjande som för min egen skull.

Av den anledningen skulle jag i denna väldigt speciella situation inte medverka på begravningscermonin. Jag skulle hitta ett annat sätt att bearbeta min sorg.

Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen